پساب شهری و نفتی مهمترین آلاینده‌های سواحل جزیره خارگ است

پساب شهری و نفتی مهمترین آلاینده‌های سواحل جزیره خارگ است
نشت از مخازن نفتی و خطوط انتقال نفت به خشکی از مواردی است که باعث آلودگی خاک خارگ می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: فاضلاب شهری و پساب‌های ناشی از عملیات نفتی بیشترین آلودگی را به سواحل جزیره خارگ تحمیل می‌کند.

فرهاد قلی‌نژاد روز یکشنبه، بیان کرد: جزیره خارگ یک اکوسیستم مرجانی ارزشمند و زیستگاه گونه‌های دریایی متعدد و آهوان با سواحلی زیبا است که آلودگی محیط زیست موجب خسارت به تنوع زیستی آن می‌شود و نیازمند مدیریت است.

وی با اشاره به موقعیت این جزیره به عنوان بزرگ‌ترین پایانه صادراتی نفت کشور، افزود: نشت از مخازن نفتی و خطوط انتقال نفت به خشکی از مواردی است که باعث آلودگی خاک خارگ می‌شود و پایش‌های مداوم در این زمینه ضروری است.

قلی‌نژاد یادآورشد: هر چند در یکسال گذشته تعویض خطوط انتقال میدان ابوذر آلودگی‌های ناشی از شکستگی لوله‌های انتقال را به میزان زیادی کاهش داده است اما کماکان در این مدت شاهد آلودگی نفتی خلیج فارس و زمین در این محدوده بوده‌ایم که پایش و مدیریت از سوی شرکت‌های متولی در این زمینه ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: تخلیه فاضلاب شهری جزیره خارگ در خلیج فارس یکی از مهمترین عوامل آلاینده دریا در این محدوده است که باید با تفاهم هر چه سریعتر آب و فاضلاب و وزارت نفت، مشکلات تصفیه‌خانه موجود رفع شود و در مدار استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این آلاینده به طور مداوم خلیج فارس را آلوده و اکوسیستم ارزشمند آن را تهدید می‌کند، ادامه داد: اکنون این تصفیه خانه در عمل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و پساب تولیدی خارگ روانه دریا می‌شود که از طریق استانداری پیگیری رفع این مشکل هستیم.

قلی‌نژاد بیان کرد: پساب‌های ناشی از عملیات نفتی شرکت فلات قاره سالانه بار آلودگی فراوانی برای آب و خاک در این منطقه دارد و از مواردی است که سالانه بیشترین ضربه را به محیط زیست این منطقه وارد می‌کند.

وی یادآور شد: بر اساس بازدیدی که مدیر HSE وزارت نفت از این جزیره داشت، مواردی از آلودگی در این زمینه را طی نامه‌ای به سازمان محیط زیست مطرح کرد و برای رفع این آلودگی‌ها به شرکت متولی ابلاغ کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: وجود حوضچه‌های مواد نفتی به جا مانده از زمان جنگ تحمیلی در مساحت‌های چهار تا پنج هکتار موجب آلودگ خاک جزیره شده است که نیازمند پاکسازی است.

قلی نژاد با بیان اینکه همه چالش‌های زیست محیطی جزیره خارگ شناسایی شده است، گفت: در دومین نشست "کارگروه ساماندهی و بررسی وضعیت زیست محیطی جزیره خارگ" آلاینده‌های این جزیره  بررسی شد و پیگیری برای رفع آلاینده ها و جلوگیری از تخریب آن در اولویت قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تاکید کرد: شرکت‌های نفتی فعال در این منطقه باید به رعایت الزامات زیست محیطی پایبند باشند و به طور مداوم اقدامات کنترلی  لازم را برای حفاظت از محیط زیست این جزیره انجام دهند.

جزیره خارگ از توابع شهرستان بوشهر بزرگترین پایانه نفتی کشور است که بیش از ۹۵ درصد صادرات نفت ایران از این جزیره انجام می شود.

در جزیره خارگ شرکت‌های پتروشیمی خارگ، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت پایانه‌های نفتی ایران فعالیت می‌کنند و کلیه نفت صادراتی ایران از جزیره خارک به خارج از کشور صادر می‌شود.