موافقت عربستان با برگزاری حج 1401/ سهمیه ایران مشخص نیست

موافقت عربستان با برگزاری حج 1401/ سهمیه ایران مشخص نیست

وزارت حج و عمره عربستان سعودی با ارسال نمابری به کشورهای اسلامی و ایران با برگزاری حج و عمره سال ۱۴۰۱ با حضور یک میلیون زائر موافقت کرد.

 پس از دو سال توقف برگزاری حج و عمره به دلیل شیوع بیماری کرونا، وزارت حج و عمره عربستان سعودی در نمابر ارسالی خود به کشورهای اسلامی آورده است، در برگزاری حج ۱۴۰۱ از تعداد یک میلیون زائر یادشده ۱۵ درصد به کشور عربستان و ۸۵ درصد به مسلمانان کشورهای اسلامی اختصاص دارد.

عربستان در ادامه این نمابر خود آورده است: در راستای اهتمام همیشگی دولت خادم الحرمین و امنیت حجاج و زائران مسجد النبی ص و تامین امنیت آنان و علاقه پادشاهی عربستان سعودی به منظم بودن مراسم حج این امکان را فراهم می کند که بیشترین تعداد مسلمانان در سراسر جهان به انجام مناسک حج و عمره و زیارت مسجد النبی ص در فضایی سرشار از معنویت و آرامش و در عین حال حفظ دست آوردهای بهداشتی به دست آمده توسط پادشاهی در مواجه با همه گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) موفق شوند.

وزارت حج و عمره این کشور می افزاید: برهمین اساس مقرر شد با توجه به سهمیه های اختصاص داده شده کشورها تعداد زائران موسم حج ۱۴۴۳ هجری قمری ۲۰۲۰ میلادی به یک میلیون زائر از داخل و خارج پادشاهی افزایش یابد.

وزارت حج عمره اعلام کرد که موسم حج امسال مطابق مقررات زیر خواهد بود؛

- سفرحج امسال برای گروه سنی کمتر از ۶۵ سال میلادی با الزام کامل دریافت دزهای اولیه واکسن کرونا مورد تایید وزارت بهداشت است.

- کسانی که از خارج از کشور پادشاهی برای حج می آیند ملزم به ارائه نتیجه آزمایش پی سی آر منفی برای ویروس کرونا (کووید ۱۹) هستندکه ظرف ۷۲ ساعت قبل از تاریخ عزیمت به پادشاهی گرفته شده است وزارت حج و عمره بر لزوم رعایت نکات احتیاطی و رعایت دستورالعمل های پیشگیرانه در حین انجام مناسک خود برای حفظ سلامت و امنیت تاکید کرد.

سهمیه حجاج هر کشور مشخص نیست

در این راستا، معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: علیرغم اعلام اخیر عربستان مبنی بر تعداد کلی حجاج حج تمتع پیش رو، ولیکن تاکنون سهم هر کشور تعیین نشده تا براساس آن برنامه ریزی دقیق و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

اکبررضایی صریح کرد: مطابق روال همه ساله که وزارت حج عربستان از نمایندگان کشورهای حاضر در حج دعوت به عمل می آورد و بعد از گفتگو و امضا یادداشت تفاهم فی مابین، سهمیه هر کشور مشخص می‎شد. بدیهی است در سال جاری نیز این فرایند عملی خواهد شد و دعوتنامه برای کشورها ارسال می‌شود تا پس از انجام تفاهم وارد مرحله برنامه ریزی بر اساس سهمیه تعیین شده بشویم.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت تاکید کرد: سهمیه جمهوری اسلامی ایران در حج تمتع ۱۴۰۱ به هر میزانی تعیین شود برنامه ریزی لازم برای حجاج کشورمان انجام می گیرد.

رضایی در خصوص افراد دارای اولویت اعزام بیان داشت: بدیهی است کسانی مشمول تشرف می‌شوند که در حج تمتع سال ۱۳۹۹ ثبت نام انجام داده و هزینه‌های اعلامی را واریز کرده باشند؛ بنابراین از بین این افراد با توجه به شرایط تعیین شده و سهمیه اختصاصی دعوت به عمل می‌آید تا نام نویسی نهایی در کاروان‌ها را انجام دهند.