هزینه های کمرشکن یک شب خاطره انگیز

گزارشی از هزینه های تالار عروسی در شیراز

هزینه های کمرشکن یک شب خاطره انگیز
هیچ نرخ نامه ای برای خدمات تالارها وجود ندارد

فاطمه مقدم/ همه‌چیز با عشق شروع می‌شود و به خرج هزینه ای هنگفت در شب عروسی منتهی. بعد از آن نوبت کابوس از فرط نداری است که عشق عروس و داماد را تحت تاثیر قرار می دهد!

جشن در بهترین شب زندگی‌‌تان چقدر هزینه روی دستتان می گذارد؟ برای بسیاری از زوج‌های جوان برگزاری یک مراسم عروسی خاطره انگیز ضروری و چشم ناپوشیدنی است. برگزاری مراسم عروسی با توجه به تعداد زیاد مهمان ها که عموما بالای صد نفر است، جز مکان بزرگ، اقدام‌ها و نیازهایی می طلبد که با توجه به محدودیت‌های خانه ها و پیچیده شدن کارها سال هاست به وسیله تالارها و باغ تالارها یا هتل ها انجام می شود. همه می دانیم که عروس و داماد تا رسیدن به این شب چه هزینه های مختلف و سنگینی را از سر گذرانده اند اما هنوز پر هزینه ترین بخش از یک ازدواج که جشن عروسی باشد، باقی مانده است. هزینه کرد برای تمام ریز و خرد جشن عروسی برعهده خانواده داماد است اما این روزها با مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های متعدد ‏مالی اکثر خانواده ها دیگر توان پوشش دادن هزینه های کامل عروسی فرزندانشان را ندارند از این رو طبیعتا بخش مهمی از هزینه ها به دوش داماد می افتد و کشیدن بار مالی آن گاه تا چند سال ادامه می یابد و خاطره آن شب شیرین را تحت تاثیر قرار می دهد.

برگزاری جشن های عروسی در شیراز را 75 تالار و باغ تالار مجوزدار و 200 تالار و باغ تالار بدون مجوز به عهده دارند. باغ و تالارهایی که گرچه در شرق و غرب شهر خدماتی بسیار شبیه به هم می دهند اما هزینه های کاملا متفاوتی نسبت به هم از آقای داماد مطالبه می کنند.

از پکیج  70 میلیون تومانی تا پکیج 160 میلیونی

هزینه تالارهای عروسی در شیراز همچون نوع خدمات و کیفیت‌شان بسیار متفاوت است. برای آگاهی از هزینه های ساختن یک شب رویایی با یکی از تالارهای عروسی در شیراز تماس می‌گیریم و درباره هزینه ها می پرسیم. تالاردار ضمن پرسیدن ‏تعداد مهمان ها و سوال های معمول می گوید: «ما چند لوکیشن (باغ و تالار‏) مختلف داریم که در چند جای شهر است. این ‏لوکیشن ها با توجه به هزینه هایی که شما در نظر دارید خدمات متفاوتی می دهد. در میان لوکیشن های ما بهترین لوکشین عمارت است که حداقل هزینه برای شام هر نفر ‏ 400هزارتومان برای سه رنگ غذا درمی آید البته در صورتی که شیرینی و میوه هم بخواهید به این هزینه اضافه خواهد شد. اما حداقل هزینه برای هر نفر در ضعیف ‏ترین تالارمان از 180 هزارتومان تا 200 هزارتومان است‏ با همان دو رنگ غذای معمول جوجه و کباب و دو نوع پلو.»

این تالاردار در ادامه توضیحات خود می افزاید: «ما 8 باغ و تالار داریم که از سبک های ساده تا وی ای پی خدمات می دهند. اگر کف قیمت حساب کنیم ‏برای 200 نفر مهمان40 میلیون تومان هزینه غذا می شود و 20 میلیون هزینه نورپردازی، موسیقی، گل آرایی، شمع آرایی و آتش ‏بازی درمی آید و میوه و شیرینی هم 4 تا 5 میلیون تومان هزینه دارد و به اضافه ورودی حدود 70 میلیون تومان ‏برای 200 نفر مهمان کف هزینه های ماست. ‏این هزینه برای لوکیشن ها وی آی پی ما حدود 150تا 160 میلیون تومان درمی آید.»

‏تغییر قیمت های روزانه امکان ارائه «نرخ نامه» برای خدمات تالارها را نمی دهد 

در جاده صدرا به عنوان جایی که محل تجمع تعداد زیادی از تالارهای شیراز است به تعداد باغ و تالارها ‏‏قیمت ها و منوی متفاوت خواهید دید که بعضی تالارهای قیمت هایشان با خدمات همخوانی دارد و بعضی خیر. در هر صورت برای شهروندان درست روشن نیست این خدمات و هزینه ها براساس چه ضابطه ای مشخص می شود. آن طور که رئیس کمیسیون شکایات اتحادیه رستوران ها وسفره خانه های ‏سنتی شیراز می گوید: هیچ نرخ نامه ای برای خدمات تالارها وجود ندارد و قیمت ها تنها توسط تالارداران و با توجه به کیفیت خدمات تعیین می شود.

سعید فانی می افزاید: «متاسفانه در مورد غذا نیز به دلیل نوسان های مکرر قیمت مواد اولیه ارائه یک نرخ مصوب برای واحدهای صنفی رستوران ها و سفره خانه ها و همچنین تالارهای پذیرایی امکان پذیر نیست. در مورد سایر خدماتی چون گل آرایی، موسیقی، نورپردازی که تالارها ارائه می دهند با کمی تفاوت، وضع به همین شکل است چون هزینه ها بر اساس کیفیت کار سنجیده می شود و خدمات نیز مشمول تورم و افزایش قیمت هستند تورمی که روز به روز افزایش می یابد.»

رئیس کمیسیون شکایات اتحادیه رستوران ها و سفره خانه های ‏سنتی شیراز‏ با اشاره به اینکه تالارها بر اساس توان مالی مشتری خدماتشان را سطح بندی می کنند تا مشتری بتواند انتخاب های متفاوتی داشته باشد، اظهار می کند: «این پکیج ها از سطح های پایین تا پکیج های طلایی را در بر می گیرد. خدماتی که در پکیج نقره ای و طلایی داده می شود نسبت به دیگر پکیج ها بیشتر است هم از لحاظ تعداد و تنوع غذاهایی که سرو می شود و هم از لحاظ کارهای خدماتی و شیوه کیفیت آن ها.»

هزینه هر میهمان از 200 هزار تومان تا 1 میلیون تومان!

هزینه تالارهای عروسی بیش‌تر برای مراسم و صرف غذاست، گل‌آرایی پر زرق‌و‌برق، نورپردازی، حضور مجری، آتش‌بازی، ورود لاکچری با ماشین لوکس و کالسکه از خدمات جانبی تالارهای عروسی هستند که هرکدام بر قیمت نهایی خدمات تالارها تاثیر می‌‎‌گذارند. این نوع خدمات در پکیج عروسی خدماتی لوکس به شمار می رود که ممکن است هر عروس و دامادی آن ها را نخواهند و تصمیم داشته باشد با هزینه های کمتری این شب رویایی به پایان برساند اما حداقل هزینه هر نفر (هر مهمان) در پکیج های مختلف عروسی چقدر است؟

فانی پاسخ به این سوال را سخت و جواب آن را ناروشن می خواند و می گوید: «در یک واحد صنفی مثلا میکس دو رنگ غذا که میکسی رایج است (شامل دو رنگ برنج و جوجه و کباب و با سالاد و نوشابه)، ممکن است 150 هزارتومان هم ارائه شود و در یک تالار همین میکس 300 هزار تومان قیمت دارد به دلیل آنکه کیفیت برنج، گوشت و مواد اولیه در دو پکیج می تواند بسیار با هم متفاوت باشد. البته اگر به این پکیج پذیرایی میوه و شیرینی اضافه شود کف قیمت می تواند 200 هزارتومان باشد تا پکیج های گران قیمت که گاه به یک میلیون تومان هم می رسد که البته در این پیکج ها دیگر چند رنگ غذا با کیفیت های اعلا و چند نوع شیرینی و میوه وجود دارد.»

ورودی تالارهای شیراز از 3 میلیون تا 10 میلیون تومان

«هزینه ورودی» تالارها و تالار باغ های عروسی نیز هزینه ای جداست که هزینه رزرو برای هر میهمان، ورود و استفاده از خدمات تالارها را در بر می گیرد.

مشاور رئیس اتحادیه رستوران داران و سفره خانه داران شیراز با اشاره به اینکه «ورودی» هزینه ای است که تالارها برای ارائه خدمات جاری از مشتری می گیرند نظیر هزینه دستمزد گارسون، آب، برق و ملزومات مصرفی چون ظرف یک بار مصرف و... اضافه می کند: «بیش‌تر هزینه تالارهای عروسی صرف دکوراسیون، ادوات، لوازم تزئینی و وسایل رفاهی می‌شود. گاه یک تالار میز و صندلی و دکوراسیونی بسیار گران قیمت دارد که ممکن است فقط صندلی زیر پای مهمان هایش 5 تا 6 میلیون تومان قیمت داشته باشد و روشن است نرخ ورودی این تالارها با تالارهایی که از صندلی 200 هزار تومانی و یک روکش استفاده می کنند فرق کند اما ورودی تالارها در شیراز از 3 میلیون تومان تا سقف 10میلیون تومان در نوسان است.»

عوامل تاثیرگذار بر قیمت و هزینه تالارهای عروسی بسیار متغییر هستند و تعدد تالارها در شهر شیراز انتخاب را برای عروس و داماد سخت می‌کند. فانی با اشاره به اینکه عمده تخلفاتی که در تالارها رخ می دهد مربوط به تالارهای بدون مجوز است از مردم خواست با تالارهای شناسنامه دار که با اتحادیه همکاری می کنند قرار داد ببندند تا در صورت بروز هر گونه مشکل به راحتی از سوی اتحادیه قابل پیگیری باشد.