چه کسانی بیش از سایرین تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند؟

چه کسانی بیش از سایرین تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند؟
آلودگی هوا

مواجهه با آلودگی هوا می‌تواند سلامتی همه افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

آلاینده‌های مختلف ممکن است تاثیرات مختلفی را روی مردم داشته باشند؛ به عنوان مثال چندین آلاینده ممکن است علائم را در افراد مبتلا به آسم تشدید کند و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی - ریوی ممکن است بیشتر تحت تاثیر ذرات معلق هوا قرار گیرند؛ به طور کلی کودکان زیر پنج سال، افراد سالمند، افراد دارای بیماری‌های تنفسی، قلبی_عروقی، افراد دارای آلرژی، افراد مبتلا به سندرم متابولیک، زنان باردار و ... جزو این گروه‌ها هستند.

کدام افراد نسبت به آلاینده‌های هوا حساس‌تر هستند؟

افراد مبتلا به آسم: قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ممکن است علائم آسم را در این افراد بدتر کند و یا باعث حملات آسمی شود. این افراد باید از دارو‌های تجویزی پزشک خود استفاده کنند و برنامه مدیریت آسم را دنبال کنند.

افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی مزمن مانند برونشیت مزمن و بیماری انسداد مزمن ریوی: قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا باعث بدتر شدن علائم این افراد می‌شود. این افراد باید از دارو‌های تجویزی پزشک خود سر موقع استفاده کنند. در صورت تشدید علائم و برطرف نشدن مشکل باید به پزشک مراجعه شود.

افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی_ریوی: قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ممکن است علائمی مانند تپش قلب، درد قفسه سینه و کوتاه شدن تنفس را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد. در صورت تشدید علائم و ادامه آن به پزشک مراجعه کرده و یا با اورژانس تماس گرفته شود.

جنین و مادر باردار: قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی هوا برای مدت زمان طولانی ممکن است منجر به نتایج نامطلوبی مانند تولد نوزاد با وزن پایین و یا تولد نوزاد نارس شود.

کودکان: کودکان به دلایلی مانند اینکه ریه آن‌ها هنوز کامل نشده است، سیستم ایمنی، دفاعی و سوخت و ساز آن‌ها در حال توسعه و شکل‌گیری است و هنوز کامل نشده، عفونت‌های تنفسی در آن‌ها به کرات اتفاق می‌افتد، نسبت به بزرگسالان فعال‌تر هستند و حجم هوای تنفسی آن‌ها نسبت به وزن‌شان بیشتر است و... بیش از بزرگسالان در مواجهه با دز‌های بالاتری از آلودگی هوا قرار دارند. برخی کودکان بویژه آن‌ها که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای ریه مانند آسم و فیبروز کیستیک ریه هستند نسبت به آلودگی هوا بسیار آسیب‌پذیرتر هستند.

افراد سالمند: این افراد بیشتر از سایرین در معرض خطرات آلودگی هوا قرار دارند. به دلیل اینکه سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و یا ممکن است مبتلا به بیماری‌های ناشناخته قلبی_عروقی و تنفسی باشند. بدن آن‌ها کمتر قادر به جبران و مقابله با اثرات ناشی از مخاطرات زیست محیطی است. آلودگی هوا می‌تواند باعث بدتر شدن بیماری‌های قلبی و سکته مغزی و قلبی شود و بیماری‌های ریوی مثل برونشیت‌های مزمن و آسم را تشدید کند.

بنابر اعلام مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، افراد مبتلا به چاقی، افراد سیگاری، افراد کم بضاعت، افراد دیابتی، افراد مبتلا به سرطان بویژه سرطان ریه هم در معرض خطر هستند.