قالیباف رئیس مجلس ماند

قالیباف رئیس مجلس ماند

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، انتخاب اعضای هیئت رئیسه در اجلاسیه سوم در دستورکار قرار گرفت. محمدباقر قالیباف توانست رأی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصدی پست ریاست مجلس را کسب کند.

پیشتر حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 4خردادماه) مجلس شورای اسلامی، کاندیداهای گزینه ریاست مجلس برای اجلاسیه سوم مجلس یازدهم را معرفی کرد که براین اساس محمدباقر قالیباف، فریدون عباسی دوانی، مرتضی آقاتهرانی و الیاس نادران به عنوان کاندیداهای ریاست اعلام شدند.

از ۲۸۱ آرای ماخوذه، محمدباقر قالیباف با ۱۹۴ رأی به عنوان رئیس مجلس در سومین سال دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

مرتضی آقاتهرانی ۵۳ رأی، الیاس نادران ۲۱ رأی و فریدون عباسی ۳ رأی کسب کردند و آرای باطله نیز ۱۰ رأی بوده است.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام‌جداگانه و با اکثریت نسبی و رأی مخفی و با ورقه خواهد بود. در صورتی که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم‌ اکثریت نسبی کافی خواهد بود.

تبصره ۱ – چنانچه آراء برای رئیس، نواب رئیس، دبیران، ناظران با یکدیگر برابر باشد، حسب مورد به قید قرعه تعیین می‌شوند.

تبصره ۲ – در صورتی به فرد غایب در جلسه می‌توان رأی داد که قبل از تشکیل جلسه مربوط به انتخابات هیأت رئیسه، کتباً نامزدی خود را به‌معاونت قوانین مجلس اعلام کرده باشد.

نواب رئیس مجلس مشخص شدند

نیکزاد و مصری برای بار دوم نواب رئیس مجلس شورای اسلامی ماندند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین امروز چهارشنبه ( ۴ خرداد) به علی نیکزاد و عبدالرضا مصری به عنوان نواب رئیس اعتماد کردند.

گفتنی است هر دو نامزد با ۱۶۸ رای توانستند اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کنند.

با توجه به این که هر دو نامزد رای یکسانی کسب کردند برای تعیین نواب اول و دوم قرعه کشی انجام شد که در نهایت علی نیکزاد نایب رئیس اوّل شد و عبدالرضا مصری هم نایب رئیس دوم شد.