روز جهانی آسمان‌ خراش ها (Skyscraper Day)

سوم سپتامبر هر سال، مهندسان، شهرنشینان و دوستداران معماری گرد هم می‌آیند تا روز آسمان‌ خراش (Skyscraper Day) را جشن بگیرند که فرصتی برای شناخت دستاوردهای عظیم مهندسی و معماری معاصر است. این روز به احترام به ساختمان‌های باشکوهی برگزار می‎شود که مناظر شهری را در سراسر جهان تعریف می‌کنند.

روز جهانی آسمان‌ خراش ها (Skyscraper Day)

در سال ۲۰۲۴، روز آسمان‌خراش یادآور نوآوری، خلاقیت و پیشرفت‌های تکنولوژیکی است که این غول‌های معماری را ممکن ساخته است. سوم سپتامبر به عنوان روز آسمان‌خراش به یاد تولد معمار آمریکایی لوئیس اچ. سالیوان که به عنوان «پدر آسمان‌خراش‌ها» شناخته می‌شود، نامگذاری شده است.

در معماری مدرن، سالیوان شخصیت مهمی بود که اصل طراحی «فرم از عملکرد پیروی می‌کند» را ترویج کرد. کمک‌های او همچنین راه را برای ظهور آسمان‌خراش‌ها در سراسر جهان باز کرد و معماران بی‌شماری را تحت تأثیر قرار داد که به طراحی برخی از شناخته‌شده‌ترین آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های تاریخ پرداختند.

این روز علاوه بر ارج نهادن به دستاوردهای سالیوان، چگونگی رشد آسمان‌خراش‌ها از طرح‌های ابتدایی ساده به ساختمان‌های باشکوهی را گوشزد می‌کند که اکنون بر افق شهری مسلط هستند. آسمان‌خراش‌ها چیزی بیش از سازه‌های بزرگ هستند. آنها به عنوان نمایانگر پیشرفت، نقاط دیدنی و دستاوردهای انسانی شناخته می‌شوند.

حقایق جالب درباره آسمان‌خراش‌ها

۱. اولین آسمان‌خراش جهان ساختمان بیمه در شیکاگو بود که در سال ۱۸۸۵ تکمیل شد. طبق گزارش Time and Date، ارتفاع آن ۱۳۸ فوت بود.

۲. بلندترین آسمان‌خراش جهان برج خلیفه در دبی، امارات متحده عربی، است.

۳. آسیا بیشترین تعداد آسمان‌خراش را دارد.

۴. هنگ‌کنگ با داشتن بیش از ۳۵۰ ساختمان، عنوان شهری با بیشترین آسمان‌خراش‌ها را دارد.

در ادامه بعضی از بلندترین ساختمان‌های جهان طبق گزارش شورای ساختمان‌های بلند و زیستگاه شهری آمده است:

۱. برج خلیفه، امارات متحده عربی: این شگفت‌انگیز معماری با ارتفاع دو هزار و ۷۲۲ فوت (۸۲۹ متر)، عنوان بلندترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داده است.

۲. مردیکا ۱۱۸، مالزی: Merdeka 118 با ارتفاع دو هزار و ۲۲۷ فوت دومین ساختمان بلند جهان است. این بنا دارای طراحی منحصر به فرد مناره‌ای است و منظره خیره‌کننده‌ای از کوالالامپور ارائه می‌دهد.

۳. برج شانگهای، چین: برج شانگهای با ارتفاع دو هزار و ۰۷۳ فوت (۶۳۲ متر) بلندترین ساختمان چین و سومین ساختمان بلند در جهان است.

۴. برج ساعت (ابرج البیت)، عربستان سعودی: این برج ساعت بخشی از یک مجموعه دولتی است و هزار و ۹۷۲ فوت (۶۰۱ متر) است و به علت صفحه ساعت عظیمش معروف است.

۵. مرکز مالی بین‌المللی پینگ آن، چین: این آسمان‌خراش ۱۹۶۵ فوتی (۵۹۹ متری) پنجمین ساختمان بلند جهان است.