ابطال پروانه بهره برداری بیش از ۲۰ معدن در فارس

ابطال پروانه بهره برداری بیش از ۲۰ معدن در فارس

استاندار فارس گفت:پروانه بهره‌برداری بیش از ۲۰ مورد از معادن تعطیل و نیمه‌تعطیل که کمتر از ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ یا به تعهدات قانونی خود عمل نکرده‌اند، باطل خواهد شد.

محمدهادی ایمانیه در چهارمین جلسه شورای معادن استان فارس، با بیان اینکه اقدامات و عملیات اجرایی انجام شده در معادن باید میزان پیشرفت خوبی را داشته باشد، بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده کارشناسان و مسئولان حوزه معدن استان، پروانه بهره‌برداری بیش از ۲۰ مورد معادن تعطیل و نیمه‌تعطیل که کمتر از ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ یا به تعهدات قانونی خود عمل نکرده‌اند، باطل خواهد شد.

استاندار فارس با یادآوری اینکه اینگونه معادن طی یک فرآیند قانونی به بهره‌بردار جدید واگذار خواهد شد، گفت: ما موظف نیستیم که صرفا از ۲۰ معدن که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، دفاع کنیم بلکه باید از مردم و افرادی که توانمندی و صلاحیت لازم را در ایجاد اشتغال و بهره‌برداری مناسب از معادن را دارند، حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه مشکلات مربوط به سلب صلاحیت تعدادی از معادن در صورت انجام تعهدات خود نیز رفع خواهد شد، افزود: برخی از معادن طبق یک مهلت دو ماهه فرصت دارند تا مطابق یک برنامه زمان‌بندی نسبت به پیشرفت مراحل اجرایی مجموعه خود اقدام کنند، در غیر این‌صورت پروانه بهره‌برداری آن‌ها هم لغو خواهد شد.

استاندار فارس اجرایی شدن طرح جامع معادن در استان فارس را یک عامل اساسی برای ایجاد شرایط مناسب در زمینه اقتصادی دانست و در این باره گفت: اجرایی شدن طرح جامع معدن در سال ۱۴۰۱ با همکاری دستگاه‌های متولی و مرتبط نیازمند تهیه و تدوین یک برنامه‌های عملیاتی در سطح استان است تا بتواند میزان بهره‌برداری ما را از این معادن، بهینه و اقتصادی کند.

ایمانیه در رابطه محورهای اساسی برنامه‌ریزی در زمینه معادن فارس، اظهار داشت: کشف معادن، واگذاری معدن، توسعه معادن، صنایع وابسته در کنار معادن، حقوق دولتی و ساماندهی و تعیین‌تکلیف معادن تعطیل و نیمه تعطیل از جمله مواردی است که مدیران و کارشناسان استان باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند.

استاندار فارس در رابطه با ذخایر معدنی ارزشمندی که در استان فارس وجود دارد، بیان داشت: مواد معدنی مختلفی نظیر خاک نسوز، سنگ آهن، مس، سرب و روی، شن و ماسه دولومیت و ... از جمله ذخایر ارزشمندی هستند که باید در برنامه چهار ساله و یک ساله‌ای که تنظیم می‌شود در شورای عالی معدن به عنوان ناظر عالی این موضوع نیز بررسی و مطابق برنامه آمایش استان باشد تا بتوان برنامه مطلوبی را در زمینه بهره‌برداری از معادن استان پیاده‌سازی کنیم.