وزارت خارجه: پنجره گفت‌وگو از سوی ایران همواره باز و توافق در دسترس است

وزارت خارجه: پنجره گفت‌وگو از سوی ایران همواره باز و توافق در دسترس است
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تداوم مذاکرات رفع تحریم ها با توجه به نشستی که در امان برگزار شد، گفت: توافق همچنان بر روی میز است و پنجره گفت و گو از سوی ایران باز است و اگر اراده از سوی غربی ها صورت بگیرد توافق در دسترس است.

ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه بعد از گفت وگوهای مذاکرات رفع تحریم ها که در امان برگزار شد ادامه و پیگیری ها آن ها به چه شکل خواهد بود آیا تصمیمی برای تغییر روند و ادامه گفت ‌گوها به صورت حضوری وجود دارد یا خیر، گفت: اجلاس بغداد ۲ فرصت خوبی برای گفت و گوها میان ایران و مذاکره کننده ارشد اروپا بود و نشست مهمی با حضور آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل برگزار شد.

وی با بیان اینکه دو طرف دو ساعت گفت وگو در خصوص رفع تحریم ها داشتند، افزود: جمع بندی گفت و گوها برای دستیابی به توافق بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: توافق همچنان روی میز است و پنجره گفت و گو از سوی ایران باز است؛ رویکرد دولت آمریکا رویکرد دوگانه سرگردانی و متعارض و مواضع آنها منفی است؛ معتقدیم دستیابی به توافق وجود دارد و همچنان روی میز است و اگر اراده از سوی غربی ها صورت بگیرد توافق در دسترس است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد دیگر موضوعات گفت وگوها میان امیر عبداللهیان و بورل گفت: آقای وزیر خارجه به مداخلات اروپایی به اعتراضات در ایران اعتراض کردند که برخی از کشورهای اروپایی به دنبال اعمال سیاسی علیه ایران هستند و در خصوص تحولات اوکراین از سوی وزیرخارجه کشورمان یه آقای بورل گفته شد و ایران به ایشان هشدار داد که اقدام تسلیحات از سوی کشورهای غربی کمکی به حل بحران روسیه و اوکراین نمی کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه ایران همواره آماده برداشتن گام های نهایی در احیای برجام است، پاسخ اروپایی ها چیست؟ گفت: جواب باید عملیاتی باشد و اینکه آن ها مذاکره می‌کنند نشان دهنده این است آن ها باید گام عملی بردارند و بارها اعلام کردیم که سیاست خارجی ایران به برجام و میز مذاکره گره نخورده است و ایران سیاست های خود برای ارتباط با همسایگان دنبال می‌کند.

اتهام زنی به ایران کمکی به اوکراین نمی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتهام زنی مجدد رئیس جمهور اوکراین به ایران درباره پهپادها گفت: در این زمینه وزارت خارجه موضع خود را بارها اعلام کرده است و از زبان مقامات عالی جمهوری اسلامی نیز موضع و دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران بیان شده است تاکید می‌کنیم اتهام‌زنی به این و آن و به ایران مشخصاً کمکی به مردم و رهبران این کشور نمی‌کند.

کنعانی با تاکید بر رد اتهامات مقامات اوکراینی اظهار داشت: بار دیگر تاکید می کنیم ما بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم و برای کمک به حل بحران و استقرار صلح آمادگی داریم و ادبیات تهدیدآمیز را از سوی هر مقامی که باشد، غیرمسئولانه می دانیم که پیامدهای سیاسی و حقوقی این اظهارات تهدیدآمیز را متوجه دولت اوکراین می دانیم.

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کمکی به ثبات در منطقه نمی کند

از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر نتانیاهو درباره مذاکرات عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل پرسیده شد؛ کنعانی با تاکید بر اینکه نمی توان بر پایه گمانه زنی اظهار نظر کرد، گفت: موضع ایران در مقابل هویت غیرقانونی و نامشروع رژیم صهیونیستی مشخص است و معتقدیم توسعه مناسبات و عادی سازی روابط کشورهای عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی هیچ کمکی به تقویت ثبات امنیت و آرامش در منطقه نمی‌کند.

کنعانی ادامه داد: تجربه نشان داده است این کار هیچ کمکی به احقاق حقوق ملت فلسطین نخواهد کرد؛ در موضوع فلسطین نخستین مدعی از کشورهای عربی و اسلامی منطقه، ملت فلسطین است که انتظار دارد دولت های عربی و اسلامی با همه قوا از حقوق حقه ملت فلسطین حمایت کند.

جزئیات دستگیری تعدادی از شهروندان اروپایی به کشورهای متبوع داده شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد دستگیری شبکه ای مرتبط با انگلیس گفت: به جزئیات بیانیه سپاه ورود نمی کنم اما در جریان اغتشاشات اخیر، تعدادی از شهروندان اروپایی در اغتشاشات بازداشت شدند و برخی از آنها پرونده هایشان مشخص است و به کشورهای متبوع آنها داده شده است و نقش شهروندان تعدادی مشخص از کشورها به خصوص کشورهای اروپای غربی کاملا مشخص است و برخی از آن ها شرایطشان روشن تر است و برخی از ان ها مورد سواسنفاده قرار دارند.

برخی کشورها متاسفانه نقش دامن زدن بود به اغتشاشات بود

وی در مورد بازداشتی ها ادامه داد: تعدادی از این افراد در بازداشت شدند که برخی مقامات گلایه هایی را مطرح می‌کنند و ما اطلاعات کافی به سرویس های کشورهای متبوع افراد داده شد و با رعایت نگاه انسان دوستانه و در آستانه عید کریسمس به سفارت ها دسترس کنسولی انجام شده است و اجازه ارتباط و گفت و گوی تلفنی داده شده است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد تجمع های خشونت آمیز علیه ایران در مقابل سفارتخانه های ایران گفت: متاسفانه در شرایط احساسی و اقدامات برخی از جریان های افراطی صورت گرفت و تجمعاتی در مقابل مراکز ایرانی قرار گرفت و ارتباط غلطی در مورد فعالیت های مراکز غیر دولتی منتشر شد که مشکلاتی برای آن ها ایجاد شد که شاهد برخی از معترضان تندرو بودیم که آسیب های جدی هم به این مراکز وارد شد و ایران اقداماتی را انجام داده و گفت وگوهایی صورت گرفته است و امیدواریم برای ادامه قانونی این مراکز مشکلی پیش نیاید و اتفاقا این مراکز محل حضور کشورهای اسلامی برای مناسبت های فرهنگی و دینی بودند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و عربستان سعودی گفت: خوشبختانه به نظر می‌رسد که دو کشور برای رویکرد سازنده اتفاق نظر دارند و پنج دور گفت و گو میان ایران و عربستان در بغداد انجام شده است و دوستان ما تلاش های خوبی انجام دادند و طرف عراقی مورد وثوق دو کشور ایران و سعودی است و تلاش های این کشور برای شرایط برگزاری ایران و عربستان مورد استقبال بوده است.

وی ادامه داد: گفت و گوهای خوبی میان وزرای خارجه ایران و عربستان صورت گرفته است و از اظهارات وزیر خارجه عربستان استقبال میکنیم و امیدواریم مذاکرات برای از سرگیری مذاکرات ادامه پیدا می‌کند