کشف یک شهر کامل رومی با قدمت 1800 ساله

باستان شناسان مصری اعلام کردند: طی کشفی هیجان انگیز،  یک شهر مسکونی کامل از دوران روم را با قدمت هزار و هشتصد سال را در قلب شهر جنوبی اقصر در مصر کشف کرده اند.

کشف یک شهر کامل رومی با قدمت 1800 ساله

باستان شناسان مصری موفق به کشف یک شهر نسبتا سالم از دوره تسلط رومی ها بر مصر شدند. به گفته مصطفی وزیری، رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر، این شهر که قدمت آن به قرن دوم و سوم میلادی می رسد، قدیمی ترین و مهم ترین شهری است که تاکنون در ساحل شرقی الاقصر یافت شده است.

وزیری در بیانیه ای که روز گذشته منتشر شد، گفت که باستان شناسان تعدادی ساختمان مسکونی و همچنین دو برج کبوتر خانه  و تعدادی کارگاه فلزکاری در این شهر کشف کردند. کبوترخانه های کشف شده از نظر باستان شناسان بسیار مهم هستند زیرا یک ابزار ارتباط باستانی محسوب شده و ساختاری بودند که در برخی تمدن های باستانی برای نگهداری کبوترهای نامه بر استفاده می شد.

باستان شناسان در داخل این کارگاه ها، مجموعه ای از کوزه ها، ابزار و سکه های رومی برنزی و مسی پیدا کردند.

باید توجه داشت که این یک یافته باستان ‌شناسی نادر در مصر است، جایی که کاوش‌ها  از جمله در کرانه غربی اقصر، جایی که دره معروف ملکه‌ ها و دره پادشاهان قرار دارد معمولاً شامل معابد و مقبره‌ ها هستند.

گفتنی است در آوریل ۲۰۲۱، مقامات مصری از کشف یک شهر طلایی گمشده ۳ هزار ساله در کرانه غربی اقصر خبر داده بودند که تیم باستان شناسی آن را بزرگترین شهر باستانی کشف شده در مصر محسوب کرده بود.

مصر در سال های اخیر از چندین اکتشاف باستان شناسی بزرگ پرده برداری کرده است. البته منتقدان می گویند انبوه کاوش ها و یافته های معرفی شده در آن ها برای جلب توجه رسانه ها و گردشگران به این کشور بوده و این موضوع می تواند تاثیری منفی بر روند مطالعات دانشگاهی داشته باشد.

باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که سرمایه گذاری مصر در حوزه باستان شناسی به طور قابل توجهی طی سال های اخیر افزایش یافته و این اکتشافات یکی از اجزای کلیدی تلاش های این کشور برای احیای صنعت گردشگری خود پس از سال ها نا آرامی سیاسی و همچنین همه گیری کووید بوده است.

برنامه‌ های دولت مصر در این راستا که بخش اصلی آن افتتاح موزه بزرگ مصر در پای اهرام جیزه محسوب می شود، با هدف جذب ۳۰ میلیون گردشگر در طول سال، تا نقطه هدف سال ۲۰۲۸ در مقایسه با ۱۳ میلیون گردشگر قبل از همه‌ گیری کرونا اعلام شده است.

در خاتمه گفتنی است این کشور ۱۰۴ میلیون نفری از یک بحران اقتصادی شدید رنج می برد و صنعت گردشگری مصر ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی و حدود دو میلیون شغل را تشکیل می دهد.