ببینید| ژاپن در ماه گرانش مصنوعی ایجاد می‌کند

ژاپن با ساخت گرانش مصنوعی می‌خواهد گرانشی شبیه به زمین را برای اقامت طولانی مدت در ماه پدید بیاورد.

علاقه کشور‌ها به ماه اخیراً دوباره شدت یافته است و ژاپن نیز یکی از این کشور‌ها است. محققان و مهندسان دانشگاه کیوتو و شرکت کاجیما پیشنهاد مشترک خود را برای زندگی پایدار انسان در ماه و فراتر از آن منتشر کردند.

آینده اکتشافات فضایی احتمالاً شامل اقامت طولانی‌تر در محیط‌های کم گرانش، چه در مدار و چه در سطح سیاره‌های دیگر خواهد بود. مشکل این است که ماندن طولانی مدت در فضا می‌تواند بر روی سلامتی ما اثر مخرب بگذارد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که فضانوردان در طول ماه‌ها اقامت در فضا از تحلیل استخوان رنج می‌برند و استخوان‌های آن‌ها هرگز به حالت عادی باز نمی‌گردند. خوشبختانه، محققان دانشگاه کیوتو و شرکت کاجیما به دنبال یک راه حل بالقوه برای این مشکل هستند.

این پیشنهاد که در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام شد، شبیه چیزی است که انگار مستقیماً از صفحات یک رمان علمی تخیلی کنده شده است. این طرح متشکل از سه عنصر متمایز است که اولین عنصر آن شیشه نام دارد. هدف این طرح ایجاد گرانش شبیه‌سازی شده در ماه و مریخ از طریق نیروی گریز از مرکز است.

گرانش ماه و مریخ به ترتیب حدود ۱۶.۵ درصد و ۳۷.۹ درصد گرانش زمین است. شیشه در ماه و مریخ می‌تواند این شکاف را پر کند. آن‌ها مخروط‌های عظیم و چرخانی هستند که از نیروی گریز از مرکز برای شبیه‌سازی اثرات گرانش زمین استفاده می‌کنند. این مخروط‌های چرخان دارای شعاع تقریبی ۱۰۰ متر و ارتفاع ۴۰۰ متر خواهند بود و هر ۲۰ ثانیه یک چرخش کامل را طی می‌کنند و تجربه ۱ گرمی را برای کسانی که در داخل آن هستند ایجاد می‌کنند (۱ گرم گرانش روی زمین است).

اخیرا سفر به ماه و استقرار در مریخ در حال افزایش است. مانع اصلی که وجود دارد استقامت طولانی مدت بر روی ماه و مریخ به دلیل جاذبه است. پیشنهاد دانشگاه کیوتو و شرکت کاجیما هیجان‌انگیز و امیدوارکننده است، اما چیزی نیست که به این زودی انتظار عملی شدن آن را داشته باشیم.