ماهی‌های پرورشی پیش خرید می‌شوند

استاندار بوشهر: ذخایر دریا بر اثر صید بی‌رویه ضعیف شده است

ماهی‌های پرورشی پیش خرید می‌شوند
صرفه اقتصادی پرورش ماهی نسبت به پرورش میگو

احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر گفت: ماهی‌های پرورشی به دلیل کیفیت بالا از طرف کشورهای خارجی پیش‌خرید می‌شود و مشکلی برای عرضه آنها وجود ندارد. لذا از بخش خصوصی دعوت می‌شود در این حوزه ورود کند.

وی در آیین افتتاح مزرعه پرورش ماهی در قفس دریایی تاجیک شهرستان دیّر اظهار کرد: این طرح با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن و سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان زمینه اشتغال ۲۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

محمدی‌زاده اضافه کرد: عمق آب مناسب در شهرستان دیّر شرایط پرورش ماهی را مناسب کرده. طرح افتتاحی امروز در فاصله سه مایلی ساحل قرار دارد، این مهم نشان دهنده شرایط مناسب آب و خاک برای پرورش ماهی در دیّر است که باید توسعه یابد.

استاندار بوشهر با تأکید بر اینکه دیّر محور شیلات استان است، تصریح کرد: ذخایر دریا متعلق به مردم است لذا هر چه بهره‌برداری از آنها را به پرورش ماهی و میگو اختصاص دهیم تداوم استفاده از آن را توسعه دادیم از این رو در شهرستان دیّر طرح‌های مختلفی در حوزه آبزی پروری و شیلات را دنبال می‌کنیم.

محمدی‌زاده با بیان اینکه ذخایر دریا بر اثر صید بی‌رویه ضعیف شده است، عنوان کرد: نیاز است ظرفیت‌های پرورش ماهی و میگو در ساحل ایجاد شود لذا موضوع بردخون کهنه و اختصاص زمین را پیگیری خواهیم کرد. در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر از رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز دعوت خواهد شد تا به استان بیایند و این مسأله را حل کنند.

وی اظهار کرد: برای ایجاد یک مزرعه بزرگ پرورش میگو در منطقه بردخون تلاش می‌کنیم اگر چه این مناطق در اختیار محیط زیست است اما ما با استدلال‌هایی که داریم می‌شود از آن اراضی حداقل ۲۰۰ هکتار را آزاد کرد و در اختیار پرورش میگو قرارداد.

استاندار بوشهر با تأکید بر صرفه اقتصادی پرورش ماهی نسبت به پرورش میگو بیان کرد: طبق برآوردها هزینه لازم فراهم کردن ۱۰۰ هکتار زمین برای پرورش میگو باید ۶۰ درصد ارزش آن زمین را صرف ایجاد زیرساخت‌ها کنیم اما برای پرورش ماهی در قفس هیچگونه هزینه زیرساختی مثل آب، برق، جاده و هواده وجود ندارد حتی بخشی از غذای مورد نیاز ماهی را نیز می‌توان از طریق دریا تأمین کرد.

محمدی‌زاده همچنین یادآور شد: حدود ۷۰۰ قایق غیر مجاز در اکنون در حال فعالیت هستند که باید آن‌ها را در پرورش میگو و ماهی به کار بگیریم تا معیشت خانواده‌هایشان تأمین شود.