وزیر راه و شهرسازی در شیراز: تلاش برای افزایش تسهیلات مسکن

وزیر راه و شهرسازی در شیراز: تلاش برای افزایش تسهیلات مسکن
در حوزه عرضه و تقاضای مسکن با یک عقب ماندگی جدی نیز مواجه هستیم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در کشور حدود هشت میلیون مستاجر داریم، تداوم عقب ماندگی در عرضه و تقاضای مسکن را موجب مواجهه کشور با مخاطراتی جدی دانست و گفت: به دنبال این هستیم که سهم بانک‌ها از ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن را افزایش دهیم تا سهم آورده مردم کمتر شود.

رستم قاسمی دوشنبه ۲۸ شهریور در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در شیراز افزود: ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه سبد خانوارها مربوط به مسکن است و امروز در کشور حدود هشت میلیون مستاجر داریم اما با این وجود در حوزه عرضه و تقاضای مسکن با یک عقب ماندگی جدی نیز مواجه هستیم و این مساله می تواند برای کشور ایجاد خطر کند.

به نقل از راه و شهرسازی فارس، قاسمی ادامه داد: باید برای تامین مسکن مردم فکر اساسی و جدی کنیم، مسکن جزو ضروریات بسیار جدی مردم است، نمی توان انتظار داشت که جوان ما بدون داشتن مسکن تشکیل خانواده دهد و اگر هم تشکیل دهد از هم می پاشد چرا که جایی برای زندگی کردن ندارد.

قاسمی گفت: دولت و مجلس مزیت هایی اختصاص داده و امکاناتی را پیش بینی کرده اند و می توان با بهره گیری از این مزیت ها و امکانات و با اجرای طرح نهضت ملی مسکن شرایطی ایجاد کرد که مردم صاحب خانه شوند.

وی افزود: در مسکن مهر که کار بسیار بزرگی هم بود، کل زمینی که دولت به آن اختصاص داد برای یک میلیون واحد بود و برای سه میلیون واحد دیگر مردم زمین تامین کردند اما در طرح نهضت ملی مسکن دولت می خواند برای هر چهار میلیون واحد زمین تامین کند و این کار را هم خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: کار بزرگی که مجلس در همین راستا انجام داد این بود که ۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها را به مسکن اختصاص داد و اگر غیر از این باشد مسکنی هم ساخته نخواهد شد.

وی گفت: ساخت چهار میلیون مسکن برای جمهوری اسلامی با توجه به برخورداری از این همه مهندس و پیمانکار توانمند و همچنین مصالح ساختمانی فراوان نباید کار سخت و پیچیده ای باشد اما نیاز است که همه پای کار باشند و با جدیت به وظایف خود عمل کنند.

قاسمی افزود: باید در شهرهایی که امکان آن وجود دارد زمین در اختیار مردم قرار دهیم تا خودشان با استفاده از تسهیلاتی که دریافت می کنند اقدام به ساخت کنند و اولویت نیز با ساخت واحدهای ویلایی یک طبقه و بعد از آن ۲ طبقه است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست این وزارتخانه این است که در تمام شهرهای کشور که زمین وجود دارد اراضی را به شکل تک ویلایی به مردم واگذار کند، گفت: امکان واگذاری زمین‌ در شهرهای کوچک جنوبی فارس به صورت تک ویلایی نیز وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در برخی استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان، زنجان و قزوین ساخت و سازها شروع شده و بعضا پیشرفت های خوبی نیز داشته اند و امیدواریم در استان فارس و شهر شیراز نیز با تامین زمین موردن نیاز شاهد شتاب گرفتن اجرای طرح نهضت ملی مسکن باشیم.

قاسمی ادامه داد: در مورد روستاها نیز در شورای‌ عالی شهرسازی و معماری تصویب شد تا شرایط اسکان در روستاها برداشته شود و در حریم روستاها زمین رایگان به مردم واگذار شود که این واگذاری همراه با ارایه تسهیلات ساخت ۲۰۰  میلیون تومانی با نرخ سود ۵ درصد است. 

وی گفت: تلاش می‌کنیم تا بخشی از آزادراه شیراز-اصفهان تا پایان سال تکمیل شود. 

ساخت مسکن را به بافت فرسوده شهر‌ها سوق دهیم

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: باید هرچه می‌توان ساخت مسکن را به بافت فرسوده شهر‌ها سوق داد، طبق برنامه ششم باید سالانه ۱۰ درصد بافت فرسوده را احیا کنیم و از مساحت آن‌ها بکاهیم، اما چنین نشده و ترجیح داده ایم ساخت مسکن را در حاشیه شهر‌ها توسعه دهیم.

محمدرضا رضایی کوچی در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در شیراز گفت: اجرای قانون جهش تولید مسکن (مصوب مردادماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی) یعنی همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها به وظایف و تعهدات خود در این زمینه عمل کنند و مواردی همچون بحث مالیات بر خانه‌های خالی حل و فصل شود.

نماینده جهرم و خفر در مجلس بیان کرد: عملیاتی شدن و تحقق شعار دولت مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی مستلزم این است که همه اجزای دولت این موضوع را کاملا قبول داشته باشند و به وظایف خود عمل کنند.

او گفت: باید با انجام برخی اقدامات از جمله واگذاری زمین به انبوه سازان و استفاده از ظرفیت و توان آن‌ها و همچنین تفویض و واگذاری برخی از اختیارات شورای عالی شهرسازی به استانداران در این مسیر سریع‌تر گام برداریم.

رضایی کوچی اضافه کرد: در حالی که بخشی از طرح نهضت ملی مسکن در روستا‌ها باید اجرا شود، زمین را در روستا‌ها آنقدر گران و پیچیده کرده‌ایم که روستایی به جای اینکه در روستا بماند و هزینه کند ترجیح می‌دهد آن هزینه را صرف ساخت مسکن در شهر کند و به این ترتیب هم به مهاجرت روستائیان دامن زده ایم و هم به گسترش حاشیه نشینی در شهر‌ها کمک کرده ایم.

رفع نیاز مسکن در شیراز با ساخت شهرک‌های جدید ممکن است

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای رفع نیاز شیراز به مسکن، نیازمند تصویب و اجرای شهرک‌های جدید پیرامون این کلان شهر هستیم.

ابراهیم عزیزی در نشستی که با حضور وزیر راه و شهرسازی در استانداری فارس برگزار شد، بیان کرد: تصویب احداث چهار شهرک جدید در کهمره سرخی، داریون، سروستان و ملوسجان گام مهمی در حل مشکل مسکن و موجب نجات شهر شیراز و عمران این مناطق خواهد شد.

عزیزی تاکید کرد: با همه توان پیگیر اجرای احداث این چهار شهرک هستیم و انتظار می‌رود مدیران مربوطه نیز همه توان خود را برای این کار به کار گیرند.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کنار احداث این چهار شهرک، عدم فشار بیش از حد به صدرا و حل مشکل گویم را نیز شاهد خواهیم بود و این نیز از جمله اقداماتی است که وزارت راه باید مد نظر قرار دهد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر تصمیمات عاجل در این راستا گرفته نشود، شیراز با بحران مواجه خواهد شد به طوری که اگر ۲۰ هزار واحد را به صدرا ببریم، صدرا را نیز با این تصمیم غلط نابود می‌کنیم.

عزیزی همچنین خواستار تفویض اختیار به استان‌ها در ساخت مسکن شد و گفت: از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهیم که در این خصوص با جدیت عمل کرده و معاونین خود را نیز توجیه کند.

او ادامه داد: مجلس پشتیبان دولت در طرح نهضت ملی مسکن است اما دولت نیز باید با اقتدار و برنامه ریزی پای کار بیاید.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در پایان نیز افزود: در کلیت کار نهضت ملی نباید هیچ وقفه‌ای به وجود آید چرا که رونق بخش مسکن موجب رونق سایر بخش‌ها خواهد شد.