پول نیست، قطار تاخیر طولانی دارد

راه‌آهن بوشهر- شیراز همچنان گرفتار تامین منابع مالی

پول نیست، قطار تاخیر طولانی دارد

طرح راه آهن بوشهر - شیراز از مصوبات سفر اول دولت محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم بود که عملیات اجرایی آن از سال ۸۶ شروع شد، اما به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز روند اجرای پروژه کند و در بیشتر ایام سال‌های گذشته نیز متوقف شده بود.

با روی کار آمدن هر دولت وعده به‌سرانجام رسیدن طرح راه‌آهن بوشهر-شیراز داده می‌شود. طرحی که همچنان لاک پشتی پیش ‌می‌رود و تاکنون به گفته معاون مهندسی ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر تنها حدود ۸ درصد آن هم در حوزه زیرساختی پیشرفت فیزیکی داشته است، در طول همه این سال‌ها دولت‌ها و مسئولان مختلف دولتی وعده‌های متعددی را به مردم استان بوشهر دادند اما این خواسته و آرزوی دیرینه رنگ واقعیت به خود نگرفت.

بودجه سال آینده؟

پروژه راه‌آهن بوشهر به ۱۱ قطعه اجرایی تبدیل شده و از شهرهای اهرم، کلمه، بوشکان، فراشبند، فیروزآباد، بایگان، کوار، شیراز، زرقان و مرودشت می‌گذرد اما در طول چند سال‌گذشته با تزریق اعتبارات قطره چکانی باعث شده پیشرفتی صورت نگیرد.

۱۵ مهر امسال با سفر هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر و همچنین سخنان وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیشبرد راه‌آهن از بوشهر- شیراز داشت باردیگر بوشهری‌ها صدای سوت قطار را نزدیک به خود احساس کردند، چرا که رستم قاسمی در بندر دیر گفته بود که تلاش می‌شود این پروژه اساسی با تامین اعتبار لازم فعال شود.

۱۶ مهر نیز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به تنگستان رفت و از قطعه ۱۰ این پروژه بازدید کرد و گفت: باید اعتبارات این پروژه در بودجه سال آینده گنجانده ‌شود.

کل اعتبار مورد نیاز

معاون مهندسی ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: پس از ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر که ۱۶ مهرماه جاری انجام شد، جلساتی در سطح وزارت خانه تشکیل شد تا پول مورد نیاز قطعه‌های پروژه  خط ریلی بوشهر - شیراز  از منابع مختلف بررسی شود.

عبدالحسن مشایخی اضافه کرد: در آخر مقرر شد ۲۰۰ میلیون یورو از محل تهاتر نفت برای سال‌ها ۱۴۰1-۱۴۰0 به پروژه تزریق شود.

وی تصریح کرد: کل اعتبار مورد نیاز برای طرح راه‌آهن بوشهر - شیراز 4/1 میلیارد دلار است اکنون منتظر تعیین تکلیف ۲۰۰ میلیون یورو هستیم تا وارد مناقصات جدید انجام و قطعات جدید راه‌اندازی شود.