پخش زنده برخورد فضاپیمای DART ناسا با یک سیارک

پخش زنده برخورد فضاپیمای DART ناسا با یک سیارک

فضاپیمای DART در مسیر خود قرار است با سرعت بیش از ۱۴۰۰۰ مایل در ساعت به سطح سیارکی به نام دیمورفوس برخورد کند. محققان امیدوارند که این برخورد، مدار سیارک را تغییر دهد و بدین شکل راهی برای مقابله با نمونه‌های خطرناک مشابه بیابند.

نه دیمورفوس و نه همدم بزرگتر آن، دیدیموس، هیچ خطری برای زمین ندارند، اما این آزمایش به منظور بررسی این ایده است که آیا در صورت کشف سیارکی که تهدیدی قریب الوقوع برای حیات روی زمین باشد، می‌توان از چنین روشی برای نجات زمین بهره گرفت یا نه.

فضاپیمای DART دارای یک سیستم هدایت مستقل در عرشه است که وظیفه هدایت DART را به سمت دیمورفوس که تنها ۱۶۳ متر (۵۳۰ فوت) عرض دارد، خواهد داشت. ۱۶۳ متر در مقیاس انسانی بزرگ است، اما از نظر نجومی، آنقدر کوچک و دور است که محققان هنوز دقیقاً نمی‌دانند چه شکلی است و احتمالاً تصویر خوبی از این سیارک تا قبل از برخورد نخواهند داشت.

به لطف دوربین DART، مردم می‌توانند این رخداد برخورد را کمی عقب‌تر از زمان واقعی، تماشا کنند. النا آدامز، مهندس سیستم‌های ماموریت DART گفت: «در واقع، آنچه روی زمین می‌بینید چیزی است که احتمالاً حدود ۴۵ ثانیه قبل‌تر رخ داده است، اما هنوز شگفت‌انگیز است، زیرا در هر ثانیه یک تصویر عرضه می‌شود.»

DART در چه ساعتی با یک سیارک برخورد می‌کند؟

برخورد برای ساعت ۷:۱۴ عصر به وقت شرقی (بامداد روز سه شنبه به وقت ایران) برنامه ریزی شده است، اما ناسا پوشش خود را از برخورد DART در ساعت ۶ عصر به وقت شرقی دوشنبه، ۲۶ سپتامبر آغاز خواهد کرد.

نحوه تماشای زنده برخورد فضاپیمای DART با سیارک

برای مشاهده مستقیم برخورد فضاپیمای DART ناسا با سیارک دیمورفوس، شما می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید؛

وبسایت رسمی سازمان فضایی ایالات متحده، ناسا

کانال رسمی ناسا در یوتیوب