گرد فراموشی بر غار تنهای ده شیخ در کهگیلویه و بویراحمد

گرد فراموشی بر غار تنهای ده شیخ در کهگیلویه و بویراحمد

صدای چک چک آب، قندیل های زیبا و حیرت آور، آب و هوای خنک و مطبوع و دالان های تو در تو،  سکوتی غریب در غار اعجاب انگیز ده شیخ یاسوج هر ببینده ای را مجذوب خود می کند اما  با وجود این همه ظرفیت  گردشگری مورد فراموشی قرار گرفته است.

غار ده شیخ پاتاوه از زیباترین غارهای ایران در ۳۵ کیلومتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

این غار شکل و ظاهری عجیب دارد و انتهای آن معلوم نیست البته دالان های آن همگی کاوش نشده اند.

با ورود به این غار ، سرزمینی پر از جلوه های بی نظیر پیش روی گردشگر باز می کند و آدمی را برای واکاوی در این مکان شگفت انگیز دعوت می کند.

جنگل های رویایی بلوط، زالزالک های وحشی، آبشار زیبا و خروشان و دره های عمیق و دست نخورده در حوالی غار ده شیخ یاسوج بر عظمت آن افزوده است.

این غار شگفت انگیز با سکوتی بهت آور در بالادست روستایی به نام ده شیخ قرار گرفته است.

اما این روزها در پیچ و خم برخی وعده ها و نامهربانی ها روزگار سختی را می گذارند و سکوت مرهم درد بزرگ اش شده و در حال حاضر خبری از گردشگر و بازدید کننده نیست.

تصمیماتی در اردیبهشت ماه امسال در نشست اقتصاد مقاومتی به میزبانی غار ده شیخ  توسط مسئولان استانی برای توسعه  و تجهیز این طرح گردشگری گرفته شد اما هنوز عملیاتی نشده اند.

به نظر می رسد آنگونه که باید زیرساخت های لازم متناسب با این ظرفیت اعجاز انگیز فراهم نشده و گرد فراموشی بر این غار نشسته است.

غار ده شیخ ظرفیتی مغفول مانده

در این طرح گردشگری هدف گذاری ۵۰۰ نفر اشتغال دیده شده و با وجودی که تنها پنج درصد کار پیش رفته است ۲۰ نفر مشغول هستند.

گردشگران هنگام بازدید از این طرح غبطه می خورند و  حتی یکی از آن ها که اهل استان اصفهان است به خبرنگار ایرنا می گوید:  غار ده شیخ بسیار زیبا و قدمت چندین قرن را دارد اما جای سوال است چرا مسئولان  استانی با تبلیغات مناسب و ایجاد زیرساخت ها به توسعه این غار و منطقه کمک نمی کنند.

این گردشگر ابراز داشت: چنانچه زیرساخت های این طرح گردشگری فراهم شود روزانه حداقل ۲ هزار نفر از ان بازدید خواهند داشت.

وی تاکید کرد: غار ده شیخ همچون صدها مناظر طبیعی بکر دیگر استان از آن استفاده ای نمی شود و شاید اگر در استان دیگری بود توجه بیشتری به آن میشد.

یکی دیگر از گردشگران نیز گفت: امکانات اندکی در این طرح گردشگری مهیا شده است و جای کار بیشتری دارد.

وی ادامه داد: عجیب به نظر می رسد که از آب رودخانه اطراف و زمین های بکر اطراف طرح برای توسعه طرح استفاده نشده است.

این گردشگر بیان کرد: بسیاری از افراد از وجود چنین غاری در کهگیلویه و بویراحمد بی خبرند و با ایجاد زیرساخت ها می توان سبب رونق گردشگری در این منطقه بود

سرمایه گذار غار ده شیخ نیازمند همراهی دولت است

عملکرد دولت سیزدهم در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نشان می دهد چرخ صنعت گردشگری با جهشی چشمگیر نسبت به گذشته در حال حرکت است و سرمایه گذار طرح گردشگری غار ده شیخ نیز می گوید توقع دارد از این طرح نیز حمایت شود.

آنگونه که سرمایه گذار پروژه گردشگری غار ده شیخ می گوید منطقه گردشگری غار ده شیخ آماده پیشرفت است و به عنوان سرمایه گذار دست یاری به سوی دولت دراز می کنم.

غلامحسین  گنجی افزود: این استان جزو استان های محروم کشور است که درصد زیادی از مردم ان بیکار هستند و باید برای توسعه طرح های مهم در استان تلاش مسئولان بیشتر باشد.

وی بیان کرد: همکاری مسئولان استانی با این طرح می تواند به رشد مشاغل مربوط به حوزه گردشگری کمک کند.

سرمایه گذار غار ده شیخ (یاسوج) اضافه کرد: طبق نظر سنجی مردم این مجموعه جزو اولین ها در گردشگری استان هستند اما توجه لازم برای توسعه این طرح وجود ندارد.

گنجی تاکید کرد: برای کسب مجوز های جزئی روزانه ادارات بسیاری باید سرزده شود و وقت بسیاری تلف می شود  در حالی که باید تمام وقت خود را برای توسعه طرح بگذارم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های مورد نظر برای توسعه این طرح گردشگری پیش نرفته، خواهان ملاقات با وزیر گردشگری است تا مشکل این طرح ملی توسط وزیر رفع شود.

تصمیمات خوبی برای حمایت از سرمایه گذار غار ده شیخ گرفته شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد پیش از آن گفته بود که  برای حمایت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی که در منطقه غار ده شیخ سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه گردشگری انجام داده تصمیمات مهمی از سوی مسئولان استانی گرفته‌ شده است.

سعید طالبی پور افزود: واگذاری زمین از سوی منابع طبیعی، رفع مشکل کمبود آب، کمک در ایجاد فضای سبز، در نظر گرفتن اعتبار جدید به‌منظور حمایت از بخش خصوصی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از مهم‌ترین تصمیمات مسئولان استانی در نشست اقتصاد مقاومتی به میزبانی غار ده شیخ پاتاوه بوده است.

وی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن این مصوبات برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در غار ده شیخ پاتاوه شاهد رونق گردشگری همراه با اشتغال‌زایی خوبی در شهرستان دنا خواهیم بود.

با این حال هنوز سرمایه گذار چشم انتظار حمایت مسئولان استانی است و این در حالی است که مردم روستای ده شیخ خواهان حمایت از سرمایه گذار هستند زیرا می دانند با توسعه این طرح منطقه آباد خواهد شد و برای جوانان بومی منطقه اشتغال پایدار ایجاد می شود.

غار ده شیخ در یک نگاه

غار ده شیخ در سال ۱۳۸۸ توسط چوپانی در نزدیکی روستایی به همین اسم کشف شد و سه سال پس از آن همچنان مخفی ماند تا اینکه سال ۹۱ به طور کامل علنی شد.

این غار اعجاز برانگیز یکی از جاذبه های ناشناخته ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که قدمت آن به ۱۳۵ میلیون سال برمی گردد.

بر اساس اطلاعات بدست آمده، این غار کاملا طبیعی بوده و شکل گیری آن مربوط به دوره دوم زمین شناسی است.

محققان می گویند که استخوان ها و سفال هایی که در این غار کشف شده نشان از آن دارد که برخی از انسانها در مقطعی از تاریخ این غار شگفت انگیز را برای زندگی کردن برگزیده اند.

گرچه هنوز قدمت این سفال ها به درستی تعیین نشده ولی کارشناسان قدمت آن ها را به پیش از ظهور اسلام نسبت دادند.

غار ده شیخ یکی از حدود ۶۰۰ غار شناسایی شده در کشور است و به لحاظ وسعت و عمق تاکنون رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

این غار در سال ۱۳۹۶ثبت ملی شد و توسط غارشناسان ۶ کیلومتر از آن کشف شده است.

غارنوردان غار ده شیخ دنا را علی صدر ۲ نیز نامیده اند زیرا تشابهات زیادی دارند و از لحاظ اعجاب بسیار به هم نزدیک هستند.

 براساس بررسی‌های زمین‌شناسی شکل‌گیری غار ده شیخ مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی بوده که طی سالیان طولانی بر اثر ریزش نزولات جوی حفره‌هایی ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون خارج می‌شد که موجب شکل‌گیری قندیل‌های بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی شده است.