عکس | این‌ها معروف‌ترین پهپادهای ایران هستند

عکس | این‌ها معروف‌ترین پهپادهای ایران هستند

نزدیک به ۴۰ سال است که صنعت ساخت پهپاد در کشورمان شکل گرفته و در این مسیر، ایران اکنون به یکی از قدرت‌های برتر در عرصه پهپادهای نظامی تبدیل شده است.

تولید انواع پهپادهای نظامی با کاربری‌های متنوع و ویژه، تمامی کارشناسان جهان را به تحسین واداشته و ترس عمیقی را در دل دشمنان ایجاد کرده است.

پهپادهای زیر گوشه‌ای از برترین نمونه‌های ساخته‌شده توسط مهندسان ایرانی است.

تهدید جهانی پهپادهای ایران!

فارس نوشت: اندیشکده صهیونیستی آلما (Alma) تحلیلی تحت عنوان «تفکری بدیع برای چالش‌های راهبردی در سال ۲۰۲۳ نیاز است» به قلم سرهنگ «ساریت زهاوی» کارشناس چالش‌های امنیتی تل آویو در مرز شمالی قلمرو رژیم صهیونیستی منتشر کرد. زهاوی در بخش مرتبط با ایران مدعی شد: 

  • «جنگ اوکراین» نقطه تغییر اصلی در عرصه راهبردی در سال ۲۰۲۲ بود. حرف‌های زیادی دراین باره می‌توان نوشت، اما یک جنبه مهم آن عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه است.
  • روسیه حداقل از صدها مورد از آن برای از کار انداختن شبکه برق شهرهای بزرگ اوکراین نظیر کیف استفاده کرد.
  • ویدئویی در ماه آگوست گذشته (مرداد) از یک پایگاه نظامی در ایران منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای روسی و بلاروسی در حال آموزش برای عملیات با پهپادهای ایرانی هستند. 
  • اکنون جهان توانایی این پهپادها را برای اصابت دقیق به اهدافی صدها کیلومتر دورتر درک کرده است. تنها حزب الله [لبنان] حدود ۲۰۰۰ [پهپاد] دارد.

افسر اطلاعاتی سابق ارتش رژیم به بهانه مخاصمه تهران - تل آویو تلاش می‌کند موضوع پهپادهای ایران را تهدید جهانی معرفی کند. او در ادامه نوشت: «این موضوع [حضور پهپادهای ایرانی در اوکراین] نشان می‌دهد که ایران فقط برای اسرائیل تهدید نیست. [ پهپادهای ایرانی] اروپا را تهدید می‌کند! به دلیل اینکه پهپادهای ایرانی به ونزوئلا نیز عرضه شده است، [همسایگی] جنوبِ آمریکا را نیز تهدید می‌کند.»

این سرهنگ اسرائیلی دو مسیر تسویه حساب روسیه با ایران بر سر پهپادها را مدعی شد: اول؛ امتیار به ایران در سوریه! دوم؛ کمک روسیه به برنامه هسته‌ای ایران نظیر ساخت کلاهک اتمی!