دادستان کل: 150 کانتینر کالای قاچاق را خالی کردند و به جای آن شن و ماسه ریختند

دادستان کل: 150 کانتینر کالای قاچاق را خالی کردند و به جای آن شن و ماسه ریختند

عصر امروز حجت الاسلام و المسلمین محمد منتظری در نشست سراسری مدیران سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به افزایش باورنکردنی حجم قاچاق کالا طی سال‌های اخیر اظهارداشت: قاچاق سازمان یافته بر عهده محاکم قضایی است اما با این وصف در دادستانی کل احساس وظیفه کردیم و در این رابطه جلساتی برای اجرای تکالیف قانونی و عمل به منویات مقام معظم رهبری برگزار کردیم تا بتوانیم در دولت قبل حس مطالبه جدی ایجاد کنیم؛ خاطرم هست اردیبهشت یا خرداد ماه همان ایام به ریاست وقت قوه قضاییه جلسه گذاشتیم و مطالب زیادی مطرح شد و در آن سطح، خروجی ملموسی ندیدیم.

وی افزود: در سراسر کشور شاهد قاچاق بودیم که کمر اقتصاد را خورد می‌کند و به تعبیر مقام معظم رهبری مانند خنجری به بدنه اقتصاد کشور آسیب وارد می کند. در این حوزه وظایف و تکلیف به سازمان اموال تملیکی نیز باز می‌شود. گزارش‌های متعددی داشتیم که کالاها در حال از بین رفتن هستند. در پیشگاه خداوند متعال باید پوزش بطلبیم اما این کافی نیست اگر کسی تقصیر دارد از جنبه حق الله مسئولیت دارد اگر بیت‌المال در حال از بین رفتن است مسئولیت دارد.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه عملکرد گذشته چراغی برای آینده است، بیان داشت: رئیس جمهور جدید فردی است که سال‌ها در قوه قضاییه حضور داشته و در یکی دو سال اخیر ریاست قوه را برعهده داشت و اشراف به مشکلات دارد و این امتیاز بزرگی است که می‌تواند کمک کننده در تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت باشد. یکی از مباحث مربوط به آمار و مطلع بودن از زوایای یک امر برای رفع مشکل است که به حل آن کمک می‌کند.

وی یادآور شد: امیدواریم در دولت جدید اشکالات و آسیب‌ها با اهتمام جدی برطرف شود. نمی توان در کوتاه مدت تمامی مسائل گفته شده را حل کرد لازم است برنامه‌ریزی کنیم که مدیرعامل و اعضای هیات مدیره جدید سازمان اموال تملیکی اشراف لازم را در این زمینه برخوردار هستند و جهت رفع مشکلات در سال 1401 برنامه‌ریزی کردند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه لازم است چند نکته به برنامه‌هایتان اضافه کنید، افزود: مرتب برنامه‌ها را آسیب‌شناسی کنید آیا طبق برنامه کارها پیش می‌رود؟ اگر آسیبی وجود دارد زمان خودش و به موقع رفع شود مثلاً مثل بیماری سرطان است که اگر به موقع تشخیص داده شود و اقدام صورت بگیرد قطعاً بیمار بهبود می‌یابد. دومین نکته این است که متناسب با برنامه ها زمان بندی صورت بگیرد. اگر این اتفاق رخ ندهد کار امروز به فردا می‌افتد. مدیریت جدید فردی پا در رکاب و در میدان است.

به گفته وی، این را بدانید که اشکالات در همه دستگاهها وجود دارد؛ قوه قضاییه نیز همین طور است مدیر مالی قوه عنوان کرده از سال ۹۶ تا امروز یک عدد ماشین نخریده‌اند. نباید خودمان را پایبند این مسائل کنیم اشکالات و مشکلات اقتصادی وجود دارد. روسای قوا برای حل مشکلات اهتمام دارند. با کار روزمره نمی توان مشکلات را حل کرد و باید کار جهادی صورت بگیرد اگر مدیر جهادی نیستید کار را رها کنید البته می‌دانم که جهادی هستید. اگر پا در رکاب هستید ظرف مدت یک سال با زمان‌بندی صورت گرفته اواخر سال آینده مجدداً ما را دعوت کنید که اینجا بیایم و اقدامات را ببینیم.

دادستان کل کشور به وضعیت گذشته انبارهای اموال تملیکی اشاره کرد و گفت: انبارهایی که ما دیدیم وحشتناک بود. امروز با رئیس کل دادگستری هرمزگان صحبت می‌کردم. گفتند رفته بودیم بندر شهید رجایی با ۱۵۰ کانتینر برخورد کردیم و پرسیدیم مال چه کسی است؟ همه مسئولانه مربوطه از هم پرسیدند؛ مشخص شد نه قبض انبار دارد نه مالک دارد و نه مشخص است از کجا آمده و نه به کجا می‌رود! در آنها را باز کردند این کانتینرها رها شده و در آن شن و ماسه ریختند. کالا را بردند و داخل آن را برای اینکه سنگین شود شن و ماسه ریختند. انسان باید گریه کند؛ چه کسی مسئول است؟ مسئولان مربوطه از گمرک و بندر، دادستان و نیروی انتظامی همه مسئول هستند و این مسائل برای نظام و کشور قابل قبول نیست. یک مشت لاشخور به دنبال این هستند که مال را پیدا کنند و روی آن بیفتند و بخورند و حیف و میل کنند.

وی تاکید کرد: بنده، سازمان بنادر، گمرک و شما مدیران اموال تملیکی نسبت به حفظ و صیانت از بیت المال باید جوابگو باشیم. یک سوال مطرح می‌کنم اگر شاهد باشید مال شخصی شما در حال از بین رفتن باشد چه می کنید؟ مثلاً میوه در منزل در حال خراب شدن است آیا داد نمی کشید چرا این اتفاق افتاده است؟ بیش از آن که نسبت به اموال خودتان دلسوز باشید نسبت به بیت‌المال دلسوز باشید. در برابر مشکلات لنگ نیندازید بلکه با اقدام جهادی به مقابله و رفع آن بروید.

دادستان کل کشور اظهارداشت: از فردا صبح هر اشکالی که در دادستانی‌ها و دادسراها وجود دارد را منتقل کنید و اگر اقدامی نشد و کاری نکردند حتماً به ما اعلام کنید. وظیفه ما است که بتوانیم برای مشکلات کاری انجام بدهیم. اگر ابهامی در دستورالعمل های صادره قوه قضاییه و دادستان‌ها وجود دارد معطل نمانید و خطاب به ما اعلام کنید و یا استعلام بگیرید و پیشنهاد بدهید مثل بخشنامه ماینرها.

به گفته منتظری، مسئله دیگر این است که پرونده هایی که در شهرستان‌ها در دادسرا و دادگاه وجود دارد با دادستان های استان‌ها ارتباط بگیرید و مطالب خود را کتباً و مستند بخواهید. فلسفه دادستانی مدیریتی است و آن رسیدگی به پرونده. اگر به مشکل خوردید معطل نشوید و به ما منتقل کنید.

وی در مورد آتش زدن کالاهای قاچاق نیز گفت: مقام معظم رهبری تعبیرهایی مانند آتش زدن و یا خرد کردن کالاهای لوکس و قاچاق را به‌کار بردند. یکی از آقایان مسئول اعلام کرد که هفته آینده شاهد خرد کردن کالاهای لوکس باشید، آن هفته هنوز نیامده است؛ منتظر هستیم که آتش بزنید یا خرد کنید. اگر اشکال آیین‌نامه و اجرایی دارد باید حل شود. فیلم‌های خارج از کشور را که با قاچاق کالا مقابله می‌کنند را می‌بینیم که چگونه آن را از بین می‌برند؛ این کار را بکنید تا بفهمند سرنوشت قاچاق چیست.