قیمت ماکارونی ۲ برابر می شود؟

قیمت ماکارونی ۲ برابر می شود؟

اعلام خبر افزایش قیمت آرد صنف و صنعت در هفته گذشته نگرانی‌های زیادی را درباره قیمت‌های جدید نان و ماکارونی در میان مصرف‌کنندگان ایجاد کرد، چنان‌که فعالان فضای مجازی اعلام این خبر را با چند برابر شدن نرخ نان ‌و دیگر محصولات وابسته به آرد از جمله ماکارونی مساوی دانستند.

اما اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد دست‌کم در زمینه نان، نرخ جدید آرد محرکی برای رشد قیمت نخواهد بود.

 مسعود میرکاظمی با بیان اینکه آرد نانوایی‌ها همچنان به قیمت سابق عرضه می‌شود اعلام کرده است: جهت‌گیری تصمیم دولت درباره افزایش قیمت آرد صنف و صنعت، برای بخش‌هایی است که روی کالاهای آن قیمت‌گذاری اعمال نمی‌شده، این موضوع به قیمت نان ربطی ندارد.

به‌گفته رئیس سازمان برنامه، فعلا برای تغییر در نوع بازپرداخت یارانه‌ها هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

جلوگیری از قاچاق آرد به دیگر کشورها، یکی از دلایل عنوان شده در تصمیم دولت برای افزایش نرخ آرد بوده، رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن اشاره تلویحی به این موضوع گفته است: فضای زیادی برای صادرات آرد داریم، کشورهای همسایه ما هم به آرد نیاز دارند، ما هم مازاد ظرفیت داریم.

به‌گفته او، همسایگان شمالی ما گندم دارند، می‌توانیم آن گندم‌ها را در داخل به آرد تبدیل و به همه کشورهای منطقه صادر کنیم، اما چون اکنون این فرایند یارانه‌ای است، قاچاق می‌شود و نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. اما اگر اصلاحات قیمتی صورت بگیرد و یارانه مستقیم به‌خود مردم پرداخت شود، بسیاری از این ظرفیت‌ها فعال خواهد شد.

زمینه‌چینی برای افزایش نرخ

در گفته‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه، به سازوکار پرداخت یارانه و زمان اجرای شیوه‌های جدید اشاره مشخصی نشده است، ضمن اینکه میرکاظمی تأکید دارد قیمت نان و آرد نیز قرار نیست تغییر کند اما اتحادیه‌های صنفی مرتبط با نان از مدت‌ها قبل، از افزایش هزینه تولید در بخش‌های دیگری، غیراز تامین آرد، خبر داده و برای افزایش قیمت نان زمینه‌چینی کرده‌اند. چنان‌که انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط تغییر قیمت دیگر محصولات وابسته به آرد مثل ماکارونی و بیسکوییت‌و کیک را به‌صورت قطعی اعلام کرده‌اند.

افزایش ناگزیر نرخ ماکارونی 

شاید در این بین بحث برانگیزترین افزایش نرخ مربوط به ماکارونی باشد، زیرا در شرایطی که نرخ برنج سر به فلک کشیده ماکارونی به‌عنوان یک خوراک جایگزین نقش مهمی در تغذیه اقشار کم درآمد دارد. اما با این حال عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران اعلام کرده؛ به‌دنبال افزایش قیمت آرد، تولیدکنندگان ماکارونی نیز ناچار به افزایش قیمت این محصول هستند.

البته محسن امینی تأکیدکرده است: هنوز سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قیمت نهایی ماکارونی را ابلاغ نکرده است. زیرا به‌گفته او نرخ جدید ماکارونی باید در دولت نیز تأیید شود.

شاید همین بلاتکلیفی در اعلام نرخ جدید ماکارونی است که در روزهای اخیر به کمبود این کالا در برخی مراکز فروش دامن زده، چنان‌که رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران می‌گوید: تعلل در تعیین قیمت گندم برای صنف و صنعت در یک و نیم ماه اخیر باعث شده کارخانه‌های تولیدی نتوانند مواداولیه تولید را تامین کنند؛ نبود مواداولیه در کارخانه‌های تولیدی میزان عرضه ماکارونی را کاهش داده است.

به‌گفته او، ۷۰درصد قیمت ماکارونی متاثر از قیمت آرد است در نتیجه پیش‌بینی‌ها از افزایش بیش از ۲برابری قیمت این محصول در آینده نزدیک حکایت دارد.

مهرداد نوری، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانه‌های ماکارونی هم سخنان امینی را تأیید می‌کند و می‌گوید؛ افزایش نرخ ماکارونی با درصدهای بالا دور از ذهن نیست. او در عین حال تأکید می‌کند: این رقم مورد نظر و پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان ماکارونی نیست. تولیدکنندگان در شرایط فعلی مطالبه این میزان افزایش قیمت را ندارند، زیرا با توجه به مشکلات معیشتی همه باید با هم همکاری کنند.

قیمت آرد چقدر افزایش یافت؟

افزایش قیمت آرد صنف و صنعت خبری بود که به‌دنبال رونمایی از قیمت امسال خرید تضمینی گندم از کشاورزان منتشر شد و حاشیه‌های زیادی را در ۲هفته گذشته به همراه داشت. با اعلام نرخ ۱۲هزار تومانی هر کیلو گندم برای صنف و صنعت، کارشناسان اقتصاد بازار قیمت هر کیلو آرد برای صنایع وابسته به این محصول را ۱۶هزار تومان برآورد کردند، درحالی‌که تا امروز آرد اصناف و صنایع با قیمت هر کیلو ۲هزارو۵۰۰تومان تامین می‌شد.

سه‌شنبه هفته گذشته قیمت برآورد شده جنبه رسمی‌تری به‌خود گرفت و اگرچه اعلام شد تا زمان بررسی آن در ستاد تنظیم بازار، این نرخ نهایی نخواهد بود اما شنیده‌ها حاکی از رسمیت یافتن قیمت آرد با همان ارقامی است که سازمان حمایت اعلام کرده است.

بر این اساس، هر کیلو آرد ۱۸درصد سبوس‌گیری شده ۱۵هزارو۷۰۰تومان، آرد ۲۱درصد سبوس‌گیری شده ۱۶هزار تومان و آرد ۲۷درصد سبوس‌گیری شده نیز ۱۶هزارو۹۰۰تومان برای صنف و صنعت تمام می‌شود