شیرابه پسماند دوگنبدان منابع آب های زیرزمینی را تهدید می کند

شیرابه پسماند دوگنبدان منابع آب های زیرزمینی را تهدید می کند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران با بیان اینکه شیرابه حاصل از مدیریت نادرست پسماند منابع آب های زیر زمینی گچساران را تهدید می کند گفت: دفن غیراصولی زباله در شهر دوگنبدان طی سال‌های گذشته علاوه بر ایجاد مشکلات محیط زیست و تهدید سلامت شهروندان، نارضایتی مردم را بدنبال داشته است.

ولی رمضانی  روز چهار شنبه در جلسه کارگروه و مدیریت پسماند گچساران اظهار داشت: در برخی از جایگاه های دفن زباله، پسماندها و زباله ها در محل مشخص شده خالی نمی شوند که این خود موجب مشکلاتی شده است.

وی بیان کرد: به دلیل نبود دیوار حائل این مکان محلی برای سگ های ولگرد شده که ساخت این دیوار از ورود سگ های ولگرد، انتشار زباله و انتقال بیماری جلوگیری خواهد کرد.

رمضانی تصریح کرد: کشتارگاه های دام نیز با توجه به تذکرات متعدد تاکنون هیچ اقدامی برای دفع اصولی و بهداشتی پسماند ها نکرده است.

وی ادامه داد: در جایگاه دفن زباله گچساران دفن غیربهداشتی و غیر اصولی کاملا مشهود است و به دلیل نظارت نداشتن متولیان امر، زباله های تولیدی غیر بهداشتی و زیان آور امحا می شود.

رمضانی با اشاره به اینکه آتش زدن پسماند طبق قانون مدیریت پسماند ممنوع بوده و جرم محسوب می شود افزود: با مراکزی که اقدام به این عمل نموده اند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی بیان کرد: آب های  پسماند نفتی آلودگی هایی را در زمان شکستگی های  لوله های نفتی برای محیط زیست ایجاد می کند که انتظار می رود شرکت نفت قبل از انجام هرگونه عملیات با این اداره همکاری داشته باشند.

شهردار دوگنبدان نیز در در این نشست با بیان اینکه موضوع دفع زباله ها و پسماندها نیازمند عزم جدی و تخصیص اعتبارات ویژه است گفت: ساماندهی زباله و پسماندها تعامل و هماهنگی دستگاه های اجرایی این شهرستان را می طلبد.

رضا قشقایی افزود: ساخت و تکمیل کانال ها در سطح شهر بسیار مهم است که برای تکمیل و اتمام آنها نیاز به اعتبارات قابل توجهی می باشد.

وی اظهار داشت: شهروندان برای ارائه خدمات مطلوب عوارض خود به شهرداری دوگنبدان پرداخت کنند.

قشقایی با بیان اینکه ۷۰ درصد از برخی از محلات شهر دوگنبدان عوارض سالانه خود را به شهرداری پرداخت نکرده اند گفت: با توجه به اینکه اجرای خدمات موثر شهرداری با پرداخت هزینه های عوارض انجام می گیرد، لازم است شهروندان برای ارائه خدمات مطلوب ترعوارض خود را به موقع پرداخت کنند.

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: تاکنون چندین مرتبه برای نخاله های ساختمانی تذکرات لازم داده شده که در مسیر گذر آب ریخته نشود ولی همچنان شاهد ریختن نخاله ها در مسیر آب ها هستیم.

سید معصوم افضلی اظهار داشت: ورود پسماند پزشکی به آب های زیرزمینی بسیار خطرناک است و باید برای مدیریت پسماندها این شهرستان چاره ای اندیشیده شود.

بخشدار مرکزی گچساران در این نشست ادامه داد: فاصله برخی از روستاهای تا محل دفن زباله ۴۰ الی ۵۰ کیلومتر بوده و انتقال زباله تا محل دفن آن هزینه های زیادی در بر دارد.

علی محمد آقایی با اشاره به اینکه پسماند روستایی عادی و کمتر مواد شیمیایی دارد، عنوان کرد: برای روستای لیشتر محلی برای دفع زباله مشخص شده است.

وی  بیان کرد: برخی از روستاهای این شهرستان جایگاه دفع زباله ندارند که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.