ریزش شدید قیمت خودرو در سال آینده؟

ریزش شدید قیمت خودرو در سال آینده؟

این روزها زیاد می شنویم و می خوانیم؛ قیمت خودرو باورنکردنی است، قیمت خودرو سوال برانگیز است. قیمت خودرو مصرف کنندگان را گیج کرده است، قیمت خودرو دوباره بی ثبات شد، قیمتها مردم را به خودرو دارشدن ناامید کرده است.
با این وصف، وزیر صمت وعده داده که از سال آینده با رشد تولید، قرعه کشی خرید خودرو حذف می شود اما  وی امروز در این باره توضیح داد: از اواسط سال آینده به تدریج قرعه کشی حذف میشود و این طور نیست که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرعه کشی نداشته باشیم، چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد.
سیدرضا فاطمی امین افزود: برآورد ما این است که نیاز خودرو در ایران حداکثر ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است.

وی بیان کرد: برآورد میکنم تعداد قابل توجهی خودرو وارد خواهد شد، چون سه سال واردات خودرو نداشتیم یک تقاضای انباشته وجود دارد و میتواند تا یکصد هزار خودرو و شاید بیشتر واردات انجام شود، چون دولت این محدودیت را ندارد بنابراین واردات خودرو و افزایش تولید داخل، بازار را تأمین خواهد کرد.

وزیر صمت افزود: وقتی خودرو به اندازه کافی باشد دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد.

وی گفت: سال آینده ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو کاهش پیدا میکند که این زیان خودروساز را کاهش میدهد الآن قیمت تمام شده بیشتر خودروها بالاتر از قیمت فروش آن است و این زیان موجب میشود خودروساز در تولید دچار مشکل شود.

فاطمی امین درباره دو نرخی بودن خودرو و اختلاف زیاد با بازار در سال آینده بیان کرد: قطعاً کاهش پیدا میکند، چون الآن جذابیت وجود دارد و تقاضا بیشتر از عرضه میباشد و بین قیمت بازار با قیمت تولید فاصله وجود دارد بنابراین با تعادل بازار، تنظیم میشود.