اُمیکرون به ایران رسید

محدودیت ها از همین امروز حداقل تا چهار هفته آینده باید اجرا شود تا فرصتی باشد از بروز پیک اُمیکرون جلوگیری کنیم

اُمیکرون  به ایران رسید

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد: نخستین مورد ابتلا به اُمیکرون در ایران بامداد امروز شناسایی شد که مربوط به یک هموطن مرداست که به تازگی از یکی از کشورهای همسایه بازگشته است.
محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه در جلسه اضطراری امروز ضمن تایید مشاهده یک مورد از سویه جدید کرونا در کشور از سوی همه اعضا، در خصوص تدوین پروتکل های جدید بهداشتی بحث و تبادل نظر شد، گفت: همچنین اعضای ستاد نظرات ‌و پیشنهادات خود را جهت ارائه به ستاد ملی کرونا مطرح کردند.
هاشمی با اشاره به اینکه درخصوص تمهیدات اندیشیده شده جهت جلوگیری از شیوع سویه جدید در کشور متعاقبا اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد، تاکید کرد: اعضای جلسه به ضرورت استفاده از ماسک، تزریق واکسن بویژه دریافت دز سوم واکسن اعلام شده و رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کردند.

 فقط ۱۷ روز وقت داریم

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه خطر اُمیکرون جدی است و می‌تواند ظرف ۱۷ روز کشور را درگیر کند، گفت: علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نکته مهم تزریق واکسن دز بوستر است برای افرادی بالای ۱۸ سال است و باید حتما در این زمینه اقدام کنند؛ زیرا ممکن است دو تا سه هفته دیگر درگیر موج جدیدی شویم که با اُمیکرون خواهد بود.

دکتر پیام طبرسی افزود: چیزی که درباره اُمیکرون وجود دارد، این است که اگر اُمیکرون وارد شود، طی ۱۷ روز تبدیل به سوش غالب می‌شود که این سرعت درباره دلتا ۱۰۰ روز بوده است. اگر امروز یک مورد اُمیکرون در کشور تشخیص دهیم، ممکن است تا ۱۷ روز دیگر کشور درگیر اُمیکرون شود و نقشه آبی کشور ممکن است بلافاصله به یک نقشه قرمز تبدیل شود.

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: بنابراین چیزی که اکنون مهم است، این است که حتماً نکات بهداشتی و موارد مهم رعایت شود. در عین حال ما اکنون در آستانه شب یلدا هستیم که از هموطنان می‌خواهم حتماً در حضور در اماکن سربسته خودداری کنند. امروز ما نگران شدیم از اینکه در بسیاری جاها کنسرت‌ها دارد باز می‌شود. در کنسرت فضا بسته است و ممکن است افراد ماسک‌شان را بردارند و اینها به شدت می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.

وی تاکید کرد: نکته مهم دیگر هم تزریق واکسن دز بوستر است که افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته است، حتماً برای تزریق دز بوستر اقدام کنند. زیرا ممکن است فرصت دیگری نداشته باشیم و ممکن است تا دو تا سه هفته دیگر درگیر موج جدیدی شویم که با اُمیکرون خواهد بود، بنابراین هرچه سیستم ایمنی افراد بالاتر رود و ایمنی جمعی بالاتر رود، ان‌شاءالله که بتوانیم موفق‌ باشیم. باید توجه کرد که خطر درباره اُمیکرون جدی است؛ زیرا همه جای دنیا گرفتار شده و ما هم مستثنی نیستیم.
طبرسی افزود: از آنجایی که طول مدت زمان آن هم خیلی کم است و طی دو  سه روز تکثیر می‌یابد، حتماً باید نکات بهداشتی را رعایت کرد.
وی درباره وضعیت مدارس و رعایت پروتکل ها در مدارس اعلام کرد: مدارس بحثی بسیار جدی است. امروز قرار شد نامه‌ای از کمیته علمی به ستاد ملی کرونا ارسال کنیم و توصیه کنیم که یکسری محدودیت‌های جدی را ایجاد کنیم. یکسری کشورهای اروپایی که در مقابل محدودیت ها مقاومت کردند، مجددا محدودیت‌ها را برگرداندند. اکنون هلند در آستانه کریسمس وارد لاک‌داون شد. بسیاری از هموطنانمان برای ایام ژانویه بلیت اروپا گرفتند یا افرادی می‌خواهند به ایران بیایند.

طبرسی گفت: توصیه من این است که نه افرادی که در ایران هستند، به اروپا سفر کنند و افرادی هم که قصد آمدن به ایران را دارند، با این شرایط نیایند. به هر حال این نگرانی جدی است. حداقل برای افراد خانواده خودمان احترام قائل شویم تا بیمار نشوند. طی چند روز اخیر با مواردی مواجهیم که افرادی از خارج از کشور به ایران آمدند، حال در ایران بیماری کنترل شده اما آمدند و مادر یا پدرشان را بیمار کردند.

درخواست اعمال دوباره محدودیت‌های کرونایی

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ در حاشیه جلسه علمی کشوری کووید 19 گفت: در این جلسه توصیه شد در تمامی مجامع عمومی اعم از رستوران ها، کنسرت ها ، مدارس و دانشگاه ها و به خصوص برگزاری مراسم در شب یلدا و دورهمی و مهمانی ها محدودیت اعمال شود.
دکتر حمیدرضا جماعتی افزود: این محدودیت ها از همین امروز حداقل تا چهار هفته آینده باید اجرا شود تا فرصتی داشته باشیم از بروز پیک اُمیکرون جلوگیری کنیم. اگر پروتکل های بهداشتی به خوبی رعایت نشود در چند هفته آینده با پیک اُمیکرون در کشور مواجه می‌شویم.
وی فرد مبتلا را «فرد میانسال ساکن تهران» معرفی کرد که «با پرواز از امارات وارد تهران شده است». این مقام بهداشتی تاکید کرده «کسانی‌ که از دوز دوم‌شان ۴ ماه گذشته حتماً دوز سوم را تزریق کنند».
گفتنی است مقامات بهداشتی می‌گویند سرعت شیوع این سویه به شدت بالاست و به صورت تصاعدی مبتلایان را افزایش می‌دهد.