سند مهندسی فرهنگی استان فارس تدوین می شود

استاندار: چگونگی اجرای این سند در شهرستان های مختلف نیز برای ما اهمیت بسیاری دارد

سند مهندسی فرهنگی استان فارس تدوین می شود

استاندار فارس با اشاره به اهمیت سند توسعه فرهنگی، اعلام کرد که برش استانی سند مهندسی فرهنگی فارس در مرحله اجرا قرار دارد.

محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه کشور ما از سندی به عنوان سند توسعه فرهنگی مصوبه شورای انقلاب اسلامی بهره می‌برد که به تأیید رهبر معظم انقلاب رسیده است، گفت: خوشبختانه سند مهندسی فرهنگی استان فارس با تدبیر آیت‌الله دژکام امام جمعه شیراز و همکاری نخبگان و فعالان در عرصه فرهنگ تدوین و در مرحله اجرایی قرار دارد و تاکنون جلساتی برای پرداختن به چگونگی اجرای این سند برگزار شده است.

وی در جلسه مشترک فرمانداران و ائمه جمعه استان فارس، تاکید کرد: چگونگی اجرای این سند در شهرستان های مختلف استان فارس نیز برای ما اهمیت بسیاری دارد. بر همین اساس لازم است ائمه محترم جمعه جلسات ماهیانه شورای عمومی فرهنگی را با ریاست خود برگزار کنند و فرمانداران هم به عنوان قائم مقام در این جلسات حضور یابند.

استاندار فارس ادامه داد: این جلسات می‌بایست با صورت جلسه مشخص و با هدف گذاری معین که اجرای سند مهندسی فرهنگی در شهرستان ها است برگزار شود.

وی گفت: از آنجا که استان فارس از استان‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شود و سومین حرم اهل بیت(ع) نیز در این استان واقع شده؛ می‌توانیم در این حرکت بزرگ و جاری که بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته پیشتاز باشیم.

استاندار فارس اضافه کرد: ما بنا داریم که برای اجرای این سند و  به تبع آن برای اجرای طرح خانواده متعالی در استان در وهله اول آماری از تعداد ازدواج و طلاق در شهرستان‌های مختلف داشته باشیم. 

وی گفت: باید رقابتی بین شهرستان‌ها ایجاد شود و ائمه محترم جمعه نیز می بایست در تبیین این سند کمک کنند و فرمانداران هم در مسیر تحقق اهداف این سند گام بردارند و هر شهرستانی که درصد طلاق‌ها کمتر و ازدواج‌ها بیشتر باشد نشان دهنده موفق بودن این شهرستان در این زمینه است که برای ما اهمیت بسیاری دارد.

استاندار فارس افزود: کاهش آمار طلاق و افزایش آمار ازدواج نیاز به ریشه‌یابی،تدابیر و تامین زیرساخت‌هایی دارد که این تدابیر در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به همزمانی نیمه شعبان با ایام نوروز گفت: می‌بایست نیمه شعبان را جدی بگیریم و بزرگ بداریم. از فرمانداران خواهشمندیم که برای برگزاری نیمه شعبان به یادماندنی در شهرستان‌ها تلاش کنند و جلساتی را نیز برای برگزاری هر چه بهتر این مناسبت برگزار کنند.

ایمانیه تصریح کرد: برای کوری چشم دشمنان و شادی روح امام خمینی (ره) و شهدایی که جان خود را برای ارزش‌های دینی فدا کردند بایستی نسبت به برگزاری هر چه باشکوه‌تر نیمه شعبان در شهرستان‌های مختلف استان اقدام کنیم.

استاندار فارس گفت: یکی از تدابیر برای ایجاد اشتغال در روستاها توجه به بحث کشت‌های گلخانه ای است.‌ باید سرمایه گذاران در شهرستان‌های مختلف ترغیب شوند که کشت را به سمت کشت گلخانه‌ای ببرند.

وی افزود: کشت گلخانه ای از نظر مصرف آب و تولید محصول، صد برابر سایر کشت‌ها ارزش افزوده دارد و موجب کاهش مصرف آب می‌شود.

ایمانیه گفت: ترویج کشت گلخانه‌ای در استانی که با خشکسالی و کمبود آب مواجه است تدبیر حکیمانه‌ای است که هم به نفع کشاورز است که درآمد بیشتری کسب کند و هم به نفع منابع آبی استان و کاهش مصرف آب می‌شود.

استاندار فارس بیان کرد: قرار است ۱۴ هزار هکتار در استان گلخانه ایجاد شود که من معتقد هستم این ۱۴ هزار هکتار در هر ۳۶ شهرستان توزیع شود.

نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین گفت: شرایطی فراهم می کنیم تا تسهیلات ساخت مسکن در روستاها بیشتر و بهتر از شهرها باشد.

استاندار فارس افزود: در اجرای طرح جهش ملی مسکن نباید فقط به شهر توجه کنیم بلکه روستاها نیز باید از مزایای این طرح بهره ببرند و روستاییان بایستی بیش از شهرنشینان در این طرح مورد توجه قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: با بخشنامه کردن مسائل حل نمی شود باید تدابیر اساسی تری برای حل مشکلات شهرستان‌ها اندیشیده شود. اگر مشکلات اشتغال و مسکن در روستا حل شود بدون شک شاهد کاهش مهاجرت روستاییان به شهر و ماندگاری مردم در این مناطق خواهیم بود.

استاندار فارس همچنین بحث امنیت در شهرستان‌ها را مهم برشمرد و گفت: فرمانداران باید مسایل امنیتی‌ و مسائل مربوط به سرقت در شهرستان‌ها را جدی بگیرند زیرا یکی از اولین اولویت های کشور ما حفظ امنیت مردم است.