احتمال ابتلای واکسن‌زده‌ها به «اومیکرون»

به دلیل افزایش قدرت سرایت بیماری از انسان به انسان، علیرغم تزریق واکسن کرونا هم افراد در معرض خطر آلودگی قرار دارند

احتمال ابتلای واکسن‌زده‌ها به «اومیکرون»

استاد علوم پزشکی گفت: واکسن کرونا در مقابل «اومیکرون» همچون سویه‌های گذشته احتمال ابتلا، شدت وضعیت بیماری و مرگ ومیر را کاهش خواهد داد، اما نتایج مطالعات اولیه نشان می‌دهد علیرغم تزریق واکسن هم احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.

مهرداد روانشاد توضیح داد: ویروس کرونا در مناطق مختلف دنیا به ویژه برخی نواحی که کنترل بیماری ضعیف بوده است، دچار موتاسیون (جهش) شده و به گونه قالب بیماری‌زایی درآمده است. وی تصریح کرد: سویه اومیکرون هم علائم بیماری کووید۱۹ را به دنبال داشته و باتوجه به شواهد اولیه به نظر می‌رسد، نسبت به دیگر سویه‌های کرونا خفیف‌تر است، اما به دلیل افزایش قدرت سرایت بیماری از انسان به انسان، علیرغم تزریق واکسن کرونا هم افراد در معرض خطر آلودگی قرار خواهند داشت.

این استاد علوم پزشکی ادامه داد: بنابراین رعایت اصول بهداشتی مقابله با کرونا اعم از حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک استاندارد، پرهیز از اجتماعات و شست وشوی مداوم دست‌ها مجددا باید متذکر شود.

وی یادآور شد: اکنون اعم داده‌ها در خصوص «اومیکرون» مربوط به آفریقای جنوبی بوده و در صورت شیوع در دیگر کشورها، گروه‌های جمعیتی و همچنین ایران، قدرت انتقال، شدت وضعیت بیماری‌زایی و... می‌تواند تغییر کند، اما به طور کل این سویه نیز از خانواده کرونا ویروس بوده و وضعیت بیماری هم مشابه با جهش‌های قبلی خواهد بود.