هرمزگان دروازه ورود کشورهای آسیای مرکزی به اروپا و دیگر کشورهای آسیایی است

هرمزگان دروازه ورود کشورهای آسیای مرکزی به اروپا و دیگر کشورهای آسیایی است

استاندار هرمزگان با بیان اینکه امنیت سرمایه گذاری در این استان را تضمین می کنیم، گفت: هرمزگان با زیرساختهای بسیار قوی، دروازه ورود قرقیزستان و کشورهای آسیای مرکزی به اروپا و دیگر کشورهای آسیایی است.

مهدی دوستی شنبه شب در دیدار با  مشاور رییس جمهور و رییس هیئت مدیره هلدینگ دولتی قرقیزستان، اظهار داشت:  ترانزیت و دیپلماسی منطقه‌ای، دو راهبرد اصلی دولت سیزدهم است و شخص آقای رئیس جمهور تاکید ویژه‌ای در این خصوص دارد.

وی بیان داشت: روند موجود و مباحثی که با هیات قرقیزستانی در حال انجام است، تلفیقی از این دو موضوع بوده و تلاش داریم مسیر با ثباتی را برای تامین کالاهای موردنیاز قرقیزستان در بخش واردات و صادرات کالا از طریق بندرشهید رجایی فراهم کنیم.

استاندار هرمزگان گفت: با توجه به اراده‌ قوی که بین دو طرف وجود دارد، اتفاقات خوبی برای توسعه تعامل تجاری و اقتصادی بین دو کشور در حال وقوع است که نمود عینی آن نشست امروز با رییس هلدینگ دولتی و مدیران زیرمجموعه این شرکت بزرگ قرقیزستانی و رایزنی در خصوص توسعه ارتباطات بندری است.

دوستی تصریح کرد: قرقیزستان به دنبال راه‌اندازی دفاتر هلدینگ دولتی در استان هرمزگان است که می تواند مسیر جدیدی برای توسعه روابط دو کشور باشد.

وی یکی از برنامه های دولت را توسعه ترانزیت برشمرد و گفت: در گام نخست، زمینه برای ورود هیات سرمایه گذاری قرقیزستانی در اراضی موجود بندرشهید رجایی فراهم و در فاز بعدی اراضی پسکرانه این بندر مهم برای توسعه فعالیت‌های ترانزیتی مهیا می شود.

استاندار هرمزگان بیان داشت: آمادگی لازم برای رفع موانع سرمایه گذاری و بهره‌برداری از زیرساخت‌های بندرشهید رجایی وجود دارد و علاقه‌مند هستیم زودتر به نتیجه برسیم.

دوستی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان و برنامه هرمزگان برای دستیابی به جایگاه نخست فولاد کشور، در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک برای توسعه فعالیت‌های مرتبط با معادن سنگ آهن، کرومیت، منگنز و مس اعلام آمادگی کرد و افزود: مذاکرات فنی با هیئت قرقیزستانی در این حوزه را می توانیم هر چه زودتر شروع کنیم.

فعال‌سازی ترانزیت از طریق بندر شهید رجایی به کشور قرقیزستان مهم است

مشاور رییس جمهور قرقیزستان گفت: فعال سازی ظرفیت ترانزیت از طریق بندر شهید رجایی، از نظر سیاسی و اقتصادی پروژه مهمی برای کشور قرقیزستان محسوب می شود.

تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو در دیدار با مهدی دوستی استاندار هرمزگان اظهار داشت: امکانات و ظرفیت‌های بندر شهید رجایی نه تنها برای قرقیزستان بلکه برای همه کشورهای آسیای مرکزی حائز اهمیت است و می تواند یک اولویت باشد.

وی با بیان اینکه هلدینگ دولتی قرقیزستان هم‌ اکنون بر روی ۲ پروژه معدنی سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: اولویت نخست ما اتمام این پروژه هاست اما در مرحله بعدی به موضوع سرمایه گذاری در هرمزگان نیز ورود خواهیم کرد.

مشاور رییس جمهور قرقیزستان، با اشاره به سابقه مشترک فرهنگی و تاریخی دو کشور، اظهار امیدواری کرد: ورود به قرن جدید خورشیدی، سرآغاز ارتباطات گسترده و افزایش تعاملات اقتصادی، فرهنگی بین دو کشور ایران و قرقیزستان باشد.

تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو افزود: صندوق میراث فرهنگ به‌عنوان زیرمجموعه هلدینگ دولتی قرقیزستان تلاش دارد با مطالعه کتاب های تاریخی ایران، روابط دو کشور را مورد مطالعه قرار دهد و با استفاده از منابع تاریخی ایران، تاریخ صحیح قرقیزستان را برای مردم و به‌ویژه نسل جوان بازگو کند.

وی با اشاره به تحولات کنونی میان روسیه و اوکراین، گفت: این تحولات سیاسی باعث می شود روابط تجاری ایران و کشورهای آسیای مرکزی توسعه بیشتری پیدا کند که قرقیزستان تمایل دارد به‌ عنوان پیشگام این حوزه عمل کند و روابط خود را با ایران گسترش دهد.

وی تصریح کرد: تحولات کنونی بین روسیه و اوکراین بر روابط تجاری بین کشورها تاثیر گذار است و احتمال اینکه استفاده از ظرفیت حمل و نقل روسیه کمتر شود بسیار بالاست و عمده ترانزیت کالا از مسیر ایران خواهد بود.

تامین برق و نیروی کار ارزان، تامین گوشت گوسفندی، آب معدنی و امکانات حوزه توریسم و گردشگری از جمله ظرفیت‌های قرقیزستان بود که مشاور رییس جمهور و رییس هیئت مدیره هلدینگ دولتی قرقیزستان به آن اشاره و  آمادگی خود را در این خصوص اعلام کرد.

در این نشست تورداکن سی دیکف سفیر قرقیزستان و هیات همراه، رییس نمایندگی وزارت امورخارجه در هرمزگان، مدیرکل اقتصادی استانداری هرمزگان، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، دستیار رییس هیبت مدیره، مدیر منطقه ای، مدیر روابط اقتصادی خارجی و مدیر توسعه پایدار هلدینگ دولتی قرقیزستان، مدیر کل منطقه آزاد بیشکک، معاون اول مدیر کل شرکت دولتی قرقیز پوچتاسی و نایب رییس دانشگاه ماناس نیز در این نشست حضور داشتند.

لازم به ذکر است، این دومین دیدار رسمی و رایزنی های استاندار هرمزگان طی سه‌ماهه اخیر با هیات های قرقیزستانی است.

هرمزگان طی ماه های اخیر در کانون توجه کشورهای مختلف قرار داشته و قرقیزستان یکی از کشورهایی است که ظرفیت های هرمزگان را به خوبی شناخته و با اراده و جدیت پیگیر تعامل، همکاری و سرمایه گذاری در این استان است.

در این نشست تورداکن سی دیکف سفیر قرقیزستان و هیات همراه، رییس نمایندگی وزارت امورخارجه در هرمزگان، مدیرکل اقتصادی استانداری هرمزگان، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، دستیار رییس هیبت مدیره، مدیر منطقه ای، مدیر روابط اقتصادی خارجی و مدیر توسعه پایدار هلدینگ دولتی قرقیزستان، مدیر کل منطقه آزاد بیشکک، معاون اول مدیر کل شرکت دولتی قرقیز پوچتاسی و نایب رییس دانشگاه ماناس نیز حضور داشتند.