روزی که «تلفن» رسماً به‌ عنوان اختراع ثبت شد

146 سال پیش، برابر 14 فوریه 1876 میلادی، «تلفن» توسط الکساندر گراهام بل ثبت رسمی ثبت شد

روزی که «تلفن» رسماً به‌ عنوان اختراع ثبت شد
مکالمه تلفنی الکساندر گراهام بل در نیویورک، با دستیارش توماس واتسون در سانفرانسیسکو – 1915

در این روز اداره ثبت اختراعات ایالات متحده آمریکا امتیاز بهره‌برداری از این وسیله جدید که ارتباط صوتی از راه دور را میسر می‌کرد، به الکساندر گراهام بل مخترع، مبتکر و دانشمند اسکاتلندی اعطا کرد.

«آقای واتسون، لطفاً تشریف بیارید اینجا»! این دقیقاً همان جمله مشهوری است که دوم ژوئن 1875 در نخستین ارتباط تلفنی بین دو انسان بر زبان آمد و الکساندر گراهام بل دستیار خود توماس واتسون را که در طبقه پایین نشسته بود به اتاق خویش فراخواند. این اتفاق از طلوع یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر یعنی «تلفن» خبر می‌داد.

گراهام بل اختراعات دیگری نیز داشت اما عمده شهرت او به خاطر تلفن است. از دیگر اختراعات معروف بل می‌توان به دستگاه فلزیاب اشاره کرد. جالب است بدانید تنها چند ساعت پس از ثبت اختراع تلفن، فرد دیگری اختراعی مشابه را به ثبت رساند اما به دلیل همین تاخیر چند ساعته، حق تقدم بهره‌مندی از دستگاه انتقال صوت فقط به گراهام بل تعلق گرفت.

الکساندر گراهام بل دوم آگوست سال 1922 میلادی در باغ شخصی خود در بن‌بریا در استان نوا اسکوشیا در کانادا درگذشت. در این روز به احترام او ارتباط تلفنی بر روی شبکه وسیعی که دارای 17 میلیون کاربر بود به مدت یک دقیقه قطع شد.