زندان در انتظار کاربرانی که به دیگران توهین می‌کنند

زندان در انتظار کاربرانی که به دیگران توهین می‌کنند

دولت ژاپن قانون جزایی این کشور که درباره مقابله با آزار و اذیت سایبری است را اصلاح و جریمه‌های این جرایم را افزایش داد.

قانون جزایی ژاپن اصلاح شد و براساس این اصلاحیه، توهین به کاربران به صورت آنلاین و در فضای مجازی، جریمه نقدی و یک سال زندان به همراه دارد. قانون مجازات بازنگری شده جریمه توهین را تا ۳۰۰ هزار ین (۲۲۰۰ دلار) و مدت زمان بازداشت نیز از یک سال به سه سال افزایش یافته است.مجازات قبلی توهین، بازداشت کمتر از ۳۰ روز و جریمه کمتر از ۱۰ هزار ین (۷۵ دلار ) بوده است.

پس از انتشار خبر اصلاح قانون، برخی از منتقدان آن نسبت به واکنش اینکه ممکن است این قانون روی آزادی بیان تاثیر بگذارد، ابراز نگرانی کردند. در همین راستا قانون تا 3 سال دیگر مورد بررسی قرار می گیرد. موافقان این قانون هم کاهش آزار و اذیت سایبری را امری مهم عنوان کردند.

یک وکیل ژاپنی در گفتگو با سی ان ان گفت که تعریف روشن و درستی از چیزی که توهین محسوب می شود، وجود ندارد.

خودکشی هانا کیمورا، ستاره تلویزیون ژاپنی، یکی از دلایل ایجاد این قانون بود. گفته می شود این فرد، به دلیل آزار و اذیت های سایبری و پیام های دریافتی همچون بمیر و تو زشت هستی در سال ۲۰۲۰ و سن ۲۳ سالگی اقدام به خودکشی کرده است. مادرش پس از مرگ او قوانین و سیاست های مربوط به مقابله با آزار و اذیت سایبری را مورد انتقاد قرار داد و سرانجام این قانون جدید به تصویب رسید.

گفتنی است که انگلیس هم قانون مشابهی دارد که پیام‌های به‌شدت توهین‌آمیز در دسته جرایم قرار می گیرند و کاربرانی که اینگونه پیام ها را ارسال می کنند، دستگیر یا جریمه نقدی می‌شوند.