یارانه پیشکش، تورم را کنترل کنید

واکنش ها به پرداخت کمک‌ هزینه خرید نان!

یارانه پیشکش، تورم را کنترل کنید

قرار است از تابستان به صورت آزمایشی در چند استان یارانه نان به شکل جدیدی پرداخت شود، موضوعی که طی روزهای گذشته به یکی از دغدغه های جدید مردم تبدیل شده است

هرچند هنوز این طرح اجرایی نشده و قرار است دو ماه آینده به صورت آزمایشی در چند استان اجرا شود اما چنین روشی در پرداخت پول نان بدون چالش نخواهد بود و از آن جایی که جزئیات طرح هنوز اعلام نشده ابهامات زیادی درباره آن وجود دارد، مثلا مشخص نیست اگر فرضا این طرح شکست بخورد، آیا قیمت نان نیز دچار تغییری خواهد شد یا نه؟

چند روز قبل بود که استاندار زنجان از اجرای طرح آزمایشی سهمیه‌بندی نان در این استان و پرداخت یارانه نان خبر داد. اگرچه جزئیات دیگری از پرداخت یارانه نان منتشر نشده است، اما بسیاری از مردم به این تصمیم دولت واکنش نشان دادند.

موافقان یارانه ای شدن نان چه می‌گویند؟ عمده استدلال ثبت شده از سوی موافقان در دو دسته کلی جای می‌‌گیرد، دسته اول، منتقدان شیوه کنونی پخت نان و قیمت‌گذاری آن هستند و باور دارند که برای اصلاح باید شیوه کنونی از اساس برچیده شود.

طرحی برای مقابله با فروش آزاد آرد!

«آفرین عالی این طرح خیلی وقت پیش باید اجرا می شد چرا؟ من خودم قبلا نانوایی کار کردم میدونم چی به چیه الان نانوایی ها به جای اینکه نان با کیفیت بپزند بدن دست مردم عمدا نان بی کیفیت میپزن هر چقدر مشتری کم باشه بهتر چون آرد رو بدون اینکه زحمتی روش بکشن و تبدیل به نان بکنند همنجوری میفروشن و پولش میزارن جیبشون

«شرکتی که گندم رو تبدیل به آرد می کند با نانوایی هماهنگ می شود بدون اینکه گندم رو تبدیل به آرد بکند فقط پولش می ریزد به حساب نانوا و گندم رو به صورت آزاد می فروشند تازه پول تبدیل گندم به آرد را از دولت می گیرند حالا با اجرای این طرح نانوا مجبور می شود مشتری مداری کند و نان با کیفیت به دست مردم بدهد چون فقط در این صورت می تواند درآمد کسب کند تازه جلوی قاچاق آرد هم گرفته می شود».

«خیلی خوب است که مدل انحصاری لغو شودعدالت بیشتر اجرا می شود هر کس به اندازه حقش استفاده کند و دوره زور گویی صاحبان جواز نانویی خنثی می شود چون دیگر سهمیه آرد ندارند چون این فراد جواز را اجاره می دهند بر اساس سهمیه آرد یارانه ارزان. یعنی یارانه مردم به جیب شخصی می‌ریزند. ومستاجر آرد آزاد می خرد و نان یارانه می دهد. »

مخالفان پخت نان یارانه‌ای چه می‌گویند؟

به نوشته تجارت نیوز، بخش بیشتری از پیام‌های مخاطبان در شبکه های اجتماعی در نقد سهمیه‌بندی و نان یارانه‌ای است. این افراد به نحوه اجرای این طرح، تبعات آن و ناچیز بودن مقدار یارانه تعیین شده اشاره می‌کنند.

« ما یارانه نمی‌خواهیم. اجناس را گران نکنید تورم را کنترل کنید.…زمان احمدی نژاد ۴۵۵۰۰ تومان یارانه دادید که امروز این مبلع دو برابرش روی فیش گاز رفته ده برابرش روی فیش برق رفته و چهل برابر روی فیش تلفن همراه و چند برابرش هم رو بنزین .ما یارانه نمیخواهیم .کشورهای دیگر فکر میکنند ایرانی ها فقط با یارانه زنده اند اما نمیدانند سیصد برابر یارانه فقط ماهانه باید به دولت بپردازند».

« تا سه سال پیش وقتی یارانه می گرفتیم،با پول یارانه میرفتیم بازار و مایحتاج خونه رو که لازم بود میخریدیم ولی الان فقط ۲ کیلو گوجه میخریم».

« صد رحمت به دولت احمدی نژاد … نه دولت قبل نه این دولت …. هر چه به عمرمون اضافه میشه میگیم صد رحمت به دولت قبلی».

«با کل پول یارانه نان میشه یه نون سنگک خرید. یعنی دولت داره به ما کمک هزینه خرید نان سنگک می‌ده؟»

« من یه کارگر نانواییم بدلیل قیمت نان صاحب کارم حقوقم رو اضافه نمیکنه یه فکری هم به کارگرای نانوایی کنید امثال من قربانی مدیریت نادرست شما شدم…»

« به نظرم دولت سمت حذف یارانه نان نرود،چون نون،برای مردم بسیار حساس است. یارانه ۳ دهک ثروتمند را حذف کنید، مانع فرار مالیاتی شوید. نه اینکه نان را آزاد کنید و یارانه بدهید

«اگه یارانه با پول نفت به دست میاد باید به همه ایرانی ها داده بشه نفت برای همه هست».

«خرید وفروش ارد یارانه ای در نانوایی ها کولاک میکنه نانوایان تمایلی به پخت ندارند وارد را دولتی میخرند وازاد میفروشن وماهیانه پول کلانی به جیب میزنند ونه قبض ونه حقوق کارگرو…باید بدهند راحت وبی دردسر ..من خودم هزار بار شاهد بودم».

 مبلغ یارانه نان چقدر است؟

هنوز هیچ جزئیاتی از پرداخت یارانه نان شامل مشمولان این یارانه و مبلغ آن منتشر نشده اما با توجه به بودجه سال جاری می‌توان گمانه‌هایی را درباره مبلغ یارانه نان اعلام کرد.

در بودجه امسال، چهار هزار میلیارد تومان به‌عنوان یارانه نان در نظر گرفته شده است که اگر قرار باشد به کل 84میلیون جمعیت پرداخت شود، مبلغ این یارانه در سال برای هر فرد ۴۷ هزار تومان و در ماه حدود چهار هزار تومان است. این یعنی به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک یارانه‌ای یا پنج عدد نان لواش می‌رسد! اما تجارت‌نیوز در این‌باره نوشته: « احتمالا یارانه نان شامل هفت دهک پایین درآمدی جامعه می‌شود. با این حساب یارانه هر فرد ماهانه فقط پنج هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود

به عبارتی یک خانوار چهار نفره ماهانه تنها ۲۲ هزار تومان یارانه نان دریافت می‌کند معادل قیمت۳۰ عدد نان!» پرداخت یارانه چهار یا پنج هزار تومانی برای نان نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد و بعید است دولت چنین کاری انجام دهد به همین دلیل برخی معتقدند که دولت احتمالا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه جدیدی به مردم پرداخت می‌کند که شامل یارانه نان و یارانه گوشت و دیگر اقلام می‌شود. در این حالت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت وعده پرداخت یارانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی را داده بود. در یک حالت دیگر اگر دولت یارانه 4 هزار میلیارد تومانی نان در بودجه امسال را به همراه مابه التفاوت ارز 4200 با ارز آزاد، فقط میان یارانه بگیران تقسیم کند این رقم افزایش بیشتری خواهد داشت

ابهامات این طرح
هرچند هنوز این طرح اجرایی نشده و قرار است دو ماه آینده تازه به صورت آزمایشی در چند استان اجرا شود اما چنین روشی در پرداخت پول نان بدون چالش نخواهد بود و از آن جایی که جزئیات طرح هنوز اعلام نشده ابهامات زیادی درباره آن وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

1- مشخص نیست اگر فرضا این طرح شکست بخورد، آیا قیمت نان نیز دچار تغییری خواهد شد یا نه؟

2- اگر کسی این کارت‌ها را نداشت چگونه می‌تواند نان بخرد، قیمت نان آزاد بر چه مبنایی محاسبه می‌شود؟

3- اگر این یارانه به همه افراد جامعه تعلق می‌گیرد، برای کسانی که کارت یارانه ندارند چطور پرداخت می‌شود و دولت چگونه قرار است این کارت‌ها را توزیع کند؟

بیشتر بخوانید