کبد؛ محل تجمع میکروپلاستیک‌ها در بدن  

انسان با استفاده از گوشت جانوران دریایی و غیردریایی و از طریق استنشاق میکروپلاستیک‌های موجود در هوا، این مواد را دریافت می‌کند

کبد؛ محل تجمع میکروپلاستیک‌ها در بدن   
حتی در بدن خرس قطبی یک کیلوگرم پلاستیک جذب‌شده وجود دارد

در تحقیق پژوهشگران دانشگاه تهران با ردیابی مسیر طی شده توسط میکروپلاستیک‌ها در بدن انسان، مشخص شد که بیشترین محلی که میکروپلاستیک‌ها تمایل به مهاجرت دارند، کبد است.

دکتر آرش جوانشیر خویی، عضو هیأت علمی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در تحقیقی با عنوان «میکروپلاستیک در اکوسیستم ناحیه خزری» با ردیابی مسیر طی شده توسط میکروپلاستیک‌ها در بدن انسان، دریافت که بیشترین محلی که این مواد تمایل به مهاجرت دارند، کبد است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران توضیح داد: پلاستیک‌ها که به دلیل شیوه زندگی انسان امروز به سه شکل فلس، رشته و یا توپ درمی‌آیند، در طبیعت از جمله اقیانوس‌ها و دریاها و در خشکی‌ها توسط آبزیان و سایر جانوران جذب می‌شوند.

وی با بیان اینکه در قطب شمال ۶ میلیارد تن میکروپلاستیک وجود دارد، اظهار کرد: پلاستیک‌ها به حدی در طبیعت وارد شده و افزایش یافته‌اند که حتی در بدن خرس قطبی یک کیلوگرم پلاستیک جذب‌شده وجود دارد و آن را با خود حمل می‌کند.

دکتر جوانشیر خویی با اشاره به اینکه انسان به خاطر استفاده از گوشت جانوران دریایی و غیردریایی و از طریق استنشاق میکروپلاستیک‌های موجود در هوا، این مواد را دریافت می‌کند، افزود: این مواد از طریق دیواره روده، جذب و در نهایت وارد کبد می‌شوند.

این تحقیق با توجه به اطلاعات بسیار کم در خصوص میزان آلودگی میکروپلاستیک‌ها در حوضه‌های آبی داخلی به خصوص جنوب دریای خزر و عدم مطالعات در خصوص موجودات این منطقه، وجود یا عدم وجود، فراوانی، رنگ، شکل و ترکیب میکروپلاستیک‌ها در رسوب آب بدن و موجودات منطقه انجام شده است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، این تحقیق ثابت می‌کند علاوه بر اینکه میکروپلاستیک‌ها توانایی جذب آلاینده‌ها و ایجاد اثر تشدیدی سموم در بدن موجودات را دارند، بیشترین محلی که برای جذب شدن انتخاب می‌کنند، کبد است.