رکود ۸ ساله در اجرای تله‌کابین یاسوج/ هزینه‌های میلیاردی سرمایه‌گذار به باد رفت

رکود ۸ ساله در اجرای تله‌کابین یاسوج/ هزینه‌های میلیاردی سرمایه‌گذار به باد رفت

احداث پروژه تله‌کابین یاسوج پس از گذشت ۸ سال همچنان بلاتکلیف مانده تا گرد بر صورت زیبای توسعه صنعت توریسم در این دیار به خودنمایی ادامه دهد.

احداث پروژه میلیاردی تله‌کابین یاسوج پس از گذشت 8 سال همچنان بلاتکلیف باقی مانده و پس از صرف هزینه‌های میلیارد تومانی از سوی سرمایه‌گذار پروژه اما سرنوشت تکمیل این پروژه مهم گردشگری در هاله‌ای از ابهام است.

یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی نام پایتخت طبیعت استان را با خود یدک می‌کشد که باتوجه به تمامی ظرفیت‌های بالقوه و پتانسیل‌های لازم که می‌تواند به قطب بزرگ گردشگری جنوب کشور مبدل شود  اما بخاطر کمبود زیرساخت‌های لازم از داشتن یک تله‌کابین محروم مانده است.

احداث پروژه تله‌کابین یاسوج بر فراز منطقه آبشار در مهرماه سال 92 و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بانک سپه آغاز شد اما پس از گذشت 8 سال از آغاز پروژه بخاطر مشکلاتی که سرمایه‌گذار پروژه در زمینه آزاد کردن اقساط بانکی داشت احداث این پروژه متوقف شد.

در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی استان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه‌ و‌ بویراحمد از غفلت آشکار مدیرکل وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان پرده برداشت و گفت: متأسفانه مبلغ 5 میلیارد تومان از اعتبارات استان در بخش گردشگری بخاطر عدم استفاده، به صندوق توسعه ملی برگشت داده شد.

علی شهابی‌نسب افزود: اگر این موضوع از سوی میراث فرهنگی اطلاع داده می‌شد با تخصیص و جابجایی اعتبارات به بخش دیگر از برگشت این حجم از اعتبارات جلوگیری می‌کردیم.

سرمایه‌گذار پروژه تله‌کابین شهر یاسوج، اظهار داشت: از سال 1390 متقاضی راه‌اندازی تله‌کابین آبشار یاسوج شدم و موضوع تأمین زمین و مقدمات آغاز کار تا سال 92 طول کشید.

امیری گفت: باحضور مسئولان شهرستانی و استانی پروژه تله‌کابین شهر یاسوج سال 92 کلنگ‌زنی شد و بدون از معطلی و انتظار برای دریافت تسهیلات بانکی، یک خط تله‌کابین خریداری کردیم.

وی اضافه کرد: پس از خرید تجهیزات، درخواست اعطای تسهیلات دادیم اما پس از گذشت 6 سال سرانجام به بانک معرفی شدیم و از اعتبارات صندوق توسعه ملی با مشارکت بانک سپه مبلغ 25 میلیارد تومان برای پروژه در نظر گرفته شد که پس از معرفی به بانک، مبلغ 5 میلیارد تومان از اعتبار لحاظ شده از سوی بانک حذف شد.

سرمایه‌گذار پروژه تله‌کابین یاسوج، تصریح کرد: این پروژه با برآورد اعتباری 77 میلیارد تومان که 37 میلیارد آن آورده سرمایه‌گذار و 40 میلیارد دیگر سهم بانک بوده آغاز شد.

وی اضافه کرد: برای یک پروژه بسیار مهم گردشگری که علاوه بر افزایش ظرفیت‌ها در جذب گردشگران سبب اشتغالزایی 300 نفر می‌شود با تمام سختی‌ها دستگاه وارد کردیم و مبلغ 40 میلیارد تومان نیز هزینه شد اما هر بار به جای همکاری مسئولان استانی مدام با تهدید به خلع ید و نیز واگذاری پروژه به سرمایه‌گذار دیگر روبرو شدیم.

امیری گفت: نبود سرمایه‌گذار یکی از مشکلات اصلی این استان است اما وقتی سرمایه‌گذار پیدا می‌شود نه تنها با سرمایه‌گذار همکاری نمی‌کنند بلکه سبب به شکست سرمایه‌گذار و نابودی پروژه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: پروژه تله‌کابین یاسوج با کارهای انجام شده و خرید تجهیزات هم اکنون پیشرفتی بیش از 60 درصد دارد و تمامی اسناد هزینه‌های انجام شده پروژه نیز موجود است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: پروژه تله‌کابین یاسوج پس از وقفه چندین ماهه و مشکلات پیش‌رو از ابتدای سال آینده دوباره فعال می‌شود.

سعید طالبی‌پور افزود: تا پیش از این، سرمایه‌گذار پروژه در خصوص آزاد کردن اقساط دچار مشکل شده بود که با تلاش‌های انجام شده اعتبارات مورد نیاز زیرساختی این پروژه تخصیص داده شده و بزودی به سرمایه‌گذار ابلاغ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان کشوری و استانی متولی حوزه میراث فرهنگی و حتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد باهم مصصم شده تا این طرح حتی‌الامکان اجرا شده و مردم استان از نعمت این طرح برخوردار شوند.

استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن 250 جاذبه طبیعی، اماکن تاریخی، ویژگی‌های مردم‌شناسی و نیز آداب و رسوم مختلف به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری کشور محسوب شده و در تمام فصول سال آماده پذیرایی از تمامی گردشگران داخلی و خارجی است.

امید است با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه، رتبه استان کهگیلویه و بویراحمد در جذب گردشگر نسبت به گذشته بهتر شده و از این صنعت، درآمدهای بسیار خوبی نصیب استان شود.