فروش سیمان در بوشهر بیشتر از ۵۰ هزارتومان ممنوع

فروش سیمان در بوشهر بیشتر از ۵۰ هزارتومان ممنوع

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در حال حاضر قیمت هر پاکت سیمان درب کارخانه ۳۰ هزارتومان، با فرض ۱۰ هزارتومان هزینه توزیع، پنج هزارتومان سود خرده فروش و ۱۰ درصد نوسان هر بسته سیمان باید ۵۰هزارتومان به دست مصرف کننده برسد.

مهدی صفوی در نشست مدیران دستگاه‌های هم خانواده صمت استان بوشهر با خبرنگاران اظهار کرد: اولویت دولت سیزدهم شفاف‌سازی در تولید، توزیع و عرضه است؛ در این راستا سامانه‌های متعددی را در نظر گرفته است تا مراحل مختلف رصد شود.

وی اضافه کرد: از دیگری رویکردهای سازمان صمت استان بوشهر، احیا و بازسازی واحدهای صنعتی راکد، تامین مواد اولیه و ماشین آلات واحدهای صنعتی و تامین نقدینگی برای تدام و ایجاد فعالیت‌های صنعتی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بااشاره به تسهیلات تحت عنوان تبصره ۱۸ و رونق تولید تصریح کرد: پارسال ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ از طریق چهار بانک صنعت و معدن، ملت، آینده و پست بانک در اختیار واحدهای صنعتی قرار گرفت. همچنین تسهیلات رونق تولید کماکان بدون محدودیت ریالی و با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود.

صفوی بابیان اینکه در حوزه صادرات تمرکز بر کشورهای همسایه و به‌ویژه حوزه خلیج فارس است، عنوان کرد: کشور قطر باتوجه به روند توسعه‌ای و در پیش بودن جام جهانی در اولویت صادرات قرار دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال ارتباطات خوبی با کشور قطر برقرار شد و در این راستا هیاتی به آن کشور اعزام شدند.

۶۰ درصد صادرات به کشور قطر از بوشهر انجام می‌گیرد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بابیان اینکه اکنون بیش از ۶۰ درصد صادرات به کشور قطر از این استان انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری به کشور قطر داشته باشیم.

به گفته صفوی، در وضعیت کنونی کشور سعی شده از ظرفیت‌های محلی همچون تعاونی مرزنشینان و ملوانان برای کمک به اقتصاد استان بوشهر کمک کنیم. تعاونی مرزنشینان پس از ۷ سال فعالیت خود را در حوزه کالاهای اساسی از سر گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه "ته لنجی" در حال نظام‌مند شدن است، بیان کرد: کالای همراه ملوان در حال برنامه ریزی و انجام هماهنگی‌های لازم با گمرکات استان است تا این مهم در مسیر توسعه، اشتغال و به‌ویژه تولید حرکت کند.

مدیرکل صمت استان بوشهر اعلام کرد که در در زمینه مزیت‌های استان تجاری مثل خرما و میگو رویدادهایی پیش‌بینی شده است که سعی داریم نیمه دوم سال آنها را برگزار کنیم.

صفوی بابیان اینکه تاکنون ۵۷۸ جواز تاسیس از سوی صمت استان بوشهر به ارزش ۲۸هزار میلیارد تومان صادر شده است، افزود: این مهم زمینه ساز اشتغال ۱۷ هزار نفر را فراهم کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: ۵۸۹ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲۰هزار میلیارد تومان و اشتغال ۲۴هزار نفر در استان بوشهر پروانه بهره‌برداری دارند. البته برخی از این واحدها غیر فعال و به‌صورت فصلی هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال ۴۵ واحد جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری ۱۷۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۷۰۰ نفر صادر شده است. همچنین شش پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۴۰۹ میلیارد تومان و اشتغال ۱۶۰ نفر صادر شده است.

صفوی بابیان اینکه در زمینه جواز تاسیس صادره در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در سرمایه‌گذاری ۴۱درصد و در اشتغال شش درصد رشد صورت گرفته است. همچنین در زمینه صدور پروانه بهره‌برداری نیز سرمایه‌گذاری ۴۵درصد و اشتغال ۵۲درصد رشد داشته است.

۸۰ واحد صنعتی غیرفعال در استان بوشهر وجود دارد

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۴۵ جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری ۹۸۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۵۶۰۰ نفر  در استان بوشهر صادر شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود ۴۵ پروانه بهره‌برداری با سرمایه گذاری ۱۰هزار میلیارد تومان و اشتغال ۸۰۰ نفر صادر شود.

مدیرکل صمت استان بوشهر خاطر نشان کرد: اکنون حدود ۸۰ واحد صنعتی غیرفعال در استان وجود دارد که امسال تلاش می‌شود ۵۰ مورد از آنها به چرخه تولید بازگردند. در صورت برگشت این صنایع به چرخه تولید حدود ۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری احیا و زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

صفوی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۵ واحد صنعتی در استان بوشهر نوسازی و بازسازی شوند. این مهم نیازمند سرمایه‌ ۲۰۰میلیارد تومانی است که البته اشتغال ۳۰ نفر را هم به دنبال دارد.

وی درخصوص کمبود و گرانی سیمان در استان بوشهر اظهار کرد: احتمال قطعی برق باعث سوء استفاده برخی افراد شده بود اما اکنون وضعیت به حالت عادی بازگشته است.  در حال حاضر قیمت هر پاکت سیمان درب کارخانه ۳۰ هزارتومان، با فرض ۱۰ هزارتومان هزینه توزیع، پنج هزارتومان سود خرده فروش و ۱۰ درصد نوسان هر بسته سیمان باید ۵۰هزارتومان به دست مصرف کننده برسد.

واگذاری الکترونیکی زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی در همه شهرستان‌های استان بوشهر به جزء عسلویه وجود دارد که ۱۸ مورد از آنها جواز فعالیت و واگذاری زمین ادامه دارند.

سید حسین حسینی یادآور شد: شهرستان جم که پیش‌تر ناحیه صنعتی نداشت اکنون زمین آن مشخص و عملیات اجرایی آن امسال انجام گرفت.

وی بابیان یانکه امکان خرید و فروش و انتقال دفترچه قرارداد زمین در شرکت‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر وجود ندارد، خاطر نشان کرد: امکان انتقال تنها در صورتی که سوله ساخته شده باشد وجود دارد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر بابیان اینکه فرآیند واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر از خرداد به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، گفت: واگذاری زمین در شهرهای غیر برخوردار با ۵۰ درصد تخفیف و پیش پرداخت۱۰ درصدی و در شهرهای برخوردار با ۲۰ درصد انجام می‌شود که این موضوع تسهلگری خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید محسوب می‌شود.

حسینی بابیان اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان بوشهر برای تامین زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر مصوب شد، عنوان کرد: پارسال بخشی از این تعهد از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان پرداخت شد. شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر در این سه ماه شش پیمانکار با مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان انتخاب کرد و عملیات اجرایی زیرسازی و حصار کشی طی چند ماهه آینده اجرا می‌شود.

برقرای امنیت صادرات با نصب دستگاه ایکس ری

رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر نیز در این نشست بااشاره به اینکه ۷۰درصد صادرات ایران به کشور قطر از طریق انجام می‌گیرد، اظهار کرد: زیر ساخت‌های گمرکی این شهرستان انجام شده و گمرک دیر به صورت شبانه روزی ارائه خدمت می‌کند تا صادرات باکمترین زمان و هزینه انجام بگیرد.

خورشید گزدرازی بااشاره به اهمیت نصب دستگاه ایکس ری خاطر نشان کرد: دغدغه‌ای که سالها مشکل‌ساز شده بود با نصب این دستگاه به زودی برطرف و امنیت صادرات به کشور قطر برقرار می‌شود.

وی در خصوص برگزار میزهای اختصاصی گوجه، خرما و آبزیان بوشهر گفت: این موضوع به اتاق بازرگانی واگذار شده است و تا کنون با همکاری  دستگاه‌های مربوطه نمایشگاه‌هایی با حضور فعالان اقتصادی خارجی برگزار شده‌است.

رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر اعلام کرد که باتوجه به برگزاری جام جهانی در آبان، جشنواره خرما امسال اواخر آذر یا ابتدای دی برگزار می‌شود.