کلنگ آب شیرین کن خرمشهر و مینوشهر به زمین زده شد

کلنگ آب شیرین کن خرمشهر و مینوشهر به زمین زده شد
این پروژه در مدت زمان ۱۲ ماه اجرایی می‌شود

ظهر امروز شنبه در آئینی با حضور مسئولان کلنگ تأسیسات نمک زدایی خرمشهر و مینوشهر در اداره آبفای مینوشهر به زمین زده و ایستگاه پمپاژ فاضلاب کوت شیخ خرمشهر افتتاح شد.

«حسین عبیداوی» مدیر آبفای خرمشهر در رابطه با آب شیرین‌هایی که قرار است در خرمشهر و مینوشهر احداث شوند، توضیح داد: پروژه احداث آب شیرین کن که قرار است با روش B.o.o و توسط سرمایه گذار داخلی در شهرهای خرمشهر و مینو شهر احداث شود از امروز آغاز شد .

وی با بیان اینکه ظرفیت این ۲ آب شیرین کن ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز است، افزود: ۱۰ هزار متر مکعب آن برای خرمشهر و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در مینوشهر است که این ظرفیت تا ۵ هزار و ۵۰۰ متر افزایش می‌یابد.

به گفته مدیر آبفای خرمشهر، این پروژه در مدت زمان ۱۲ ماه اجرایی می‌شود و اعتبار این پروژه برای خرمشهر و مینوشهر ۲۳۰ میلیارد تومان است.

وی به افتتاح ایستگاه پمپاژ فاضلاب کوت شیخ شهرستان خرمشهر به عنوان دیگر پروژه آبفا خرمشهر با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: در این پروژه ۵ هزار متر مکعب خطوط اصلی و فرعی اجرا شده و با اجرای این پروژه دفع بهداشتی فاضلاب در این منطقه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: جمعیت تحت پوشش این طرح فاضلاب ۳ هزار و ۵۰۰ نفر است که با ظرفیت ۷۰۰ متر مکعب این ایستگاه پمپاژ احداث شده است.

این مسئول از انجام ۵ کیلومتر از مجموع ۱۹ کیلومتر پروژه انتقال آب از تأسیسات شهید منصوری به غرب کارون با اعتبار ۲۷ میلیارد تومان خبر داد.

وی از اجرای پروژه‌های آبرسانی در روستاهای خرمشهر به عنوان اقدامی بی سابقه یاد کرد و گفت: برای اولین بار است که در همه تأسیسات روستایی در روستاهای خرمشهر پروژه در حال اجرا یا در مرحله مناقصه است.

عبیداوی به اجرای ماده ۵۶ خرمشهر در بحث فاضلاب خرمشهر اشاره کرد و افزود: در بحث جمع‌آوری و اصلاح خطوط فاضلاب با ۵۵۰ میلیارد تومان، پیمانکار در چهار جبهه کاری سطح شهر در حال فعالیت است.

«امیر عشرتی» معاون آبفای خوزستان در این آئین گفت: تأسیسات نمک زدایی مینوشهر با پیگیری نماینده مردم در مجلس و فرماندار ویژه خرمشهر از ۲ هزار و ۵۰۰ به پنج هزار و ۵۰۰ افزایش یافته و در صورت نیاز باز هم بیشتر می‌شود.

وی با یادآور شدن ضرورت مستقل شدن مینوشهر از تأسیسات آبی خرمشهر، گفت: اکنون آب مینوشهر از تأسیسات دیری فارم تأمین می‌شود و لازم بود تا تفکیک شود اما نکته‌ای که باید در نظر گرفت، این است که سرانه مصرف آب شرب در ایران ۳۰۰ متر مکعب است که این رقم در خرمشهر ۵۰۰ و در مینوشهر نزدیک به ۹۰۰ مترمکعب است.

حجت الاسلام «محمد جواد عادل پور» امام جمعه خرمشهر در این آئین بر اهمیت اجرای طرح‌های بیشتر نمک زدایی در منطقه تاکید و عنوان کرد: باید سرمایه گذاری به سمت آب شیرین کن برای مصارف مختلف همچون کشاورزی سوق یابد.

وی خواستار تحویل پروژه طبق برنامه زمانبندی و گسترش فرهنگ مصرف از سوی مردم شد.

«نادر عمید زاده» فرماندار ویژه خرمشهر از گرفتن گزارش‌های مستمر و پیگیری روزشمار پروژه خبر داد و خواستار احداث با کیفیت این تأسیسات شد.

«سید لفته احمد نژاد» نماینده خرمشهر در مجلس به تلاش دولت برای هدایت آب دز به سمت آبادان و خرمشهر به جای آب کرخه در قالب طرح غدیر اشاره کرد و آن را عامل تأمین آب شرب سالم پایدار در این دو شهرستان دانست.