چرا با ساحل خواران بوشهر برخورد نمی شود؟

مهلت 20 روزه رئیس جمهور به پایان رسید

چرا با ساحل خواران بوشهر برخورد نمی شود؟

به نظر می رسد در بوشهر تعدد متولی برای نوار ساحلی، وحدت رویه در آزادسازی سواحل را کند کرده و در مدیریت ارشد استان هم اراده ای برای هماهنگی دستگاههای متولی پیرامون ساحل دیده نمی شود.

پرسشی که همیشه ذهن ساکنان و بسیاری از مسافران شمال و جنوب کشور را به خودش مشغول می‎کند این‎ است که ادارات و نهادهای دولتی چه خون رنگین ‎تری از عموم مردم دارند که بر سواحل چنگ انداخته و آن را اختصاصی خود کرده ‎اند. از سازمان های دولتی تا برخی نهادهای نظامی که کاربری های تفریحی شان را در حریم ساحل بنا کرده اند.

اما اوایل بهمن ماه رئیس‎جمهور در سفر به گیلان دستور داد که در مهلت 20 روزه، حریم 60 متر و قانونی همه سواحل کشور باید آزاد شود و تفاوتی هم میان نهادها، دستگاه‎های دولتی و بخش‎های نظامی نیست. در این زمینه معاون اجرایی رئیس‎جمهور هم روزهای آغازین این دستور، شخصا در سواحل شمال حاضر شد و با پیگیری میدانی آزادسازی‎ها را تسریع بخشید. 

در بوشهر بجای آزادسازی، فقط از شناسایی ساحل خواری گزارش دادند!

طبق دستور رئیس‎جمهور، 29 بهمن مهلت 20 روزه تمام شد و عملا هیچ دستگاه و نهادی نباید بر حریم قانونی سواحل چنبره انداخته باشد. اما طی این مدت، بیشترین گزارش های آزادسازی سواحل مربوط به شمال کشور بوده و در جنوب و از جمله بوشهر پیرامون این مهم اقدامی دیده نشد. به عبارتی قصه آزادسازی‎ها در سواحل جنوب، به خوبی شمال پیش نرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر نیز که در پایان مهلت قانونی دستور رییس جمهور باید گزارش سواحلی که آزاد شده را ارائه کند، صرفا از شناسایی ساحل خواری ها سخن گفته (!) و در گفتگو با خبرگزاری ایرنا اظهار داشته: «۵۳ مورد جدید تصرف در حوزه‌های درون‌شهری، برون‌شهری و پارس جنوبی طی دو هفته اخیر شناسایی شده که ۴۱ مورد از این تصرف‌ها در حوزه پارس جنوبی است

آیا در بوشهر برای آزادسازی سواحل اراده ای نیست؟

بوشهر دارای 707 کیلومتر نوار ساحلی است. بخش قابل توجهی از این سواحل در جوار شهرها و روستاهای ساحلی در تصرف دستگاههای مختلف است که برخی قانونی و برخی غیرقانونی می باشد.

به نظر می رسد در بوشهر تعدد متولی برای نوار ساحلی، وحدت رویه در آزادسازی سواحل را کند کرده و در مدیریت ارشد استان هم اراده ای برای هماهنگی دستگاههای متولی پیرامون ساحل دیده نمی شود.

به عبارتی، در بیرون شهرها متولی حفاظت از حریم 60 متری دریا منابع طبیعی است، در درون شهرها راه و شهرسازی و در حوزه صنایع نفت و گاز نیز بر عهده سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس. در برخی مناطق استان نیز سازمان حفاظت محیط زیست متولی حراست از مناطق ساحلی است.

شوربختانه در استان بوشهر گزارش مشخصی از میزان آزادسازی سواحل بعد از ابلاغ دستور جدید رئیس جمهوری منتشر نشده است.

قانونی که تا قبل از دستور رئیسی بلاتکلیف بود

به هرحال آزادسازی حریم 20 متری دریا قانونی مربوط به برنامه چهارم توسعه کشور مصوب سال 86 می باشد که طی این سالها بدان بی توجهی شده و تا قبل از دستور 20 روز قبل رئیس‎جمهور، اراده کافی برای اجرای آن نبوده است.

با این حال تجربه این 20 روز نشان داد می‎توان سواحل را از چنبره ساحل‎ خواران درآورد اگر قانون روی اقتدارش را بیشتر نشان دهد؛ اتفاقی که افکار عمومی در بوشهر طی این مدت نشانه مشخصی از آن را مشاهده نکردند.