کارخانه تعطیل شده قند یاسوج به ریل تولید باز می‌گردد  

کارخانه تعطیل شده قند یاسوج به ریل تولید باز می‌گردد    

فهیمه قهرمانی / کارخانه قند یاسوج به عنوان مادر صنعت کهگیلویه و بویراحمد بعد از سالها تعطیلی، بزودی به ریل تولید باز خواهد گشت .

کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ به‌عنوان نخستین کارخانه در کهگیلویه و بویراحمد شروع به کار کرد و همزمان با آن زمین‌های اطراف کارخانه و بخش‌های زیادی از دشت آن منطقه به زیرکشت چغندر رفت.

اما دیری نپایید که چراغ تولید و اشتغال در این کارخانه خاموش شد و کارگران بسیاری از کار بیکار و خانه نشین شدند و چندین سال در قعر رکود فرود رفت و به مخروبه ای مبدل شد.

شمارش معکوس برای تکمیل و نوسازی کارخانه قند یاسوج در دولت سیزدهم، پس از سالها تعطیلی آغاز شده و این کارخانه با فعالیت دوباره خود کام صنعت و مردمان این استان را شیرین خواهد کرد.

برای به حرکت درآوردن چرخ های زنگنار زده کارخانه راکد مانده قند یاسوج این کارخانه با هدف حمایت از مردم و اشتغالزایی به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شد .

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام ره در کهگیلویه و بویراحمد گفت: به همت هلدینگ کشت و صنعت نواندیشان تدبیر ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مراحل بازسازی و اورهال کارخانه قند یاسوج تا امروز طبق برنامه زمانبندی که مد نظر بود پیشرفت ۷۰ درصدی داشته است.

شایان نادری افزود: بازسازی طرح از برنامه زمانبندی تعیین شده عقب نیست البته خریدهایی در دست انجام است چنانچه عملیاتی شوند در بازه زمانی مقرر و تعیین شده که پایان امسال است تحویل داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: این کارخانه به چرخه تولید باز خواهد گشت و شیرینی راه اندازی آن به کام مردم استان بخصوص کارگران بیکار شده خواهد نشست.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام ره در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در گام نخست بحث تصفیه شکر در دستور کار است و سپس کشت چغندر و کشاورزی قراردادی انجام می گیرد که گشایش خوبی در تولید چغندر و به تبع آن موضوع کشاورزی به جود خواهد آمد.

نادری ابراز داشت: کاری که تا امروز انجام شده به همت متخصصان بومی استان بوده و تماما از ظرفیت و قابلیت های بومی در راه اندازی و احیای این کارخانه استفاده شده است.

وی تاکید کرد: ظرفیت کارخانه در زمینه چغندر یک هزارتنی است و چغندر کارخانه به صورت کشت قراردادی انجام خواهد گرفت.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام ره در کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: چنانچه این مهم در استان کشت شود از ظرفیت همین استان استفاده خواهد شد در غیر این صورت از ظرفیت استان های فارس و خوزستان هم کمک خواهیم گرفت.

نادری بیان کرد: هزینه مصوب برای راه اندازی کارخانه قند که جزو مصوبات سفر رئیس جمهور بوده  ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و تاکنون بیش از ۵۰ درصد این اعتبار برای راه اندازی کارخانه قند یاسوج هزینه شده است.

وی ادامه داد: مجموعه ستاد فرمان امام ره در استان ۲ ابرپروژه در دست داشت که یکی شرکت فرآورده های غذایی و قند یاسوج و دیگری شرکت هربی فارمد سربیشه گچساران است.
به گفته مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام ره در کهگیلویه و بویراحمد  فاز نخست شرکت هربی فارمد تکمیل شده و اجرای فاز دوم آن در دستور کار است.

نادری تاکید کرد: همچنین راه اندازی زودتر از مقرر کارخانه قند در دستور کار ستاد اجرایی فرمان امام ره استان است.

 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این ارتباط گفت: کارخانه قند یاسوج نیز یکی از واحدهای صنعتی مهم استان و یا به تعبیری نماد صنعت استان است که پس از هفت سال تعطیلی احیای آن در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.

احسان عسکری ادامه داد: این کارخانه بیش از آن که یک واحد صنعتی باشد یک پارامتر اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

کارخانه قند یاسوج سال ‌ها غیرفعال بوده و راه اندازی مجدد آن به عنوان صنعت مادر استان سبب خوشحالی کشاورزان، کارگران شده و کام همه مردم استان از فعالیت آن شیرین خواهد شد.

عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت اسمی تولید روزانه یکهزار تن قند و شکر آغاز شد و در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید.
پس از مدتی این کارخانه با معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد و سرانجام از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را به طور مجدد آغاز کرد اما سایه مشکلاتی همچون معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی کارخانه، نبود چغندرقند دست از سر این کارخانه برنداشت و تا توانست کمر این کارخانه را خم کرد.
کارخانه قند یاسوج از دی ماه سال ۱۳۹۵ به سرمایه گذار بخش خصوصی و اهل کهگیلویه و بویراحمد واگذار شد که بنا به دلایلی راکد و یا نیمه فعال ماند.
با تلاش و مساعدت مسئولان استانی و با صدور رأی قاطع قضات دادگستری استان، واگذاری کارخانه قند یاسوج به سرمایه گذار بومی ابطال و رأی به بازگشت آن صادر شد.

اینک این کارخانه به همت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  در حال احیای و بازسازی دوباره است که کار و تلاش برای راه اندازی مجدد آن ادامه دارد.