صادرات بیش از ۸۱هزارتن سبزی و صیفی از خوزستان به کشورهای اتحادیه اورآسیا

صادرات بیش از ۸۱هزارتن سبزی و صیفی از خوزستان به کشورهای اتحادیه اورآسیا

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ۸۱ هزار و ۴۸۲ تن سبزی و صیفی در قالب سه هزار و ۹۹۱ محموله، از ابتدای آبان امسال تا کنون، از خوزستان به کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا صادر شده است.

محسن حسنی روز شنبه با بیان اینکه محموله‌های صادراتی در پست‌های قرنطینه و کلینیک‌های گیاه پزشکی به صورت شبانه روزی کنترل می شوند افزود: این محصولات به کشورهای روسیه، اوکراین، ارمنستان، قرقیزستان، ترکیه و بلاروس صادر شده است.
وی گفت: محصولات صادراتی از انواع سبزی و صیفی شامل کاهو، شوید، جعفری، کرفس، کلم برگ، گل کلم، کلم بروکلی، نعنا و لبو بوده است که از طریق پست های قرنطینه شمال خوزستان در مناطق اندیمشک ، دزفول و گتوند صادر شده‌اند.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: بیشترین حجم صادرات به میزان ۲۹ هزار تن به محصول کلم برگ اختصاص داشته است.
محسنی از صادرات سه محموله خرما از ابتدای امسال تاکنون از دزفول خبر داد و بیان کرد: تاکنون ۵۹ تن خرما از پست قرنطینه دزفول به اتحادیه کشورهای اوراسیا صادر شده است که می‌تواند بازار جدیدی برای خرمای تولیدی استان باشد.
طبق اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان، امسال در مجموع ۸۵ هزار تن خرما تولیدی خوزستان بیشتر از نوع "استعمران" صادر می‌شود.
بخش مهمی از محصولات سبزی و صیفی با کیفیت تولیدی شمال خوزستان در یک دهه اخیر به کشورهای اورآسیا به ویژه روسیه صادر شده است.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تن محصولات باغی، زراعی، شیلات، دام و فرآورده‌های شیری و عسل معادل ۱۴درصد کل محصولات زیربخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند و از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.