پروژه راه آهن بوشهر تعطیل شد!

200 کارگر به مرخصی رفتند

پروژه راه آهن بوشهر تعطیل شد!

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه نظارت بر راه آهن در حوزه وزارتخانه می باشد، توضیحی درباره تعطیلی راه آهن بوشهر نداد، معاون عمرانی استاندار نیز به تماس ها درخصوص این مشکل پاسخ نداد.

کارگاه پروژه راه آهن بوشهر در شرایطی تعطیل شد که طی ماههای اخیر وعده های مختلفی از سوی مسئولان کشوری و استانی درباره فعال شدن این پروژه رسانه ای شده بود.

پروژه راه آهن بوشهر- شیراز- عسلویه سال 86 در دولت نهم اجرایی شد، ولی روند آن کند و در سالهای پایانی دولت احمدی نژاد متوقف شد. 

اما در دی ماه 97 با حضور محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی، قطعه 10 راه آهن بوشهر- شیراز در محدوده شهرستان تنگستان کلنگ زنی شد تا بارقه های امید برای فعال شدن این پروژه بیشتر شود.

در مهرماه سال جاری نیز سید ابراهیم رئیسی در حاشیه سفر استانی اش به بوشهر در محل کارگاه راه آهن بوشهر حضور یافت و گفت: این راه آهن پس از 14 سال فقط 20 درصد پیشرفت دارد که پذیرفتنی نیست، از این رو مصمم هستیم در تکمیل و راه‌اندازی پروژه خط آهن شیراز- بوشهر- عسلویه شتاب ایجاد کنیم.

پس از سفر رئیس دولت سیزدهم، از استاندار تا نمایندگان مجلس یکی از دستاوردهای آن را شتاب در راه آهن دانستند، اما حالا خبر رسیده که با 200 نیروی فعال در کارگاه این پروژه تسویه حساب و در آستانه عید به مرخصی فرستاده شده اند.

شیری از نیروهای پیمانکاری قطعه 10 راه آهن بوشهر با تایید این خبر به «خلیج فارس» گفت: بخشی از اعتبار پروژه به صورت نقدی و بخشی هم اوراق خزانه است، پیمانکار برای تزریق نقدینگی به کارگاه، اوراق را با نره پایین تر فروخته و به پروژه تزریق کرده، ولی مدتهاست تعهد نقدی وزارت راه عملی نشده است.

وی ادامه داد: درحالی که انتظار می رفت پس از حضور رئیسی در محل کارگاه راه آهن، شاهد تزریق اعتبار بیشتر و شتاب پروژه باشیم، ولی عملا تزریقی به پروژه صورت نگرفت، پیمانکار نیز وقتی دید ادامه این روند امکانپذیر نیست، کارگاه را تعطیل کرد و حدود 200 کارگر را در آستانه عید به مرخصی فرستاد.

شیری که پیمانکار بخش تونل این پروژه است، تصریح کرد: من اصالتا آذربایجانی هستم و در استان های دیگر پروژه دیگری برای خودم دست و پا می کنم، پیمانکار اصلی هم با فروش بخشی از تجهیزات، بدهی اش را به بازار کمتر می کند، ولی حدود 200 کارگری که در هوای گرم فعالیت کرده و انتظار می رفت در شرایط کنونی که هوا مساعد شده بر حجم کارشان اضافه شود، بیکار شده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی: راه آهن در حوزه وزارتخانه است

درخصوص تعطیلی پروژه راه آهن بوشهر با مدیرکل راه و شهرسازی استان تماس گرفتیم که فرزاد رستمی گفت: نظارت بر پروژه در حوزه وظایف معاونت زیرساخت وززارتخانه است و ممکن است اطلاعات من دقیق نباشد، از این رو نمی توانم توضیحی ارائه کنم.

معاون عمرانی استاندار پاسخ نداد

تماس با شماره همراه رستمیان معاون عمرانی استاندار هم برای کسب توضیح از وی درباره تعطیلی این پروژه بی نتیجه بود.

با گذشت دو ماه از انتصاب رستمیان، اظهارنظر یا فعالیتی در حوزه نظارت بر پروژه های عمرانی استان از وی منتشر نشده و مشخص نیست این رکود و بی تحرکی تا چه زمان ادامه می یابد.