کی‌روش: با جنگندگی می‌توانیم انگلیس را شکست دهیم

کی‌روش: با جنگندگی می‌توانیم انگلیس را شکست دهیم

سرمربی پرتغالی تیم ملی با حضور در سالن کنفرانس مطبوعاتی مختص به تیم ملی ‌پاسخگوی سوالات خبرنگاران قبل از بازی با انگلیس است.

او صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد: این اتفاق فوق العاده‌ای است که در این رقابت‌ها هستم و در کنار بهترین بازیکنان دنیا حضور داریم. امیدوارم از این رقابت‌ها که می‌توانم آن را "ایالات متحده فوتبال" نام ببرم، لذت ببریم.

کی‌روش در ادامه گفت: انگلیس یکی از بهترین تیم‌های دنیاست اما کاری که انجام داده‌ایم، به ما نشان داده که می‌توانیم آنها را شکست بدهیم. مربی انگلیس این تیم را چند سال در اختیار دارد و در جام جهانی گذشته به نیمه نهایی رسیدند. اما ما فقط تلاش می‌کنیم تا در سطح آن‌ها بازی کنیم و هدفمان این است که در تک ‌تک دقایق بازی خوب باشیم. ما یک روحیه جنگنده فوق العاده داریم و می‌توانیم از این استفاده کنیم.

شما در مقطع اول، ۸ سال هدایت تیم ملی ایران را در اختیار داشتید. در این سال‌ها در مورد شرایط مختلف اجتماعی انتقاد کردید. اما هفته قبل در پاسخ به سوال خبرنگار اسکای نیوز طور دیگر جواب دادید. چطور در این چند سال این همه تغییر کردید؟ سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال گفت: صادقانه بگویم که سوال شما را متوجه نشدم. کاری که ما انجام داده‌ایم این بود که بازیکنان کم سن و سال را به تیم آورده‌ایم و تلاش کردیم تا در برزیل خوب نتیجه بگیریم. در آن زمان که من هدایت تیم را برعهده گرفتم، یک بازیکن در اروپا داشتیم اما الان ۱۷-۱۸ بازیکن. من نمی‌دانم حرف شما به چیزی اشاره دارد اما ما اینجا هستیم تا کاری کنیم تا باعث لذت هواداران شویم. امروز ما آن بازیکنانی را داریم که تجربه و بلوغ بیشتری دارند. بنابراین با این توقع و انتظار می‌آییم که این بازیکنان بتوانند یک گام جلوتر بروند. 

سوال بعدی را خبرنگار ایرانی پرسید؛ ما دوره قبل در اولین بازی‌مان پیروز شدیم و در مرحله گروهی بهترین نتایج را گرفتیم. بازی با انگلیس هم می‌تواند خاطره‌انگیزترین بازی تیم ملی باشد. کی‌روش در جواب این سوال گفت: بله، مهمترین بازی زندگی ما است. بعد از آن بازی بعدی خواهد بود. بازی بعدی همیشه مهمترین بازی برای ما، زندگی یک مربی و بازیکنان است. همچنین یک فرصت فوق العاده و بی نظیری برای ما است. اولین بار است که این فرصت را دارم که مقابل تیم انگلیس بازی کنیم. بازی با این تیم برای بازیکنان ما سحرآمیز و فرصتی بی نظیر است. بازی با انگلیس را غیر ممکن است در تقویم خودمان داشته باشیم مگر اینکه به جام جهانی برسیم. برای من و به خصوص بازیکنان مثل یک رویایی است که در زندگی اتفاق می‌افتد.

سرمربی تیم ملی در پاسخ به حرف‌های خبرنگاری که از او درباره تاکتیک و سورپرایز احتمالی بازی فردا سئوال کرد گفت: در بازی‌های مدرن خیلی مشکل است که سورپرایز داشته باشید. آدم سعی می‌کند تا جایی که ممکن است در مورد طرف مقابل بداند. الان مسئله مهم سطح آمادگی و تمرکز است که هر تیمی سعی می‌کند داشته باشد. سطح تمرکز در 90دقیقه مهم است. ما با یکی از بهترین تیم‌های دنیا مواجه می شویم. در هر لحظه بازی باید راه حل داشته باشیم. بنابراین به تمرکز کامل احتیاج داریم. باید در بازی برخورد مخاطره آمیز داشته باشید در غیر این صورت به نتایجی که می‌خواهید نمی‌رسید.

سوال بعدی از کی‌روش درباره کار در فرهنگ‌های مختلف بود و اینکه از مربیانی که فوتبال انگلیس‌ را می‌شناسند، کمک گرفته است یا نه:(خنده کی‌روش) نه،‌ من از کسی مشورت نگرفتم. با همکارانم صحبت می‌کنم اما مکالمه‌هایی عادی است. بازیکنان انگلیسی بسیار بازیکنان خوبی هستند و نظم بالایی دارند و همیشه در قلب من هستند. من با نسل بازیکنانی مانند اسکولز کار کرده‌ام اما نسل جدید رویکرد عملگرانه‌ای دارند و این آن‌ها را به تیم خیلی خوب تبدیل می‌کند. من با بازیکنان انگلیسی کار کرده‌ام و سروکار داشتم. کار آن‌ها درخشان است. طرز برخوردشان عالی است. عاشق بازی کردن هستند. سخت بازی می‌کنند. فرهنگ این کشور مثل اسپانیا نیست که وسواس در مورد چیزی داشته باشند. انگلیسی‌ها با فرصت‌های زیاد بازی کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنند.

فوتبال برای آن‌ها یک چیز سحرآمیز است. بازیکنان انگلیسی در قلب من هستند. آن‌‌ها مثال خیلی خوبی برای این هستند که همیشه آماده‌اند بازی کنند، آموزش ببینند و به شدت تلاش کنند. فکرشان این است که چگونه گل بزنند. من از طرز فکر بازیکنان انگلیسی نمی‌ترسم. این نسل جدید هم چیزهای جدیدی به تیم ملی می‌آورد. استعداد بسیار زیادی دارند. از سال 1966 تیمی نیست که رقابت کردن از همه چیز برایش بالاتر باشد ولی استعداد بسیار زیادی دارد. این تیم خیلی کارکرد دارد. عملی و واقع بین است. من با نسلی کار کردم که بازیکنان بسیار خوبی داشت اما این تیم ملی خیلی فرق می‌کند چون نسبت به همه چیز واقع بین است. این مساله آن‌ها را تبدیل به تیم خیلی خوبی می‌کند.