آلودگی هوا چه بر سر قلب ما می‌آورد؟

آلودگی هوا چه بر سر قلب ما می‌آورد؟

یک فوق تخصص قلب با اشاره به تاثیر گرد و خاک بر قلب، گفت: التهاب ایجاد شده در پی بروز گرد و خاک می‌تواند باعث ایجاد لخته در عروق قلبی و در نهایت سکته قلبی و حتی مرگ شخص شود.

دکتر حبیب حی‌بر با اشاره به آثار آلودگی هوا بر سیستم قلبی - عروقی اظهار کرد: قلب عضوی است که برای فعالیت طبیعی، بیشترین نیاز به اکسیژن را دارد. با توجه به اینکه گرد و خاک و آلودگی هوا، منجر به بروز اسپاسم و انسداد در راه‌های هوایی می‌شود و به نوعی، تبادل گازهای تنفسی را با مشکل مواجه می‌کند در نتیجه اکسیژن خون کاهش می‌یابد و منجر به اختلال در عملکرد قلب می‌شود.

وی افزود: البته تاثیر گرد و خاک بر سیستم قلبی و عروقی به همین جا ختم نمی‌شود؛ ذرات گرد و خاک می‌تواند با عبور از سدهای محافظتی تنفسی، موجب بروز التهاب در بافت ریه شود و از این طریق منجر به افزایش بسیار شدید واسطه‌های التهابی مضر در خون شود که می‌تواند به تمام اجزای حیاتی بدن مثل قلب، کبد و کلیه آسیب بزند.

این فوق تخصص قلب بیان کرد: در این بین، آسیب به قلب مهم‌تر است زیرا التهاب ایجاد شده در پی بروز گرد و خاک می‌تواند باعث ایجاد لخته در عروق قلبی و در نهایت سکته قلبی و حتی مرگ شخص شود.

حی‌بر گفت: باید توجه شود که ذرات گرد و خاک تنها نیستند بلکه روی ذرات گرد و خاک عوامل عفونی یا غیرعفونی خطرناک مثل املاح مضر نیز وجود دارند و علاوه بر بروز واکنش التهابی، می‌توانند موجب بروز عفونت های قلبی در کنار عفونت دیگر ارگان‌ها شوند که بسیار شدیدتر از واکنش التهابی به تنهایی است.

وی تصریح کرد: کاهش اکسیژن خون نیز می‌تواند منجر به تحریک سیستم عصبی (سمپاتیک) و در نتیجه افزایش فشار خون شود و افزایش فشار خون می‌تواند منجر به افزایش بروز سکته قلبی و مغزی شود.

این فوق تخصص قلب گفت: در مجموع در جریان وقوع گرد و خاک، نه تنها با کمبود اکسیژن مواجه هستیم بلکه با افزایش نیاز بدن به اکسیژن نیز مواجه‌ایم یعنی در مواجهه با گرد و خاک، نیاز اعضای حیاتی بدن به اکسیژن، نسبت به حالت عادی افزایش می‌یابد و نبود تناسب در ارائه اکسیژن و نیاز به اکسیژن در کنار این فرآیندهایی که در بالا تعریف شد، منجر به آسیب اعضای حیاتی بدن می‌شود که حساس‌ترین این اعضاء، قلب است.