فارس پایلوت صادرات محصولات کشاورزی می‌شود

بخش کشاورزی باید یارانه بگیرد

فارس پایلوت صادرات محصولات کشاورزی می‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از انتخاب فارس به عنوان استان پایلوت در حوزه صادرات محصولات کشاورزی خبر داد.

محمدجواد عسکری در نشست گفتمان صنعت دامپروری استان فارس گفت: برای اجرای این طرح ۵۰۰میلیارد تومان به عنوان یارانه سوخت هواپیما تخصیص داده شده و با متولیان بخش حمل و نقل هوایی رایزنی شده است.

عسکری با بیان اینکه قابلیت‌های ایران در حوزه کشاورزی ظرفیت بسیار خوبی است، افزود: بیش از ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت پیرامونی در کشورهای منطقه متقاضی محصولات کشاورزی تولیدی ایران هستند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در مسیر امنیت غذایی اگر با نقشه راه حرکت نکنیم حتما آسیب خواهیم دید، گفت: برای تولید غذای سالم، کشور باید در قالب یک برنامه زمانبندی شده حرکت کند. تلاش می کنیم با برخط کردن تمام مسئولان از این پیچ خطرناک و معضل بزرگی که پیش آمده عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه احکام دائمی پنجم و ششم توسعه کشور، گذاشتن تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی در هر شرایطی ممنوع شده است، بیان کرد: این ممنوعیت در بودجه ۱۴۰۱ بند ش تبصره ۸ هم اشاره شده است، مگر اینکه دستگاه‌های متولی مثل وزارت جهاد کشاورزی از ۶ ماه قبلش اعلام کنند.

عسکری با بیان اینکه در مسیر توسعه صادرات نباید شرایط و ممنوعیتی وجود داشته باشد یا تصمیمات خلق‌الساعه گرفته شود، گفت: رویکرد کمیسیون کشاورزی مجلس، ایجاد هم‌افزایی برای رفع مشکلات است، به حتم مشکلاتی وجود دارد که بدون تعارف از قبل انباشته شده است.

وی بیان کرد: مثلا در مورد نیاز کشور به نهاده‌های دامی به میزان ۲۱ میلیون تن ذرت، سویا و جو آیا نمی‌دانستیم ممکن است اتفاقاتی پیش آید که تامین این نیاز با مشکل مواجه شود؟ یا در حوزه‌ی خشکسالی اطلاعی نداشتیم که با این بحران پیوسته مواجه هستیم؟

عسکری با بیان اینکه مجلس به دنبال روزآمد کردن قوانین و مقررات حوزه کشاورزی بوده است، عنوان کرد: در حوزه‌های تولیدی دچار مشکل هستیم و برای حل آن راهی نداریم جز اینکه محصولات را به صورت تضمینی از تولید کنندگان بخریم.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی همه فشارهای مالی بر روی بانک کشاورزی بوده است، افزود: براساس مصوبه دولت محترم تمام بانک‌ها به غیر از بانک کشاورزی مکلفند ۱۵ درصد اعتباراتشان را به بخش کشاورزی تخصیص دهند، مجلس برای کمک به بانک کشاورزی و تسریع و تسهیل در مسیر پرداخت وام به کشاورزان و تامین نقدینگی مورد نیاز بخش کشاورزی، این میزان را به ۲۰ درصد رسانده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مصوبه مذکور در کمیسیون کشاورزی بررسی و به جز بانک کشاورزی، مدیران عامل محترم بانک‌های کشور را به دلیل ترک فعل به دستگاه قضایی و نظارتی معرفی کرده‌ایم زیرا که به دلیل انجام نشدن این مصوبه تولید بخش کشاورزی آسیب دیده است.

او همچنین خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد مکلف شده تا پایان بهمن از طریق فروش اموال منقول و غیرمنقول، اعتباری تامین کرده و در اختیار صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار دهد تا کشاورز و تولیدکننده آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه اقلیمی، جبران خسارت و به تولید امیدوار شود.

عسکری به تهیه یک طرح دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی نیز اشاره و اضافه کرد: بر اساس این طرح وزارت جهاد کشاورزی را مکلف می کنیم ۳۰ هزار میلیارد تومان از اموال خودش را بفروشد تا از این طریق از تولید پشتیبانی کند.

نماینده شهرستان های داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در بخش کشاورزی یارانه لحاظ شود، بیان کرد: مجلس ۵ هزار میلیارد تومان به تراکتورسازی تبریز اختصاص داد که تا پایان سال ۲۰ هزار دستگاه تراکتور جدید تولید و به بخش کشاورزی کشور وارد کند.