هوای بوشهر در وضعیت بسیار ناسالم

هوای بوشهر در وضعیت بسیار ناسالم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه با خیزش گرد و خاک اکنون هوای مرکز این استان در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفته است، تاکید کرد: گروه سنی حساس شامل بیماران، سالمندان و کودکان باید از رفتن به بیرون از منزل اجتناب کنند.

فرهاد قلی‌نژاد شامگاه شنبه‌ افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته میزان غلظت گرد و غبارها در بوشهر ۲۶۲ میکروگرم بر متر مکعب است.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی افراد گروه سنی حساس در صورت رفتن به بیرون از خانه نباید برای مدت طولانی در محیط باز حضور داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: بوشهر در سال ۱۴۰۰ به جز ۴۲ روز که آمار آن ثبت نشده، یک روز هوای بسیار ناسالم تجربه کرده است.

وی ادامه داد: برای بوشهر همچنین ۴۵ روز هوای پاک، ۲۵۲ روز هوای قابل قبول، ۱۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۵ روز هوای ناسالم، یک روز هوای بسیار ناسالم و یک روز هوای خطرناک برای شهر ثبت شده است.

قلی‌نژاد خاطرنشان کرد: در استان بوشهر هفت دستگاه پایش هوا وجود دارد که از مجموعه آنها تنها ایستگاه‌های پایش هوا در بوشهر و دیلم فعال بوده و سایر دستگاه‌ها نیز در وضعیت تعمیر و ارتقاء قرار دارند.

وی تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی استان بوشهر گرد و خاک تا اواسط هفته جاری در استان بوشهر با تمرکز بیشتر بر مناطق شمالی و مرکزی حکمفرما خواهد بود.

بر اساس شاخص AQI که برای سنجش کیفیت هوا و نشان دادن اثر آلودگی بر سلامتی افراد است، از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.