سیاره ما، سلامتی ما

امروز، روز جهانی بهداشت است

سیاره ما، سلامتی ما

روز جهانی بهداشت ۲۰۲۲ بر شعار «سیاره ما، سلامت ما» تمرکز دارد و به این موضوع می‌پردازد که آیا می‌توانیم دنیایی را تصور کنیم که در آن هوای پاک، آب و غذا در دسترس همه باشد؟ 

***

در بحبوحه کرونا، یک سیاره آلوده و بیماری های فزاینده مانند سرطان، آسم و بیماری های قلبی، امروز در روز جهانی بهداشت در سال 2022(7 آوریل مصادف با 18 فروردین) سازمان جهانی بهداشت توجه را بر اقدامات فوری مورد نیاز برای حفظ سلامت انسانها و کره زمین و ایجاد رفاه متمرکز خواهد کرد.

«دنیای ما» اما در حال گرم شدن است، شاهد گسترش بیماری‌ها سریع‌تر از همیشه می باشد و حوادث آب و هوایی شدید، تخریب زمین و کمبود آب باعث جابجایی مردم شده و بر سلامت آنها تأثیر می گذارد.

آلودگی و پلاستیک در اعماق اقیانوس‌ها و بلندترین کوه‌ها یافت می‌شوند و به زنجیره غذایی ما راه پیدا کرده‌اند. سیستم‌هایی که غذاها و نوشیدنی‌های بسیار فرآوری‌شده و ناسالم را تولید می‌کنند، موجی از چاقی را تحریک می‌کنند، سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند و در عین حال یک سوم گازهای گلخانه‌ای جهانی را تولید می‌کنند.

در حالی که همه‌گیری کووید-19 قدرت شفابخش علم را به ما نشان داد، نابرابری‌ها را در جهان ما نیز برجسته کرد. این بیماری همه گیر ضعف هایی را در همه زمینه های جامعه آشکار کرده و بر ضرورت ایجاد جوامع رفاهی پایدار متعهد به دستیابی به سلامت عادلانه در حال حاضر و برای نسل های آینده بدون نقض محدودیت های زیست محیطی تاکید کرده است.

طرح کنونی اقتصاد، منجر به توزیع ناعادلانه درآمد، ثروت و قدرت می‌شود و بسیاری از مردم هنوز در فقر و بی‌ثباتی زندگی می‌کنند. یک اقتصاد رفاهی، رفاه انسان، برابری و پایداری زیست محیطی را به عنوان اهداف خود دارد. این اهداف به سرمایه گذاری های بلندمدت، بودجه های رفاهی، حمایت اجتماعی و استراتژی های قانونی و مالی تبدیل می شوند. شکستن این چرخه های تخریب برای کره زمین و سلامت انسان مستلزم اقدامات قانونی، اصلاحات شرکتی و حمایت و تشویق افراد برای انتخاب سالم است.