یک تکه سنگ صد میلیارد!

یک تکه سنگ صد میلیارد!
فروش شهاب سنگ: دو میلیارد!

اگرچه هر سال فقط چند شهاب سنگ از جو زمین عبور می‌کند اما سایت‌های ایرانی پر از آگهی‌های فروش شهاب سنگ است.

شهاب سنگ‌ها قطعاتی از سیارک‌ها یا ستاره‌های دنباله‌دار هستند و وقتی در برخورد با لایه جو زمین مشتعل شده و شبیه به یک ستاره  دنباله‌دار به نظر می‌رسند، اصطلاحا به آن‌ها شهاب گفته می‌شوند. اما در صورتی‌که این اجرام از لایه جو زمین عبور و با سطح زمین برخورد کنند، نام‌شان می‌شود شهاب سنگ.

می‌گویند هرسال نزدیک به ۵۰۰ شهاب سنگ به سطح زمین برخورد می‌کند و از این تعداد تنها ۵ عدد به دست دانشمندان می‌رسد.

۵۰۰ شهاب سنگ در طول یک‌سال؛ تعداد کم این سنگ‌ها باعث شده تا قیمتی حتی بالاتر از طلا پیدا کنند. اما اگر نگاهی به سایت‌های خرید و فروش آنلاین بیاندازید، متوجه می‌شوید، شهاب سنگ آنقدرها هم چیز کم‌یابی نیست! ده‌ها آگهی فروش شهاب سنگ که از قیمت یک میلیون تا دو میلیارد معامله می‌شود و آگهی کنندگان ادعای صحت آن را دارند، خلاف این موضوع را به شما ثابت می‌کند. اما ویژگی‌های واقعی شهاب سنگ چیست و بر چه اساسی آن را قیمت‌گذاری می‌کنند؟

آگهی کنندگان معمولا در اثبات حقیقی بودن آن نوشته اند که سنگی که آگهی کرده اند قابلیت جذب آهن دارد، هرچند که آگهی کنندگان سنگ‌های بالای یک میلیارد نداشتن خاصیت آهنربایی را به عنوان مصداق واقعی بودن سنگ‌شان ذکر کرده‌اند.

می‌گویند که شهاب‌سنگ‌ها هر چقدر تازه‌تر و بزرگ‌تر باشند و جنس نادرتری داشته باشند، مانند شهاب‌سنگ‌های مریخی یا شهاب‌سنگ‌های ماه قیمت بیشتری خواهند داشت. البته معمولا این ارزش‌گذاری براساس میزان تمایل مجموعه‌داران به داشتن شهاب‌سنگ‌های نادر تعیین می‌شود و معمولا ارزش علمی آن‌ها در تعیین قیمت خیلی تأثیرگذار نیست. اما بیش از ۹۰ درصد شهاب‌سنگ‌هایی که در سطح زمین پیدا می‌شوند، شهاب‌سنگ‌های کندریتی هستند که به‌دلیل کثرتی که دارند، از ارزش چندانی برخوردار نیستند؛ بنابراین این که سنگی شهاب‌سنگ باشد، الزاما به معنی قیمتی‌بودن آن نیست.

اگر می‌خواهید درباره قیمت شهاب سنگ‌ها در ایران و نحوه فروش آن‌ها اطلاعات بیشتری داشته باشید، تماشای این ویدئو را از دست ندهید.