نیاز ۳ هزار میلیاردی برای تکمیل بزرگراه جهرم- لار- بندرعباس

نیاز ۳ هزار میلیاردی برای تکمیل بزرگراه جهرم- لار- بندرعباس

معاون عمرانی استاندار فارس در حالی میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره برداری از بزرگراه جهرم- لار- بندرعباس به عنوان شاهراه حیاتی در جنوب کشور را رقمی افزون بر سه هزار میلیارد ریال عنوان کرد که از آغاز این طرح مهم حدود ۱۱ سال می گذرد.

محمود رضایی کوچی روز چهارشنبه اظهار داشت: بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این میزان از سمت جهرم به لارستان و به همین میزان هم از سمت لار – به سمت بندرعباس اعتبار نیاز است که در صورت تامین، این طرح مهم تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسد.

رضایی افزود: بهره برداری و تکمیل این بزرگراه یکی از اصلی ترین و مهمترین برنامه ها و اولویت های عمرانی در استان فارس است که در سفر اخیر محمدی هادی ایمانیه و بازدید از این طرح بر تسریع و تامین اعتبار مورد نیاز آن در قالب های مختلف نیز تاکید شد.

وی یادآور شد: البته این طرح مهم بزرگراهی روند پر شتابی در سال جاری گرفته و از همه ظرفیت ها و روش های مختلف و نوین مالی برای تامین اعتبار مورد نیاز آن نیز بهره خواهیم برد.

معاون استاندار فارس گفت: استفاده از روش های نوین مالی و فایناس خارجی و به ویژه ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین مشارکت و حمایت خیرین منطقه می تواند به عنوان یک اولویت مهم برای کمک به اجرای طرح های مهم و کلان در حوزه های مختلف باشد.

رضایی بیان کرد: امسال و از محل ماده ۵۶ مبلغ پنج هزار میلیارد ریال علاوه بر اعتبارات ابلاغی از محل های مختلف در بودجه ۱۴۰۱ برای پروژه ملی و جاده ترانزیتی لار- جهرم- بندرعباس تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: سال گذشته هم مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال از همین محل یعنی ماده ۵۶ و از طریق بانک ملی به این پروژه اختصاص یافت که تاکنون بخشی از آن معادل ۶۰۰ میلیارد ریال به اداره کل راه و شهرسازی لارستان ابلاغ شده است.

رضایی با بیان اینکه  ۱۳ کیلومتر از مسیر ۵۰ کیلومتری جهرم - به سمت لار در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید ، گفت: همچنین از سمت شهرستان جویم و لارستان نیز بالای ۲۰ کیلومتر از این بزرگراه آماده بهره برداری است و تا شهریور زیر بار ترافیک می رود.

این جاده از مسیر لار به سمت سه راهی کهورستان در استان هرمزگان نیازمند ایجاد ۱۵۵ کیلومتر بزرگراه است که ۸۵ کیلومتر از آن در محدوده اداره کل راه و شهرسازی لارستان قرار دارد و بقیه آن در محدوده جغرافیایی استان هرمزگان است. در جنوب فارس، ۲۰ کیلومتر از پروژه بزرگراه لار - بندرعباس از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تاکنون به اتمام نرسیده است.

رضایی خاطرنشان کرد: این طرح هم اینک در پنج قطعه در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی کل محور در هر قطعه متفاوت است اما میانگین کلی پروژه حدود ۶۰ درصد است.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه هم اینک چهار شرکت پیمانکاری و در قالب پنج قطعه در این طرح ملی مشغول فعالیت هستند، افزود: قطعه اول حد فاصل سه راهی زرین دشت- تونل وحدت به طول هفت کیلومتر و با تعهد شرکت پیمانکاری زیدون کوش در حال اجراست.

وی گفت: قطعه دوم نیز از تونل وحدت و دسترسی‌های طرفین آن به طول ۲ کیلومتر توسط  شرکت پیمانکاری زیدون کوش و قطعه سوم به طول ٢٤ کیلومتر حدفاصل سه راهی منصور آباد به سه راهی آب باریک با تعهد شرکت پیمانکاری جهاد نصر فارس در حال اجراست.

وی همچنین قطعه چهارم این محور را شامل محدوده گردنه بریز به طول ۱۰ کیلومتر توسط شرکت پیمانکاری راه کوهپایه بویر عنوان کرد.

معاون استاندار فارس تصریح کرد: قطعه پنجم این پروژه شامل دو فاز از تقاطع بنارویه تا ابتدای گردنه بریز به طول ۱۹ کیلومتر و همچنین  روستای بریز تا گردنه دارابی به طول ۱۱ کیلومتر از سوی شرکت پیمانکاری آب و خاک است که این قطعه مدت کوتاهی است که وارد فاز عملیاتی شده است.

رضایی همچنین یادآور شد: عملیات اجرایی حدود ۳۰ کیلومتر از سمت لار به بندرعباس نیز در سفر اخیر استاندار فارس آغاز شد.

وی میزان اعتبار پیش بینی شده برای این ۳۰ کیلومتر از سمت پاسگاه چهار برکه را نیز افزون بر ۴ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: بر اساس اعلام پیمانکار این قطعه ۳۰ کیلومتری باید ظرف سه سال تمام شود.

طول کل مسیر لار- جهرم – بندرعباس حدود ۳۸۶ کیومتر است که ۵۳ کیلومتر در حوزه راه و شهرسازی جهرم حدود ۲۰۵ کیلومتر در حوزه شهرستان لارستان و مابقی نیز در حوزه راه و شهرسازی هرمزگان است.

براساس آمارهای روزانه، از بندرعباس در روز بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تریلی حامل سوخت و مواد غذایی به سمت استان فارس و مرکز کشور بارگیری می‌شود یعنی در هر ساعت حدود ۲۰ تریلر بارگیری و در این مسیر تردد می‌کنند.

تکمیل و بهره برداری بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی و استراتژیک در جنوب کشور همواره از دغدغه ها و خواسته های جدی مردم منطقه جنوب ، مسئولان و مقامات اجرایی استان فارس و شهرستان لارستان بوده است.

البته برای بهره برداری و تکمیل این جاده مهم و شاهراه حیاتی در جنوب کشور تنها چشم دوختن به اعتبارات قطره چکانی استانی و حتی آن را محدود کردن به یک استان و یا یک منطقه و شهرستان خطایی راهبردی محسوب می شود وبدون شک شرایط خاص این جاده ایجاب می کند که باید با نگاهی فرا استانی و فرا منطقه ای والبته با عزمی راسخ و مسئولانه برای تکمیل وچهارخطه شدن این جاده گام برداشت.

استان فارس هم‌اینک یک هزار و ۴۶۲ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۳۰۹ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۸۷۲ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۹۳۹ کیلومتر راه روستایی دارد.