نماینده مجلس: اعتراضات مردمی نشانگر درد آنهاست

نماینده مجلس: اعتراضات مردمی نشانگر درد آنهاست

 محمود عباس‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اظهاراتی که خشم مردم و معترضان را بیشتر می‌کند گفت: اعتقاد بنده در این زمینه، ریشه‌دار و بر اساس مبانی است و معتقدم کشور ما، کشور آزادی است و هر فرد و شهروندی می‌تواند اظهارنظر کند، اما وقتی یک شخص در جایگاه مسئول قرار می‌گیرد، باید انعکاس حرف‌های خود و آثار آن را محاسبه و پیش‌بینی و سپس سنجیده حرف بزند و عمل کند.

او می‌گوید: صرف‌نظر از اینکه بیان یک موضوع یا صحبت چقدر در چهارچوب قانونی است، شرایط کشور نیز مهم است. در حال حاضر کشور ما اولویت‌های بسیار مهم‌تری دارد و علاوه بر ایجاد آرامش و ثبات، لازم است در حوزه‌های اقتصادی، کار‌های بزرگی انجام شود. همچنین بایستی در بحث سرمایه‌گذاری خارجی اقدامات بسیاری انجام شود و در حوزه ایجاد اشتغال، کار‌های زیادی صورت بگیرد و اینکه باید یک انقلاب در حوزه ایجاد اشتغال رقم بزنیم.

نماینده مشکین‌شهر می‌گوید: بسیاری از مشکلات اجتماعی کشور، ریشه در مشکلات اقتصادی، از جمله بیکاری دارد. برای حل معضلات و مشکلات، ثبات سیاسی و اجتماعی لازم است. در واقع در بستر ثبات می‌شود کار‌های بزرگ انجام داد. به اعتقاد بنده، آنچه منشاء آرامش در کشور است را باید دنبال کرد بنابراین در شرایط فعلی که کشور نیاز به آرامش و ثبات دارد، بایستی مواضع و تصمیم‌ها از روی حساب و کتاب، سنجش و عقلانیت باشد.

وی با اشاره به تدابیر لازم برای ثبات و ایجاد آرامش در شرایط فعلی گفت: به باور من، در بروز هر پدیده و دردی ابتدا باید علت آن تشخیص داده شود و سپس درمان کرد. من خیلی نگاه منفی به این اعتراض‌ها ندارم، البته دشمن می‌خواهد از این اعتراض‌ها سوءاستفاده و خرابکاری کند و اعتراضات مردمی و مدنی و مطالبات مردم را به تعبیری منحرف کند و به سمت اقدامات ساختارشکنانه ببرد. دشمنان ما بیرون مرز‌ها متوهمانه کار‌هایی می‌کنند که روی صحبت بنده با آن‌ها نیست و جای بحث خود را دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم می‌گوید: به اعتراضات اجتماعی، شخصاً خیلی نگاه منفی ندارم و معتقدم وقتی اعتراض شکل می‌گیرد، نشانگر دردی در جامعه است. درد همیشه بد نیست و مثل زمانی که انسان درد دارد و نزد پزشک می‌رود تا به طرق مختلف آن را تشخیص و درمان کند و حتی گاهی جراحی می‌کند تا دردش برطرف شود. درد یکی از نعمت‌های خداوند برای حفظ سلامتی در بدن است. اعتراض هم در پاسخ به درد است و وقتی اعتراض شکل می‌گیرد، اصولاً باید منشاء اعتراض را شناخت و واقع‌بینانه تحلیل و سپس آن را درمان کرد.

عباس‌زاده می‌گوید: برای مدیریت قضیه این روز‌ها نیز باید از همین روش استفاده کرد. به عبارتی به خوبی باید قضیه را تحلیل کرد و در جایی که نقد وجود دارد ببینیم که ریشه این مشکلات ساختاری است یا کارکردی؟ که اگر ساختاری است ساختار و اگر کارکردی و رفتاری است، کارکرد و رفتار را اصلاح کنیم. به نظر من، بهترین واکنش و پاسخ به یک اعتراض، تحلیل ریشه‌ها و منطق آن اعتراض و نهایتاً یافتن راه چاره و اعمال آن است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: در این شرایط مهم این است که رفتار ما نسبت اعتراض به چه شکل است. رفتار معقولانه این است که باید بلافاصله علت‌ها را شناخت و درمان کرد و اگر نمی‌شود و هزینه دارد، با مردم با صداقت صحبت کرد. ما مردم بامعرفتی داریم. وقتی انقلاب ما نوپا بود درگیر جنگ شد، سپس توطئه و تحریم و فشار از سوی تمام قدرت‌های بزرگ دنیا به آن وارد شد، اما توانستیم یک نظام سیاسی موفق را برپا کنیم و از خیلی جهات دستاورد‌های ارزشمند و نقاط قوتی داریم، هرچند ممکن است در برخی جا‌ها خطا و نقطه ضعف‌هایی داشته باشم که مهم شناخت و اصلاح آن‌ها است.

او می‌گوید: جمهوری اسلامی یک نظام رو به جلوست و این نظام همیشه از عملکرد خود بازخورد می‌گیرد و خود را اصلاح و به روز می‌کند. به عقیده بنده، نظام جهموری اسلامی ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای اصلاح خود و تغییرات نو با نیاز‌های جدید و مطالبات مردم دارد. همان‌طور که دین ما، دین پویایی است، یکی از مولفه‌های گفتمان جمهوری اسلامی ایران هم پویایی و ظرفیت پاسخگویی به نیاز‌ها و مطالبات جدید است. بنابراین بایستی از این ظرفیت نظام سیاسی و ظرفیت‌های دیگر قانون اساسی استفاده کرد و به نوعی به مطالبات مردم پاسخ و جهت داد.

نماینده مشکین‌شهر می‌گوید: یکی از لوازم حکمرانی، پویایی است و یکی از عناصر و ویژگی‌های نظام سیاسی متکامل است. هرچند بخشی از این اعتراض‌ها تزریقی از طرف دشمنان ما است و سر و کله آن‌ها در هر اعتراضی پیدا می‌شود و اعتراض‌ها را از مسیر اصلی و اخلاق‌مدارانه و مدنی خارج می‌کنند، اما وقتی اعتراض مدنی در یک چهارچوب شکل می‌گیرد، باید آن را به رسمیت شناخت و واکنش مناسب نشان داد.