قهرمانی با حمایت قطره چکانی

پای صحبت های اعضای تیم نجات غریق استان فارس / قسمت اول

قهرمانی با حمایت قطره چکانی

علی جمشیدپور – خبرنیوز/ چندی پیش جوانان برومند تیم  فارس با کسب اولین قهرمانی مسابقات نجات غریق مردان ایران برای این استان پهناور، موجب مباهات همگان شدند. پس از مصاحبه با « محمد ناظری » سرمربی تیم ملی نجات غریق ایران و رئیس هیات نجات غریق و غواصی فارس، پای صحبت های 4 مقام آور تیم استان  نشستیم تا از چند و چون کسب اولین قهرمانی این تیم جویا شویم.

آرش آستانه، کاپیتان 20 ساله تیم نجات غریق استان فارس در پاسخ به این سوال که «در کنار ورزش، تحصیل هم می کنید؟» می گوید: هم تمرینات حرفه ای رشته محبوبم را انجام می دهم، هم اینکه در مقطع کارشناسی تحصیل می کنم. هماهنگی این دو  با هم بسیار سخت است. بی شک تداخل هایی به وجود می آید اما باید برای رسیدن به موفقیت از هیچ تلاشی دریغ نکرد. ورزش قهرمانی در کنار تحصیل باعث می شود که زمان زیادی برای دیگر مقوله های زندگی برایتان نگذارد. برای ما که همه زندگیمان با ورزش درآمیخته، تنها تفریح همین ورزش است.

وی در رابطه با تأمین هزینه های ورزشی و زندگی خود بیان کرد: گذشته از اینکه پولی دریافت نمی کنیم حتی برای تمرین هایمان هم باید هزینه  کنیم. آقای ناظری تا هم اینک با تمام توان جسمی و مالیشان حامی ما بوده اند، اما مسلماٌ تأمین مالی یک تیم که در سطح کشور به مقام قهرمانی دست پیدا می کند از عهده یک شخص خارج  است. توقع نداریم که مسئولین تمامی هزینه های ورزشی استان را به ما اختصاص دهند اما حداقل های این رشته را که یک استخر تمرینی مناسب  در زمان های مناسب  را در اختیار تیم قرار دهند. برای موفقیت در این مسابقات در فصل پاییز حدود ساعت های 5 یا 6 صبح در استخر رو باز و در هوای سرد تمرین می کردیم که این مسئله ارزش کار تیم و ورزشکاران را دو چندان می کند.

آستانه با بیان این موضوع که قهرمانی تیم نجات غریق استان فارس برای اولین بار صورت گرفت اما مورد پوشش رسانه ای و صدا سیما واقع نشد، اظهار کرد: با تمام مشکلات و سختی ها این مسیر را با موفقیت طی کردیم و مقام قهرمانی را برای شهر و استانمان کسب کردیم. همگی این تلاش ها بدون کوچکترین چشم داشت مالی بوده اما توقع ما این بود که رسانه ها، این عنوان قهرمانی و افتخار را انعکاس خبری دهند و به گونه ای که مقدور است این موضوع مطرح شود که متأسفانه به جز چند نشریه، جایی دیگر این اخبار منتشر نشد.

کاپیتان تیم نجات غریق استان فارس ضمن اشاره به اینکه مسابقات ایتالیا را پیش رو داریم، ابراز داشت: 20 نفر برای اردوی انتخابی تیم ملی دعوت شده اند که از این تعداد 6 نفر عازم ایتالیا می شوند و به مسابقات جهانی راه پیدا می یابند. به امید خدا تلاش می کنم که من هم بتوانم عضو تیم ملی کشورم باشم تا برای سربلندی نام ایران در عرصه های بین المللی تلاش کنم.

وی در پایان با ذکر اینکه بیشتر از مسئولین استانی توقع حمایت داریم گفت: بیشتر از اینکه از مسئولین کشوری توقع داشته باشیم، از مسئولین استان فارس می خواهیم که ما را ببینند و از کنار زحماتی که برای به دست آوردن مقام های متعدد کشیده ایم با بی اعتنایی عبور نکنند.

آستانه در این دوره از مسابقات موفق به کسب یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز شد.

 

دیگر ورزشکار این تیم سید محمد حسینی جوان 19 ساله ای است که از کلاس سوم ابتدایی به ورزش شنا روی آورده . وی هم اکنون در مقطع کارشناسی در رشته باستان شناسی تحصیل می کند.

وی در رابطه با این سوال که « چگونه می توانید هم در ورزش و هم در تحصیل، موفق باشید؟ » پاسخ داد: کلید این امر فقط یک چیز است؛ برنامه ریزی. شما می توانید با یک برنامه ریزی دقیق و کاربردی به درجه های بالای موفقیت دست یابید. فقط تنها موردی را که باید در نظر بگیرید علاقه  است. اگر به رشته ورزشی یا رشته تحصیلی یا ... علاقه داشته باشید بی شک تمامی مسیرها برای کسب موفقیت را طی خواهید کرد.

حسینی با بیان این موضوع که حضور  رئیس هیات نجات غریق و غواصی استان فارس توانست خیلی از مشکلات این رشته ورزشی را برطرف کند، افزود: حمایت های مالی در رشته های اینچنینی فقط از طرف خانواده انجام می شود. البته به دلیل اینکه رشته های آبی قابلیت کمی برای رسانه ای شدن دارند، از طرف بخش خصوصی حمایت نمی شوند، لذا تنها خانواده هر فرد است که می تواند در زمینه های مالی برای موفقیت فرزندشان متحمل هزینه های سنگین شود. اما با ورود افرادی مانند آقای ناظری به عنوان متولی، می شود گفت که مسیری رو به تغییرات مثبت در حال به وجود آمدن  است. آقای ناظری چون ورزشکار حرفه ای بوده اند کاملا ما را درک می کنند و حمایت های ایشان مخصوصا از بعد معنوی در کسب اولین قهرمانی تیم استان فارس بسیار مثمر ثمر بوده است.

عضو تیم نجات غریق استان فارس در رابطه با برگزاری مسابقات در شرایط کرونا بیان کرد: خوشبختانه با تدابیر فدراسیون و هیات های استان ها بعد از مدت ها، ستاد مبارزه با کرونا مجوز برگزاری مسابقات ورزش های آبی را صادر کرد و این دوره از مسابقات انجام شد. همچنین با حضور قهرمانان این رشته و برنامه ریزی های خوب، سطح مسابقات بسیار بالا بود و رکوردهای خوبی هم به ثبت رسید. نکته حائز اهمیت در این دوره از مسابقات اینکه برای اولین بار فدراسیون جهانی، نماینده ای را به ایران جهت بررسی شرایط برگزاری مسابقات کشوری اعزام کرده بود که نشان از اهمیت این مسابقات داشت.

وی با انتقاد به عدم پوشش خبری از جانب رسانه ها، گفت: در این ده سالی که به صورت حرفه ای ورزش های آبی را انجام می دهم این دومین بار است که از رسانه ای برای مصاحبه با ما آمده اند. شاید مسابقات ما به صورت زنده پخش نشود و تحت پوشش خبری قرار نگیرد، اما اصحاب رسانه می توانند برای ایجاد انگیزه در ورزشکاران، کمی بیشتر از ما حمایت کنند. اگر ورزشکار انگیزه اش را از دست بدهد، هرچقدر هم که به رشته ورزشی که در آن فعالیت می کند علاقه مند باشد، دیگر نمی تواند در آن رشته پشتکار داشته باشد.

حسینی در رابطه با برنامه های آینده اش اینگونه پاسخ می دهد: با تلاش های آقای ناظری و انگیزه ای که برای من ایجاد کردند می خواهم به امید خدا در مسابقات جهانی ایتالیا در رشته نجات غریق شرکت کرده و پرچم کشورم را به اهتزاز درآورم.

عضو تیم نجات غریق استان فارس در پایان ضمن تشکر از تمامی افرادی که برای حمایت و دلگرمی ورزشکاران این رشته کوشش می کنند ابراز کرد: از کسانی که می کوشند تا ما از بی توجهی ها دلسرد نشویم و همچنان با تمام قدرت برای کامیابی بجنگیم کمال سپاس را دارم. همچنین در این روزها که با فشارهای اقتصادی بر مردم و رشد ناامیدی در جوانان، ورزشکارانی از جان و دل مایه می گذارند تا بتوانند الگویی  برای هم نسلان خود باشند، تنها حمایت های کوچک مسئولان می تواند شوق و شور ادامه مسیر دشوار ورزش حرفه ای و قهرمانی را در دل ما زنده نگه دارد. از مسئولین امر تقاضا می کنم که زمینه فعالیت ورزشی را برای جوانان مهیا کنند و در رابطه با رشته های آبی، استخری برای تمرین در ساعات مناسب در اختیار هیات های مربوطه قرار دهند.

حسینی در این مسابقات موفق شد یک طلا، دو نقره و یک برنز کسب کند.