خروج پروژه بزرگراه ملی جهرم- لار- بندرعباس از رکود ۱۲ ساله

خروج پروژه بزرگراه ملی جهرم- لار- بندرعباس از رکود ۱۲ ساله

افتتاح ۲۰ کیلومتر از مسیر۸۰ کیلومتری بزرگراه لار به سمت بندرعباس ،تکمیل ۱۸ کیلومتر دیگر تا پایان سال و همچنین بهره برداری از ۳۰ کیلومتر ازمسیر ۱۰۵کیلومتری لار به سمت جهرم تا دهه فجر امسال حکایت از تسریع در اجرای این پروژه مهم و شریان حیاتی جنوب کشور و خروج آن از رکودی ۱۲ ساله دارد.

این سیر تحول و تسریع در اجرای  طرح ملی بزرگراه جهرم- لار بندرعباس آنگونه که مدیرکل راه و شهرسازی لارستان می گوید ظرف حدود دو سال اخیر به ویژه طی ۱۰ ماه گذشته نوید بخش بهره برداری این بزرگراه در دو سال آینده خواهد بود.

حسن شبانی گفت که از زمان اجرای این پروژه یعنی از سال ۸۹ تا ظرف یک سال گذشته میزان پیشرفت فیزیکی آن حدود ۳۰ درصد بوده این در حالی است که تاکنون و طی ۱۰ ماه گذشته بیش از ۲۰ کیلومتر این محور از سمت لار به بندرعباس و با اعتباری افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال افتتاح شده است.

وی افزود: عملیات اجرایی این ۲۰ کیلومتر لار به بندرعباس از سال ۹۴ تاکنون آغاز شده بود که سال گذشته به دلیل رکود حاکم و روند کند پروژه ، پیمانکار طرح خلع ید و طی کمتر از ۱۰ ماه  روند پرشتاب این طرح آغاز شد و هم اینک۲۰ کیلومتر از این مسیر زیر بار ترافیک رفته است.

شبانی یادآور شد: همچنین بیش از ۳۰ کیلومتر دیگر از همین مسیر لار- بندرعباس نیز به مناقصه رفته و ۳۰ کیلومتر هم از سمت لار به جهرم تا پایان سال جاری افتتاح و زیر بار ترافیک می رود.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان همچنین گفت: بر اساس پیش بینی ها میزان اعتبار مورد نیز برای اجرای این ۳۰ کیلومتر رقمی افزون بر ۱۵ میلیارد ریال است که به همین میزان نیز برای تکمیل مسیر باقی مانده ۱۰۵ کیلومتری لار- به سمت جهرم نیاز است.

وی تاکید کرد که استفاده از روش های نوین مالی و بهره گیری از ظرفیت های قانونی با همکاری مسئولان اجرایی استان و شهرستان و همچنین وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل این طرح مهم و شاهراه حیاتی جنوب کشور یکی از مهمترین برنامه ها و اولویت این اداره کل و بلکه حوزه عمرانی استان فارس است.

شبانی تصریح کرد: امسال و از محل ماده ۵۶ مبلغ پنج هزار میلیارد ریال علاوه بر اعتبارات ابلاغی از محل های مختلف در بودجه ۱۴۰۱ برای پروژه ملی و جاده ترانزیتی لار- جهرم- بندرعباس تخصیص یافته است.

وی یادآور شد: سال گذشته هم مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال از همین محل یعنی ماده ۵۶ و از طریق بانک ملی به این پروژه اختصاص یافت که تاکنون بخشی از آن معادل ۶۰۰ میلیارد ریال به اداره کل راه و شهرسازی لارستان ابلاغ شده است.

عبور روزانه هزار تانکر نفتی از این مسیر

نماینده شهرستان های لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی هم گفت: اجرای کامل این بزرگراه و که در حقیقت مسیر اصلی از بندرگاه به سمت مرکز و شمال کشور هم محسوب می شود از دغدغه های جدی و در عین حال در اولویت کاری و برنامه های عمرانی مدیریت اجرایی استان فارس و حوزه وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

حسین حسین زاده تصریح کرد: اهمیت و ضرورت اجرای این طرح ملی تنها در سطح یک شهرستان و یا منطقه جنوب فارس نیست بلکه بهره برداری از آن می تواند برای بسیاری از مناطق کشور از بنادر تا مرکز و شمال کشور باشد و البته خود مسئولان وزارت راه نیز روی این موضوع تاکید دارند.

حسین زاده یادآور شد: بر اساس گزارشی که هفته پیش از حوزه پلیس راه جنوب استان فارس دریافت کردم روزانه افزون بر یکهزار و ۱۰۰ خودروی سنگین و تریلر که بیشتر حامل مواد نفتی و غذایی هستند از این مسیر بزرگراهی و البته ناایمن عبور می کند.

رئیس کمیته نفت و انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در حقیقت بالای ۷۰ درصد بار ترافیکی و عبور از این مسیر را تانکرهای نفت کش است که طی سال های گذشته تصادفات خطرناک و خونینی در این محور رخ داده و خانواده های زیادی را نیز داغدار شده اند.

محور مهم و شاهراه حیاتی در جنوب کشور را محدود و منحصر کردن تنها به یک استان و یا یک منطقه و شهرستان و چشم دوختن به اعتبارات قطره چکانی استانی خود آغاز انحراف و خطایی راهبردی برای بهره برداری سریع از آن محسوب می شود و بدون شک شرایط خاص این جاده ایجاب می کند که باید با نگاهی فرا استانی و فرا منطقه ای و البته با عزمی راسخ و مسئولانه برای تکمیل پروژه چهار خطه شدن این جاده گام داشت.

تکمیل و بهره برداری بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی و استراتژیک در جنوب کشور همواره از دغدغه ها و خواسته های جدی مردم منطقه جنوب ، مسئولان و مقامات اجرایی استان فارس و شهرستان لارستان بوده است.

در کنار اهمیت و استراتژیک بودن این جاده ترانزیتی، وجود پیچ ها و پرتگاه‌های خطرناک ، گردنه های هراس انگیز و همچنین کم عرض بودن بخش وسیعی از مسیر پرترافیک حدود ۴۰۰ کیلومتری لار- جهرم – بندرعباس، این محور را تبدیل به قتلگاهی برای مسافران و رانندگان کرده و خانواده های زیادی را طی سالیان متمادی قربانی و داغدار کرده است.

در حوزه وزارت راه و شهرسازی از محور لار- جهرم – بندرعباس به عنوان یکی از خطرناک ترین محورهای جنوبی کشور و جزو ۱۰ جاده خطرآفرین از آن یاد می شود.

این محور ترانزیتی و پرتردد اما ناایمن گرچه در حوزه جغرافیایی دو استان فارس و هرمزگان است اما به گفته مسئولان و متولیان امر و وزارت راه و شهرسازی مرکز ثقل و نقطه اتصال شمال به جنوب کشور نیز محسوب می شود.

استان فارس هم‌اینک یک هزار و ۴۶۲ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۳۰۹ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۸۷۲ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۹۳۹ کیلومتر راه روستایی دارد.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.