قطار تهران - کربلا راه‌اندازی می‌شود

قطار تهران - کربلا راه‌اندازی می‌شود

مدیر عامل راه آهن کشور امروز، ۶ مردادماه در بازدید از مرز شلمچه اظهار کرد: با توجه به تاکیدات رئیس جمهور در ماه های گذشته به ویژه پیرو دیداری که با نخست وزیر عراق در تهران صورت گرفت، این سفر برای چند هدف انجام شده است که اولین هدف این سفر احیای قطار مسافری تهران- خرمشهر- شلمچه-بصره و کربلا است که حدود ۳۲ کیلومتر از این مسیر فاقد ریل و مابقی آن ریل دارد.

 سید میعاد صالحی افزود: قسمت ۳۲ کیلومتری که فاقد ریل است را به صورت ترکیبی خواهیم ساخت، یعنی مسافرین از تهران تا شلمچه با قطار و از شلمچه با اتوبوس به بصره می رسند و مجددا از بصره با قطار به کربلا خواهند رسید.

صالحی تصریح کرد: ما در حال حاضر در مرز شلمچه هستیم و طبق توافقی که قبلا با هم داشته ایم، طرف عراقی در آن سوی مرز در انتظار ما است که با هم به بصره و با حضور وی با قطار از بصره به کربلا برویم تااین مسیر به طور کامل و عملیاتی تست شود.

وی افزود: برای اجرای این عملیات به توافق مسؤلان عراقی نیاز است به دلیل اینکه بخشی از این طرح در ایران و بخش دیگر آن در عراق است.

مدیر عامل راه آهن عنوان کرد: به موازات احداث خط شلمچه- بصره که از مدت ها پیش مورد تاکید بوده و طی مصوبه هیات دولت به راه آهن ایران ارجاع داده شده و در دستور کار است، در این راستا از سایر مجموعه ها که در کشور هستند تقاضای همکاری داشتیم که شامل منطقه آزاد و مرزبانی می شود و بنا شد تسهیلاتی برای تردد زائرین از ایران به عراق صورت گیرد.

صالحی گفت: در این راستا همه دستگاه ها از جمله سازمان نیروهای مسلح، نیروی زمینی سپاه و ارتش، مرزبانی و منطقه آزاد پای کار هستند و امیدواریم مجموعه دستگاه ها همکاری کنند و این سازه که سال ها برای مسافران ایرانی آرزو بوده است ساخته شود و زائرین عراقی نیز می توانند از این مسیر برای سفر به قم و مشهد استفاده کنند.

 وی افزود: در طول ادوار مختلف در این زمینه توافق نامه های متعددی صورت گرفته و طبیعی است در احداث خط شلمچه موانع مختلفی وجود دارد. در این زمینه ما در طول این چند ماه گام به گام در حال برطرف کردن این موانع هستیم تا احداث این خط آغاز شود.

مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: مسیر این خط ریلی که ما در حال حاضر در کنار آن ایستاده‌ایم را ادامه خواهیم داد تا به ایستگاه بصره برسیم و در این محل باید حدود ۱۶ کیلومتر مین روبی صورت گیرد. همچنین اراضی ای وجود دارد که باید تصرف شوند و بعد باید با احداث یک پل از طریق اروندرود به ایستگاه بصره برسیم. نکاتی در بخش مطالعات طرح وجود دارد که بخشی از آن انجام شده و در زمینه بخش دیگر در حال تطبیق مطالعات هستیم و این مساله ساده نیست و گام به گام در حال رفع موانع هستیم.

 وی افزود: با مساعدت های مسئول عراقی و به دلیل اینکه طرح در خاک عراق در حال انجام است، گام به گام در حال پیشرفت هستیم. با توجه به تفاهم هایی که در این زمینه صورت گرفته است، امیدواریم که به بحث احداث نزدیک شویم . در خصوص احداث نیز که یک بخش آن مطالعات است، تا کنون پیشرفت خوبی داشته ایم.

افزایش ۲ برابر صندلی در ایام اربعین مسیر جنوب

 مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه برنامه ریزی هایی در خصوص اربعین حسینی انجام شده است، عنوان کرد: در این زمینه ما میزان صندلی‌هایی که برای مسیرهای منتهی به مرز شلمچه است را تقریبا دو برابر در نظر گرفتیم و با توجه به اینکه پیش بینی شده است که در سال جاری زائرین بیشتری حضور داشته باشند و به نظر می‌رسد مردم استقبال زیادی داشته باشند، بنا داریم که با فعالیت ۲۴ ساعته، کسانی که در خرمشهر هستند را به شلمچه برسانیم و همچنین قطارهایی که از تهران یا مشهد به سمت خرمشهر می‌آیند را دو برابر کنیم.