فوران خیره‌کننده شراره‌های خورشیدی را تماشا کنید

فوران شراره‌های خورشید روز گذشته(۱۳ ژوئن) توسط کاوشگرهای خورشیدی ثبت و به صورت فیلم منتشر شد.

 به نقل از اسپیس، ستاره میزبان زمین اوایل صبح روز گذشته برای مدتی طولانی یک شراره خورشیدی ساطع کرد و تشعشعات پرانرژی را برای حدود سه ساعت در فضا منتشر کرد. رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید(SDO) ناسا که از سال ۲۰۱۰ خورشید را مطالعه می‌کند، این رویداد شگرف را در طول موج‌های متعدد رصد کرد.

این شراره با نام "M۳.۴" در دسته‌ی شراره‌های "متوسط" خورشیدی قرار گرفت. اگرچه که این شراره در دسته متوسط قرار داشت اما با این وجود، به اندازه کافی قوی بود که باعث خاموشی موقت رادیویی(radio blackout) در منطقه آسیا و اقیانوسیه روی زمین شود.

شراره خورشیدی روز گذشته خروج جرم از تاج خورشیدی(CME) همراه بود که طی آن ابر عظیمی از پلاسمای فوق گرم با سرعت فوق‌العاده از خورشید دور شد. رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید و رصدخانه خورشیدی و هورسپهری(SOHO) ناسا و آژانس فضایی اروپا که در سال ۱۹۹۵ پرتاب شد، تصاویری از خروج جرم از تاج خورشیدی ثبت کردند که اندازه عظیم و سرعت چشمگیر ابر پلاسما را نشان می‌دهد.

نماهای این دو فضاپیما با توجه به مدارهای متفاوت‌شان مکمل یکدیگر بودند. رصدخانه خورشیدی و هورسپهری در نقطه لاگرانژ ۱ به دور خورشید می‌چرخد، یک نقطه پایدار گرانشی در فضا در حدود ۹۳۰ هزار مایلی(۱.۵ میلیون کیلومتر) از زمین.

خروج جرم از تاج خورشیدی که به زمین برخورد می‌کند می‌تواند طوفان‌های ژئومغناطیسی قدرتمندی ایجاد کنند که ممکن است اثرات منفی همچون آسیب احتمالی به ماهواره‌ها و مثبت همچون درخشش شفق‌های فوق‌العاده به همراه داشته باشد.

خورشید اخیراً شراره‌های متعددی منتشر کرده است.