مسکن ملی در بوشهر؛ عقب تر از وعده ها

مسکن ملی در بوشهر؛ عقب تر از وعده ها

 تعدادی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در بوشهر می گویند با گذشت ۶ ماه از ثبت نام و پرداخت هزینه اولیه، اما هیچ خبری از ساخت نشده و نگرانند که با افزایش هزینه‌ها صاحب خانه شدن باز هم برایشان رویا شود.

ساخت یک میلیون مسکن در سال از برنامه های دولت سیزدهم است که در قالب "نهضت ملی مسکن" با زمین رایگان، تخفیفات شهرداری، نظام مهندسی و تسهیلات تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان، ایجاد سرپناه برای مستاجران در دستور کار قرار گرفت.

اما با گذشت بیش از یکسال از آغاز طرح "نهضت ملی مسکن" روند رو به رشد قیمت مواد اولیه مسکن به حدی است که سیاست‌گذاران قادر نیستند میزان اقساط و بهای تمام شده دقیق هر واحد را پیش‌بینی کنند. از طرف دیگر تامین مالی این طرح در شبکه بانکی هم با چالش‌های جدی روبه‌روست، در این شرایط باید دید در آینده از محل کلنگ‌های به زمین زده شده در استان بوشهر چه تعداد سقف رویش می‌کند؟

پیشرفت فیزیکی مسکن ملی بوشهر ۱۵ درصد است

معاون مسکن شهری اداره کل بنیاد مسکن استان بوشهر اظهار کرد: تعداد متقاضیان مسکن ملی در استان تاکنون ۲.۹۳۶ واحد است؛ از این تعداد برای ۲.۳۴۵ واحد انعقاد قرارداد انجام شده است، ۱۹۰۲ واحد پروانه ساختمانی اخذ کرده‌اند، ۲.۸۴۴ واحد به بانک معرفی شده‌اند، ۲۷۱۶ واحد عملیات اجرایی آن‌ها شروع شده است، فونداسیون ۱۳۲۰ واحد تکمیل، ۳۸۰ واحد اسکلت و سقف تکمیل و ۸۴ واحد سفت‌کاریشان به پایان رسیده است.

سید اصغر صالحی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ واحدی از مسکن ملی در استان بوشهر تکمیل نشده، اضافه کرد: در تلاش هستیم که تا پایان سال بتوانیم تعدادی از این مسکن‌ها را تکمیل کنیم.

وی بابیان اینکه در حال حاضر هیچ متقاضی پشت خطی در استان بوشهر وجود ندارد، تصریح کرد: هر نفری که پول پرداخت کند جز متقاضیان قلمداد می‌شود، مگر اینکه در آن شهر زمین نداشته باشیم. محدودیتی در ساخت مسکن ملی استان وجود ندارد و تا زمانی که متقاضی وجود داشته باشد عملیات ساخت انجام می‌شود.

صالحی با بیان اینکه در شهر گناوه با مشکل تامین زمین روبه‌رو هستیم، عنوان کرد: مسکن ملی برای متقاضیان شهر بوشهر در شهرهای چغادک و عالیشهر ساخته می‌شود؛ اکنون ۵۹۰ واحد در شهر عالیشهر با میانگین پیشرفت غیزیکی ۱۰ درصد و ۱۲۰ واحد در شهر چغادک با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد در حال ساخت است.

وی میانگین پیشرفت نهضت ملی ملی مسکن در استان بوشهر را ۱۵ درصد تاکنون اعلام کرد و ادامه داد: با بالارفتن هزینه ساخت، مبلغ پرداختی متقاضیان نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی بابیان اینکه میزان تسهیلات ساخت مسکن تاکنون تغییری نداشته، گفت: تاکنون ۷۲ میلیارد تومان تسهیلات مسکن ملی در استان بوشهر پرداخت شده است، باتوجه به روند افزایشی قیمت ساخت توصیه می‌شود مردم نسبت به پرداخت آورده‌های خود هر چه زودتر اقدام کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر نیز با بیان اینکه تا کنون ۵۸ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند، افزود: با وجود ظرفیت ایجاد شده در استان برای ۳۵ هزار واحد مسکونی زمین تامین شده است و این روند همچنان ادامه دارد.