۵۳ هکتار از اراضی ملی جزیره قشم آزادسازی شد

۵۳ هکتار از اراضی ملی جزیره قشم آزادسازی شد

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از رفع تصرف و آزادسازی چهار قطعه از اراضی ملی جزیره قشم به مساحت بیش از ۵۳ هکتار و ارزش بیش از یکهزار و ۷۲ میلیارد ریال خبر داد.

به نقل از دادگستری استان هرمزگان، مجتبی قهرمانی اظهار داشت: این رفع تصرفات به دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قشم و با هدف احقاق حقوق مردم و مقابله با زمین‌خواری انجام شده است.

وی ادامه داد: ساخت و سازهای غیر مجاز موجود در این اراضی نیز توسط یگان حفاظت منطقه آزاد قشم و ماموران نیروی انتظامی تخریب شده است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان توضیح داد: این ساخت و سازهای غیرقانونی شامل «دیوارچینی، پی سنگی، سد و بند خاکی» بود که در شهر «رمکان، روستاهای دفاری، کابلی، گامبرون و محدوده ژئوپارک» قشم قرار داشت.

قهرمانی اضافه کرد: ارزش تقریبی این اراضی، افزون بر یکهزار و ۷۲ میلیارد ریال است که پس از رفع تصرف، به بیت المال اعاده شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه آزادسازی اراضی ملی و رفع تصرف از منابع طبیعی از مهمترین اولویت‌های دستگاه قضایی استان در راستای اجرای بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی و ناظر بر احیای حقوق عامه است، گفت: بر اساس اهداف و اولویت‌های دوره تحول و تعالی قوه قضاییه، با هرگونه زیاده خواهی و تخلف در این خصوص، قاطعانه برخورد خواهد شد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.