گرانی کمرشکن اجاره‌بهای مسکن در اهواز

رهن خانه ‌‌70 متری در حاشیه شهر 130 میلیون تومان!

گرانی کمرشکن اجاره‌بهای مسکن در اهواز

یک مشاور املاک گفت: بازار مسکن با یک موج سهمگین تورم روبه‌رو شده است و در حال حاضر رهن یک خانه 70 متری در حاشیه شهر اهواز 130 میلیون تومان است.

روز به نیمه رسیده بود و از آسمانِ خردادماه اهواز، آتش می‌بارید بر روی زمین. یک زوج جوان به سختی از میان ترافیک ماشین‌هایی که در بولوار گلستان اهواز پشت چراغ قرمز مانده بودند، گذشتند. قدم به پیاده‌رو نهادند و وارد یک بنگاه معاملات املاک شدند. از ظاهرشان معلوم بود که زندگی‌شان تازه در حال پا گرفتن است و به دنبال سرپناهی هستند برای گذران روزهای آینده.

دقایقی بیش نگذشته بود که از بنگاه معاملات املاک بیرون آمدند با غصه‌ای که بر شانه‌هاشان آوار شده بود. غصه‌ای که نگرانی پاشیده بود در نگاهشان. آن دو، با چهره‌هایی بی‌حواس، سرگشته و نگران در طول خیابان به راه افتادند و به آینده‌ای می‌اندیشیدند که بی‌سقف بالای سر، هیچ تعریفی برایش متصور نیست. 

حقوق کارمندی کفاف خرید خانه را نمی‌دهد

خانم پناهی که در حال جستجو برای پیدا کردن خانه ا‌ی استیجاری است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از زمان شروع زندگی مشترک و با داشتن یک فرزند هنوز مستاجر هستیم.

وی افزود: ما در حال حاضر در یکی از مناطق پایین شهر زندگی می‌کنیم و ماهی دو میلیون تومان اجاره خانه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه با حقوق کارمندی امکان خرید مسکن وجود ندارد، افزود: تا چند ماه دیگر قراردادمان تمام می‌شود و صاحب‌خانه قصد دارد مبلغ اجاره را افزایش ‌دهد و واقعا نمی‌دانیم که برای ادامه زندگی و اینکه سقفی بالای سرمان باشد، چه کار باید بکنیم.

آقای تمیمی نیز که برای خرید خانه به بنگاه معاملات املاک مراجعه کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: به همراه همسرم درخواست وام مسکن ویژه زوجین را داده‌ایم. مبلغ این وام 400 میلیون تومان است که حدود 80 میلیون تومان از آن صرف اوراق و حق‌الزحمه دفترخانه‌ها می‌شود.

قیمت مسکن افسار پاره کرده

وی با انتقاد از افسارگسیختگی در بازار مسکن، افزود: پس از کسر این مبالغ حدود 300 میلیون تومان وام برایمان باقی می‌ماند و این درحالی است که برای خرید یک خانه 70 متری در مهدیس یا پردیس اهواز باید 600 میلیون تومان هزینه کنیم.

آقای صادقی در منطقه‌ی کیان‌آباد اهواز مشاور املاک دارد و 12 سال است که کارش خرید و فروش و رهن و اجاره خانه است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اوضاع نابه‌سامان بازار مسکن اظهار کرد: بازار مسکن در سال‌های اخیر سه موج سهمگین تورم را به خود دیده است و مشاهده می‌کنیم که در سال‌های 91، 97 و 1401 جهشی سرسام‌آور در قیمت مسکن ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه امروزه تامین مسکن حتی به صورت رهن یا اجاره نیز برای زوج‌های جوان در حال تبدیل شدن به یک رویاست، گفت: زوج‌های جوان زیادی برای خرید خانه به دفتر املاک مراجعه می‌کنند اما حتی توان رهن و اجاره خانه را نیز ندارند.

آقای صادقی افزود: البته با حقوق‌های 7 یا 8 میلیونی، اعضای یک خانواده‌ به زحمت می‌توانند زنده بمانند چه برسد به اینکه موفق به خرید خانه در این شرایط اقتصادی شوند و واقعا جای تاسف دارد.

رهن خانه 70 متری، 130 میلیون تومان

آقای عبیات مدیر یک آژانس املاک در زیتون کارمندی است. وی اوضاع مسکن در اهواز را اسفناک توصیف کرد و گفت: در حال حاضر رهن یک خانه 70 متری در حاشیه شهر اهواز حدود 130 میلیون تومان است و این شرایط را برای ازداوج جوانان بسیار سخت کرده است.

وی با بیان اینکه معضل مسکن تنها به جوانان اختصاص ندارد، گفت: در طول روز چندین خانواده به ما مراجعه می‌کنند که پس از گذشت 20 سال از زندگی مشترک هنوز خانه‌ای از خودشان ندارند و با توجه به افزایش همه ساله قیمت رهن و اجاره، از تامین مسکن خانواده عاجز مانده‌اند.

آقای طرفی، یکی دیگر از مشاوران املاک در منطقه کیانپارس اهواز است. او در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در حال حاضر  قیمت یک آپارتمان نوساز در این منطقه از  متری 30 میلیون تومان آغاز می‌شود و خرید چنین واحدهایی به ویژه برای افراد کارمند کار بسیار دشواری است.

وی با بیان اینکه قیمت آپارتمان‌های نوساز در مناطقی مثل گلستان نیز از متری 23 میلیون تومان شروع می‌شود، گفت: روز گذشته خانواده‌ای برای خرید مسکن به مشاور املاک مراجعه کرده بودند که فقط 400 میلیون تومان نقدینگی داشتند و واقعا نمی‌دانستیم که چگونه به آنها مشاوره‌ بدهیم.

تورم 20 درصدی مسکن در اهواز

فرشید پورحاجت رئیس کانون انبوه‌سازان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در سه ماهه اول سال جاری تورمی 20 درصدی در حوزه مسکن در شهر اهواز اتفاق افتاده است، گفت: البته این عدد تورمی که ناشی از شرایط اقتصادی حاکم بر کشور است، ثابت نیست و ممکن است در آینده تغییر کند.

رئیس کانون انبوه‌سازان خوزستان با اشاره به اینکه دو عامل مهم به عنوان بحران‌های ملی و محلی در بازار مسکن موثر هستند، گفت: سیاست‌های راه‌وشهر سازی و شوراهای شهر و شهرداری‌ها نقش موثری در پیشگیری از بحران‌های ملی و محلی موجود در بازار مسکن دارند.

وی با بیان اینکه میزان تولید مسکن در اهواز کم  است، ادامه داد: به دلیل کمبود تولید مسکن در اهواز، قیمت خانه‌ها افزایش پیدا کرده است و مردمی که توان خرید ندارد علی‌رغم میل باطنی، به سمت خانه‌های استیجاری سوق داده می‌شوند.

پورحاجت گفت: البته قیمت رهن و اجاره نیز تابعی از قیمت تمام شده مسکن است و تنها راهکار برای مقابله با این گرانی‎‌ها افزایش تولید مسکن است.

وی یادآور شد: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که ریسک سرمایه‌گذاری و مخاطرات تولید مسکن در استان خوزستان و شهر اهواز بالاست و باید این مخاطرات را کاهش داد.

برنامه جدید دولت برای حمایت از مستأجران

طی روزهای گذشته از سوی محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی، جزئیات طرح ویژه دولت برای حمایت از مستأجران اعلام شد. محمودزاده در تشریح این طرح اظهار کرد: بسته مدیریت اجاره بهای مسکن سه بخش است که بخش اول کمک یا تشدید عرضه خانه‌های خالی به بازار مسکن یا همان سامانه املاک و اسکان است.

وی افزایش تولید و کنترل بازار را از بخش‌های دیگر این طرح دانست و افزود: همزمان مجلس نیز یک طرح دو فوریتی دارد که تبدیل آن به قانون زمانبر است و به تابستان امسال نمی‌رسد. از این رو این مسئله از کانال سران قوا دنبال می‌شود تا بتوانیم در تابستان امسال کنترل بازار اجاره را داشته باشیم.

قراردادهای اجاره به صورت خودکار تمدید می‌شود

در نشست سران سه قوه نیز تاکید شد که سیاست‌ها و اقدامات لازم برای مدیریت حوزه مسکن سریع‌تر اجرایی شود و همزمان طرح دو فوریتی مطرح در مجلس شورای اسلامی نیز در اولویت تصویب قرار گیرد.

بر این اساس، یک بسته سیاستی مصوب شد که  مطابق با آن همه قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی در سال ۱۴۰۱ پس از ابلاغ این مصوبه به صورت خودکار و به مدت یک‌سال و حداکثر با نرخ‌های اعلام شده تمدید می‌شود.